De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Is tv-kijken in het donker echt slecht voor de ogen?

    Zie dit artikel. Wat zijn jullie ervaringen of wat is jullie mening?

    Zelf kijk ik het liefst in een enigszins verlichte omgeving, al maakt het wel uit of ik in de woonkamer of op mijn filmzolder kijk.'s Avonds doe ik in de woonkamer in ieder geval de verlichting achter mij uit i.v.m. eventuele reflecties op het scherm, maar alle verlichting uitdoen is niet fijn. Nu bezit ik twee LED TV's met een enorme helderheid en zeer goed contrast, dus dat kan ook gemakkelijk. Op mijn filmzolder wil ik wel eens wat meer verduisteren, maar ik kijk nooit helemaal in het donker. Meestal heb ik achter de TV (uit het zicht) wel enige verlichting aan. Helemaal in het donker kijken vind ik niet prettig en is inderdaad vermoeiend, ook wanneer ik de helderheid van mijn TV wat terugschroef.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  2. #2

    Standaard

    Ik kijk altijd in het donker. Sterker nog, op momenten dat ik alleen thuis ben zijn altijd alle (verduisterende) gordijnen enz dicht. Heb een hekel aan in het licht zitten. Maar zit ook wel 4.5 a 5m van mijn tv. tv is 77inch nooit last van mijn ogen of wat dan ook. Ook op de slaapkamer kijk ik altijd tv in het donker.

    Vind het altijd wel meevallen. Werk vaak achter de pc ook zonder licht. Heb mijn schermen van de pc wel wat donkerder staan overigens omdat ik hekel heb aan felle beeldschermen. Misschien dat dat helpt.
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  3. #3

    Standaard

    Helamaal donker vind ik niet fijn, maar wel minimaal. De hue gaan dus op standje 1 rood.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ook altijd wel wat minimale sfeerverlichting aan staan.

    Maar daar buiten lijkt of veel TV kijken slecht is voor je ogen vooral een probleem voor LED TV's.
    En dan juist bij de de Direct Lit LED,... je kijkt zowat letterlijk in een lichtbak

    Bij OLED is dit probleem, of het probleem van een groot scherm, veel minder, heeft o.a. ook te maken blauw light

    bron: https://www.whathifi.com/us/news/its...-for-your-eyes
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel Bekijk bericht
    Ik heb ook altijd wel wat minimale sfeerverlichting aan staan.

    Maar daar buiten lijkt of veel TV kijken slecht is voor je ogen vooral een probleem voor LED TV's.
    En dan juist bij de de Direct Lit LED,... je kijkt zowat letterlijk in een lichtbak

    Bij OLED is dit probleem, of het probleem van een groot scherm, veel minder, heeft o.a. ook te maken blauw light

    bron: https://www.whathifi.com/us/news/its...-for-your-eyes


    Dat is idd wel zo. In de woonkamer op de OLED heb ik een stuk minder last dan de LED tv op de slaapkamer. De beamer heb ik al helemaal geen last mee maar zoals al aangegeven projecteert die op het scherm en niet het scherm naar jou.

    Ik heb heel soms een lamp aan maar vind het vaak storend, dus meestal gewoon geen lichten aan. Leidt af van de ervaring anders imo
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  6. #6

    Standaard

    Op mijn filmzolder zou een OLED nog wel kunnen, want daar kan ik redelijk goed verduisteren, maar in de woonkamer met glas van boven tot beneden over de volle breedte wordt dat erg lastig. Voorheen hadden we in onze woonkamer een plasma-TV, maar dat beeld was gewoon niet helder genoeg. Alleen 's avonds als het donker werd was het goed te doen, maar vaak genoeg moest ik toch veel lichten uit doen om een acceptabel beeld te krijgen. Maar overdag kijken naar bijv. de Tour de France was op de plasma niet te doen. Overigens heb ik mijn Samsung (Q)LED TV's maar op 50 - 60% van de maximale helderheid staan, want anders wordt het voor mij ook veel te fel (en onnatuurlijk).
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Als ik een film kijk dan kijk ik geheel verduisterd. Dit helpt om de aspect ratio te bewaren. Maar als een scène te licht wordt is sowieso de hele kamer verlicht. Ik heb wel een 77" groot scherm, dus wellicht heeft dat invloed. Kan me voorstellen dat als continu naar een 'kleine' lichtbak kijkt dit best vermoeiend kan zijn. Alsof je de hele tijd naar een lamp kijkt. Gewone tv kijk ik met Hue sfeerlicht en de gordijnen open (en nu met kerstboom en dito dorp aan )
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •