De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Question Voorversterker subwoofer

    Ik ben in het bezit van een home cinema (LG HX 551), maar de versterker annex blu-ray speler vertoond soms wat kuren. Tijd om me te verdiepen in een alternatief.

    Het mooiste zou zijn als ik een receiver of versterker kon plaatsen: Stekkers omwisselen en klaar. Dan kan ik de boxen (4 ohm) hopelijk behouden. Alleen de subwoofer blijkt lastiger: Deze zit met een audiokabel aan de home cinema en is, zo heb ik geleerd, een passieve subwoofer (3 ohm, model LG SH95 TA-W). Dat gaat niet op een versterker begrijp ik. Zowel door de aansluiting als doordat er een voorversterker ontbreekt op een reciever of versterker.

    Weet iemand of er voorversterker of iets dergelijks bestaat met ingangen voor audiokabel waarna ik hem kan doorsturen naar een gewone versterker/receiver?

    Of kan het ik het beste op een moment helemaal afscheid nemen van deze set en voor iets nieuws gaan?

  2. #2

    Standaard

    Ik denk dat je het beste afscheid kunt nemen van die set.

    Vaak is een subwoofer niet eens een subwoofer, maar een basbox die gemaakt is van dun plaatmateriaal om gewicht te besparen. Om zo'n box aan te kunnen sturen heb je een externe eindversterker nodig en die zijn heel moeilijk om te vinden en dan is het de vraag of de spreekspoel van de woofer niet overbelast wordt door de hoge stroomsterktes die de eindversterkers kunnen leveren.

    Met een aktieve subwoofer heb je dit probleem niet, omdat het vermogen en de klankeigenschappen van de versterker afgestemd zijn op die van de woofer. Vaak zorgen deze daardoor voor een veel betere weergave en hoef je minder bang te zijn dat de buren gaan vragen of het wat zachter mag.

    Zoek je een budget-vriendelijke oplossing, dan zou je een luidsprekerset kunnen overwegen die vaak bij PC's gebruikt wordt, maar dan moeten waarschijnlijk wel alle bronnen bij de PC ingebouwd zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deweb Bekijk bericht
    Ik ben in het bezit van een home cinema (LG HX 551), maar de versterker annex blu-ray speler vertoond soms wat kuren. Tijd om me te verdiepen in een alternatief.

    Het mooiste zou zijn als ik een receiver of versterker kon plaatsen: Stekkers omwisselen en klaar. Dan kan ik de boxen (4 ohm) hopelijk behouden. Alleen de subwoofer blijkt lastiger: Deze zit met een audiokabel aan de home cinema en is, zo heb ik geleerd, een passieve subwoofer (3 ohm, model LG SH95 TA-W). Dat gaat niet op een versterker begrijp ik. Zowel door de aansluiting als doordat er een voorversterker ontbreekt op een reciever of versterker.

    Weet iemand of er voorversterker of iets dergelijks bestaat met ingangen voor audiokabel waarna ik hem kan doorsturen naar een gewone versterker/receiver?

    Of kan het ik het beste op een moment helemaal afscheid nemen van deze set en voor iets nieuws gaan?
    Toch echt dat laatste, ben ik bang...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik denk dat je het beste afscheid kunt nemen van die set.

    Vaak is een subwoofer niet eens een subwoofer, maar een basbox die gemaakt is van dun plaatmateriaal om gewicht te besparen. Om zo'n box aan te kunnen sturen heb je een externe eindversterker nodig en die zijn heel moeilijk om te vinden en dan is het de vraag of de spreekspoel van de woofer niet overbelast wordt door de hoge stroomsterktes die de eindversterkers kunnen leveren.

    Met een aktieve subwoofer heb je dit probleem niet, omdat het vermogen en de klankeigenschappen van de versterker afgestemd zijn op die van de woofer. Vaak zorgen deze daardoor voor een veel betere weergave en hoef je minder bang te zijn dat de buren gaan vragen of het wat zachter mag.

    Zoek je een budget-vriendelijke oplossing, dan zou je een luidsprekerset kunnen overwegen die vaak bij PC's gebruikt wordt, maar dan moeten waarschijnlijk wel alle bronnen bij de PC ingebouwd zijn.
    Ik zat ook al te kijken naar iets dat de subwoofer actief zou kunnen maken. Want ik moet zeggen: Over deze subwoofer ben ik heel tevreden. Het model dat ik hiervoor had, voegde nauwelijks iets toe. Hij was kleiner en niet bijzonder, maar net als de rest van de set prima. Op het feit dat hij geen blu-ray speelt na. En dat ik er ook geen blu-ray oid op kan aansluiten als extra bron, anders had ik hem nooit vervangen. Gelukkig staat hij hier nog wel in een doos.
    Ik heb nog geprobeerd deze huidige set open te maken, maar er is iets met het frontpaneel dat ik niet kan oplossen en voor een repaircafé teveel tijd kost..als het al helpt.

    Eigenlijk heb ik ook al afscheid genomen en ben ik nu zoekende naar iets anders. Iets waar zonder ingebouwde blu-ray (voor zover dat nog nieuw bestaat).
    Wel zonde, ik had net alle kabels mooi. En zo lang had ik deze set niet. Tja, marktplaats.

    Bedankt voor het advies. Een pc kan ik overwegen, maar ik denk dat ik toch voor een budget vriendelijke 'gewone' set ga. Kost me een aantal honderd euro, maar dan ben ik er wel klaar mee. Ik overweeg https://www.bcc.nl/audio/home-cinema...ht-s40r/305781 , die je ook voor minder kan vinden, maar als nadeel draadloze achter boxen heeft. En tiptoetsen.
    Of misschien ga ik in zijn geheel iets samenstellen. Lastig.

    Overigens is het enige probleem de knoppen. Die reageren traag of te snel, dus zo lang de set voor streaming wordt gebruikt kan dat. Maar een dvd of bluray zal ik er niet meer in stoppen. Dan wil ik 'open', 'disc erin', 'play' en niet eerst ergernis. Maar daar mag een andere knutselaar naar kijken.

    @Claudio: Ook dank, fijn als iets wordt bevestigd. Al wist ik het eigenlijk al wel, jullie waren mijn laatste poging/hoop.
    Laatst aangepast door deweb : 11-11-2022 om 18:09

  5. #5

    Standaard

    Ik heb een ander systeem genomen, waarover in een ander topic meer want ik heb er advies over nodig denk ik.

    Dit topic kan op slot.

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •