De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard SONY STR-K740P afstellen

    Zoals in dit topic te lezen is heb ik moeten overschakelen op een ander systeem, dat werd de SONY STR-K740P met bijbehorende boxen én actieve subwoofer, die ik van een kennis kreeg die hem ooit had gekocht en amper gebruikt bij gebrek aan kennis.

    Dat gebrek aan kennis zit mij nu ook dwars. Ik heb altijd sets gehad met ingebouwde dvd/blu-ray speler waar ik weinig aan hoefde in te stellen.

    Omdat mijn tv, een Philips, geen optische aansluiting heeft, heb ik deze aangesloten via digitale coax kabel. Op de tv zijn aangesloten een chromecast met afstandsbediening en een blu-ray speler.

    Nu wil ik graag dat het geluid zoals ik dat ken en volgens mij ook hoort uit de boxen komt: Stem uit center, geluid links en rechts en wanneer nodig uit de boxen achter/naast me.

    Maar het geluid uit de center is erg zwak, of het nu uit dvd of chromecast komt. Monologen zijn slecht te verstaan.
    Tenzij ik kies voor een modus die het geluid ook afspeelt via de achter speakers. Maar dan heb ik, voor mijn gevoel, geen toegevoegde waarde van de set behalve de subwoofer een beetje. .

    Ik heb al eindeloos zitten spelen met de instellingen, de kabels opnieuw aangesloten enzovoort maar ik krijg het niet voor elkaar het geluid te krijgen zoals ik hierboven beschrijf.

    Hebben jullie tips of trucs?

  2. #2

    Standaard

    Dit is een eigenlijk voor de meeste aansluitingen een stereo receiver en niet echt een handige surround receiver. Dus volwaardig surround geluid zal je er nooit uit krijgen en je kan maar 1apparaat via digitale coax erop aansluiten en dat 5.1 geeft (de oranje aansluiting geheel links). Ik zou upgraden naar een surround receiver met hdmi ingangen voor je chromecast en bd speler, en met een HDMI uitgang naar je tv. Een prima receiver heb je zo voor 5 tientjes via marktplaats en dan kan je je bestaande boxen en subwoofer gewoon op aansluiten.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 30-11-2022 om 22:33

  3. #3

    Standaard

    Dank je. Ik heb het nu al aangesloten via die oranje aansluiting. Met bovengenoemd resultaat.
    Ergens had ik al zo'n idee, maar dan vooral om het simpeler te maken. Dat het zo'n tegenvallend model was, verrast me niet maar is wel jammer.

    Deze versterker was overigens via analoge tulp kabels verbonden toen ik deze set ophaalde. Het levert misschien niet het prachtigste geluid op, maar zou dat misschien werken voor de chromecast? En dan de blu ray via optisch aansluiten?
    Of gewoon eigenlijk echt niet. Leuk voor hard geluid, maar daar houd het op?

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Eerlijk antwoord; dat laatste...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Liever eerlijk dan oneerlijk. En eigenlijk, had de vorige eigenaar er minder verstand van dan ik nu. Maar ach, ieder zijn of haar kennisgebied.
    Bedankt .

  6. #6

    Standaard

    Ik ben direct op zoek gegaan naar een receiver. Nu wil ik het afmaken ook. Helaas maar één model in de omgeving van 50 euro. Wel één die ik interessant vind. Echter, ik twijfel want used products heeft er één die ruim het dubbele meer is.

    Die van 50 euro is de Sony STR DG510
    Die van Used Products is de Harman Kardon AVR 151S

    Beide zijn al wat ouder, jaren 0 van deze eeuw, uit ervaring weet ik dat dat nog een redelijke tijd was van productie in kwaliteit en duurzaamheid.
    Mijn bedenkingen:
    De Harman Kardon heeft als voordeel dat hij een jaar nieuwer is en wellicht langer mee kan door de aansluitingen. Maar dat én functies voor bijvoorbeeld spotify maken hem wellicht ook weer gevoeliger voor de toekomst. Al is dat altijd een gok.
    Mijn speakers (sony ss-msp2) kunnen wel beter aan (100 watt ipv de 75 die de Harman Kardon aankan), maar de ohm van mijn speakers past dan weer wel goed bij dit model. En of ik het nu merk..

    De Sony heeft wel meer wattage (100), maar van verschillende mensen hoor ik dat Sony eigenlijk niet de beste kwaliteit is wat anderen weer betwisten. Verder kan ik moeilijk vergelijken.

    Willen jullie me nog een keer adviseren? Ik kan natuurlijk nog wat wachten, maar dat maakt het alleen maar lastiger denk ik.

  7. #7

    Standaard

    Vermogen hoef je niet naar te kijken, omdat jouw luidsprekers klein zijn. Ondanks de lage impedantie zullen ze weinig vermogen vragen. Het kan zijn dat ze door de lagere impedantie (of weerstand) een iets hogere stroomsterkte vragen, maar dat is vaak alleen van belang als je grotere luidsprekers wilt (gaan) gebruiken.

    Wil je meer bij de tijd zijn, dan lijkt mij de AVR 151S van Harman Kardon de beste optie en wanneer je de klankeigenschappen belangrijk vindt de Sony.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Ik zou voor de HK gaan, meer HDMI ingangen. Altijd handig

  9. #9

    Standaard

    Dank voor jullie advies.

    @Gerco: Dank voor je interessante uitleg.
    Waarom zijn de klankeigenschappen van de Sony beter?
    Misschien ter illustratie en om eerlijk te zijn: Eigenlijk ben een klank-terrorist: Het over het algemeen als niet best ervaren geluid van een google home mini vind ik prima. Al geniet ik absoluut van goede home cinema en Dolby atmos in Scheveningen was waanzinnig (ook dat beeld).
    Maar ik heb jaren met een over het algemeen als b-merk beschouwd home cinema gedaan, niets mis mee. Behalve de subwoofer.

    @rogier: Ik heb nu 3 apparaten, hoop ik naar 2 te kunnen reduceren. Geen idee wat ik verder mee moet. Tenzij ik een tv-box neem, maar kleine kans. Via de chromecast kan ik ook 'zappen'. Het gaat me meer om wat ik er in de toekomst mogelijk aan heb. Misschien andere boxen, misschien toch een platenspeler of casettedeck (hoorde ook bij wat ik kreeg). Geen idee hoe het zich ontwikkelt.

    Update: Ik heb me verdiept in klankeigenschappen en ik denk niet dat ik het zal missen. Het scheelt 70 euro, maar ik heb dan wel een gecontroleerd apparaat die ook met meer geluidsformaten overweg kan.
    Laatst aangepast door deweb : 02-12-2022 om 11:34

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •