De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.

Discussie: Van 7.1 naar 5.1

  1. #1

    Standaard Van 7.1 naar 5.1

    Ik heb een Pioneer VSX 1131, en daar heb ik Front speakers Bose 301 op, een centre Bose speaker, dan nog twee surrounds Bose 201 en dan nog twee back surrounds, ook van Bose en nog een sunwoofertje.. Mijn configuratie staat op 7.1 Maar als ik de configuratie op 5.1 zet, dan krijg ik alleen nog geluid door de frontspeakers. Die surrounds en back surrounds doen dan helemaal niks meer. Hoe zou dat komen ? Ik kan echt van alles instellen, 4.1.2, 5.1.2 ,,, 6.1, 5.1 7.1 etc.. Maar wilde is kijken wat ie met 5.1 doet, want die back surrounds liggen me een beetje in weg.

  2. #2

    Standaard

    Wanneer je de configuratie van 7.1 naar 5.1 verandert zouden de 201's geluid moeten laten horen wanneer de bron 5.1 of hoger is en je het zonder 'downmixer'(stereo) laat weergeven of wanneer je een 'upmixer' gebruikt. Heb je Ziggo, dan kan het zijn dat de instelling voor 'Dolby Audio' van de mediabox verkeerd staat.

    Welke info geeft de receiver wanneer je meer-kanaals bron gebruikt?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Als ik het op 7.1 heb staan dan komt er geluid uit alle speakers. Zet ik het op 5.1 dan valt surround en back surround beide weg. Bron is digitale radio ontvanger Qantis 317. Bij 7.1 staan de blokjes in opstelling 7.1 Dus FR, FL, C, SW, SL, SR, SBL, SBR.Uit elke speaker komt dan geluid. Zet ik het op 5.1 dan verdwijnen de SBL en SBR, maar krijg ik geen geluid meer uit de SL en SR. Vreemd weer. Als de bron bij 7.1 alle speakers muziek geeft, dan zou dat toch ook bij 5.1 moeten ?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Als ik het op 7.1 heb staan dan komt er geluid uit alle speakers. Zet ik het op 5.1 dan valt surround en back surround beide weg. Bron is digitale radio ontvanger Qantis 317. Bij 7.1 staan de blokjes in opstelling 7.1 Dus FR, FL, C, SW, SL, SR, SBL, SBR.Uit elke speaker komt dan geluid. Zet ik het op 5.1 dan verdwijnen de SBL en SBR, maar krijg ik geen geluid meer uit de SL en SR. Vreemd weer. Als de bron bij 7.1 alle speakers muziek geeft, dan zou dat toch ook bij 5.1 moeten ?
    Bij sommige receivers moet je de luidsprekers anders aansluiten, als je switched van kanalen. Tenminste, mijn Denon laat dan een andere aansluit schema zien. Dus achterop de versterker wijzigen de uitgangen. Dit is bij mij in het set-up menu zichtbaar (toets aansluitschema).
    Zet wel even je receiver uit, als je gaat wisselen.....
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van L. Bekijk bericht
    Bij sommige receivers moet je de luidsprekers anders aansluiten, als je switched van kanalen. Tenminste, mijn Denon laat dan een andere aansluit schema zien. Dus achterop de versterker wijzigen de uitgangen. Dit is bij mij in het set-up menu zichtbaar (toets aansluitschema).
    Zet wel even je receiver uit, als je gaat wisselen.....
    Zie niks bijzonders in het menu. Heb ook al gedacht dat het andersom zit. Maar dan zouden deback speakers het moeten doen als surround speakers als ik van 7.1 naar 5.1 schakel.
    Screen Shot 12-27-22 at 11.08 AM.jpg

  6. #6

    Standaard

    Komen de test-tonen uit de juiste luidsprekers bij 7.1 en 5.1?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Ik ga me schamen voor mijn stommiteit. De surr. speakers zaten dus aangesloten op de surr.back aansluitingen. Heeft jaren zo gezeten.Komt dat er vier draden zijn die de hele kamer rond gaan naar de surrounds. Daar kwam ik dus achter met de tonen test. Ik heb het losgehaald en nu alleen de surround speakers aangesloten, en het staat geconfigureerd op 5.1. Ik heb de surrounds 201,s iets meer volume gegeven. Die surround back speakers, Bose model 100 lagen in de weg en stonden onder de Bose 201 surround speakers. En voor de ruimte is het goed zo. Mijns inziens maakt het in kwaliteit niet zoveel uit als het niet een hele grote ruimte is. Ik heb ook geen zijmuren, omdat ik praktisch naast een raam zit en aan de andere kant is de muur te ver weg. Ben er tevreden mee zo. Excuses voor het ongemak, maar is opgelost.

  8. #8

    Standaard

    Tja, dat soort problemen / vergissingen kunnen voorkomen als je teveel luidsprekers aansluit. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn (simpele) 5.1-opstelling en bij veel films is zelfs die wat overdreven omdat uit de achterste luidsprekers alleen maar zachte omgevingsgeluiden komen. Maar als je veel actiefilms kijkt (wat ik niet doe), hebben die wellicht wel enig nut. Maar mooi dat het opgelost is.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  9. #9

    Standaard

    Je had het kunnen horen wanneer objecten door de ruimte bewegen en vanaf een andere plaats luistert.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Tja, dat soort problemen / vergissingen kunnen voorkomen als je teveel luidsprekers aansluit. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn (simpele) 5.1-opstelling en bij veel films is zelfs die wat overdreven omdat uit de achterste luidsprekers alleen maar zachte omgevingsgeluiden komen. Maar als je veel actiefilms kijkt (wat ik niet doe), hebben die wellicht wel enig nut. Maar mooi dat het opgelost is.
    Ik heb medelijden met dat extra vermogen en de niet gebruikte eindversterkers.

    Ook met films met weinig of geen actie hebben ze nut: Ze zorgen dan voor een betere weergave van de akoestiek van een bepaalde omgeving, maar dan moet dat natuurlijk wel in de surroundmix zitten en dat is bij object-gebaseerde formaten meer uitzondering dan regel. Dit is iets waarvan ik vind dat de 'upmixers' het nog steeds beter doen dan de codecs.

    Ze kunnen er ook voor zorgen dat buren minder last van je hebben, omdat ze gevoelsmatig de geluidsdruk kunnen verhogen en je dus meer beleving hebt bij lagere geluidssterktes.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik heb medelijden met dat extra vermogen en de niet gebruikte eindversterkers.
    Ach, Gerco, er zijn ook mensen die in een auto van 180 pk of meer rijden en waar je aan dat extra vermogen ook helemaal niets hebt... Het kost alleen maar extra brandstof.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ach, Gerco, er zijn ook mensen die in een auto van 180 pk of meer rijden en waar je aan dat extra vermogen ook helemaal niets hebt... Het kost alleen maar extra brandstof.
    Een motor loopt wel beter als alle cilinders gebruikt worden en om brandstof te besparen bij een auto met 180 pk, kun je het gaspedaal minder ver in trappen of de auto minder vaak gebruiken. Maar net zoals een auto heeft een receiver goede en schone "brandstof" nodig voor een goede werking en een lange levensduur.

    Schijnbaar vinden de filmmaatschappijen de schone "brandstof" te duur en daarom kunnen we alleen nog de goedkopere vervuilde gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •