De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.

Discussie: Memory (Streaming)

  1. #1

    Standaard Memory (Streaming)

    Memory (Streaming)

    Memory is een helaas wat verwarrende politiethriller met Liam Neeson en Guy Pierce in de hoofdrollen.

    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Ik weet dat het origineel van deze film inmiddels ouder is, en het boek nog ouder (36 jaar). Maar wat er in de recensie staat klopt niet.
    In het boek kregen de detectives zowat alle ruimte. De originele verfilming ging dan weer meer vanuit het perspectief van de huurmoordenaar-met-alzheimer terwijl de recherche ook hun deel had. Het was echt een kat-en-muis-spel waarin ook de daadwerkelijke slechteriken een mooi aandeel hadden. Om nog te zwijgen over andere elementen. In die zin vulde boek en film elkaar zich erg goed aan.
    In de promotie kwam dit alles indertijd ook allemaal naar voren: van de trailer tot de filmposter.


    En in die zin is het ook een redelijk getrouwe remake, zij het dat de locatie en situatie is verplaatst naar de grens met Mexico (goede keuze) en de badguy geen minister van staat is maar hoofd van een farmaceutisch bedrijf (maakt niet uit, het is een hoog geplaatst figuur en daar gaat het om).

    Maakt het dat een goede remake? Nee.
    Het acteerwerk is slecht en lui, de montage idem, er is veel weggelaten waaronder de momenten waarin je in het hoofd van meneer Alzheimer zit, een auto die ontploft bovenin een garage is ineens op de snelweg te vinden, de ziekenhuisscene's zijn in een goedkope set opgenomen, de moordenaar speelt te weinig een spel met de politie ('de t van Te Traag' komt vaak voor), de badguys kregen te weinig ruimte voor hún emoties ('als u wilt bidden bent u welkom, anders vraag ik u weg te gaan. Ik heb net.. een zoon verloren'), de zijdelingse humor ontbrak etc. etc. ...daar konden de paar positieve aanpassingen (waaronder zelfs een correctie van een fout uit het origineel) niets aan helpen.

    Om eerlijk te zijn ben ik zeer ontevreden de bioscoop uit gelopen. Misschien houd ik teveel van het origineel, maar dit was echt een dieptepunt voor de makers. En dat is zeker niet alleen voor rekening van Neesson.


    Maar: Het goede verhaal blijft overeind en dat is ook wat waard. In die zin begrijp ik ergens wel dat mensen deze film waarderen.
    Laatst aangepast door deweb : 06-10-2022 om 22:43

  3. #3

    Standaard

    Ik heb het boek niet gelezen, dus de verschillen tussen de verfilmingen en het boek ga ik niet maken. Maar ik heb beide films gezien en ik vond er echt verschil zitten tussen de twee. Bij de Belgische verfilming vond ik dat het onderzoek en de rechercheurs meer aandacht kregen en ook in de advertising van de film (filmposter) werd het politeduo veel prominenter afgebeeld. Memory wordt echt aangeprezen als een Liam Neeson-vehikel en dat is in de film ook echt te merken. Het politieduo speelt er IMO bijna aan bijrol in. Misschien klopt dat wel meer met het boek, maar ik vind het wel een groot verschil met de Belgische verfilming.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deweb Bekijk bericht
    Ik weet dat het origineel van deze film inmiddels ouder is, en het boek nog ouder (36 jaar). Maar wat er in de recensie staat klopt niet.
    In het boek kregen de detectives zowat alle ruimte. De originele verfilming ging dan weer meer vanuit het perspectief van de huurmoordenaar-met-alzheimer terwijl de recherche ook hun deel had. Het was echt een kat-en-muis-spel waarin ook de daadwerkelijke slechteriken een mooi aandeel hadden. Om nog te zwijgen over andere elementen. In die zin vulde boek en film elkaar zich erg goed aan.
    In de promotie kwam dit alles indertijd ook allemaal naar voren: van de trailer tot de filmposter.

  4. #4

    Standaard

    Ja, in het origineel was het meer in evenwicht. En inderdaad lag de promotie nog meer op Liam Neesson. Terwijl ze toch ook andere goede acteurs hadden, die inderdaad minder tijd kregen (vandaar nauwelijks een kat en muis spel) terwijl de verhaallijn rond de band met het misbruikte kind wel was uitgebreid. Maar dat was gewoon niet genoeg.

    Misschien ben ik wel te kwaad op deze remake om hem genuanceerd te bekijken. Al is er sinds het zien wel iets van nuance in me gekomen, ik begrijp mensen die de film waarderen ergens wel.

    Overigens wilde Anthony Hopkins de rol van huurmoordenaar eigenlijk graag spelen, maar dat lukte hem fysiek niet. Het was geen garantie, maar wel een stuk interessanter. En door Neesson in te huren sta je publicitair eigenlijk al 1-0 voor én achter: Mensen smullen van hem, maar mogen hem ook niet altijd door de vele vehikels van de laatste jaren. Echter nogmaals: dit lag absoluut niet alleen aan hem. Weinig mensen die de film maakte voor en achter de schermen leken er veel zin in te hebben.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •