De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Brazil - Terry Gilliam (1985)

    Brazil – Terry Gilliam (1985)

    Gilliams magnum opus wordt met het verstrijken van de jaren alleen maar indrukwekkender, actueler, intelligenter en origineler. Het illustreert perfect wat het merendeel van de hedendaagse (Amerikaanse) filmindustrie ontbeert: visie, lef, intelligentie en originaliteit. Van de indrukwekkende decors tot Gilliams befaamde dollyshots tot het perfecte kleurenpalet is ‘Brazil’ een visueel festijn, ondersteund door een heerlijke score van Michael Kamen en de gelukkig nooit afwezige ‘Gilliamaanse’ humor. Bovendien was Gilliams intelligente visie op bureaucratie, autoritaire regimes en terrorisme was zelden actueler. Jonathan Pryce staat geweldig te acteren en heeft zijn prestatie nooit meer kunnen evenaren. Gilliams ‘Brazil’ slorpt je op in een unieke, hoogst opwindende filmervaring die sindsdien, door een mainstream-studio, slechts zelden werd geëvenaard. Daarmee is ‘Brazil’ misschien wel de laatste uitschieter van de Gouden Jaren ’70.

    10/10
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

  2. #2

    Standaard

    Heb de film een paar weken geleden voor het eerst gezien:

    De film was qua set-design erg mooi.
    Het verhaal zelf kon me niet echt veel boeien, maar door de sets was het al waard om de film te bekijken.

    Ik vond hem zelfs bij sommige stukjes bizar.
    [spoiler:657a7647f0]bijvoorbeeld als Sam in z'n (onmenselijk klein) kantoortje zit en het bureau begint te bewegen.[/spoiler:657a7647f0]

    Het is zeker een film die ik vaker ga zien, ondanks hij mij voor het verhaal niet echt kon boeien.
    Wat ik wel weet, dat als ik hem voor een 2e keer kijk, dat ik hem beter zal vinden.


    Het is trouwens gezegt dat dit de favoriete film van River Phoenix is.

  3. #3

    Standaard

    geniale film, echte klassieker

  4. #4

    Standaard

    Ik heb de film een paar jaar geleden een keer gezien, maar hij kon me om de een of andere reden niet echt boeien. Misschien komt het omdat ik de korte versie heb gezien en niet de langere Director's Cut.
    When I was your age, they would say you could become cops or criminals. What I'm saying is this: When you're facing a loaded gun, what's the difference?
    - Frank Costello (The Departed)

    Mijn Collectie

  5. #5

    Standaard

    Niet te weten wat ik van deze film moest verwachten heb ik hem enkele maanden geleden ook aangeschaft en met veel plezier gekeken. Het decor vond ik werkelijk super en de komische scenes gaven me nogal een "Monty Python meets 1984" gevoel en daar kon ik me helemaal in vinden. Ik denk ook niet dat ik Robert De Niro ooit in een zo bizarre rol heb weten spelen als in deze film. Het verhaal van de film wist me niet helemaal te overtuigen, maar het einde verraste me wel en maakte veel goed. Naar mijn gevoel is dit één van de meest typische (zoniet de meest typische) Terry Gilliam-film, en ik ben duidelijk fan van deze man zijn werk gezien ik me het grootste deel van zijn oeuvre ondertussen heb aangeschaft.

    Je moet er wel voor zijn blijkbaar, want de meningen waren toch zeer verdeeld toen ik deze film overlaatst met enkele kameraden gekeken heb. Zoals de topic-starter ook aanhaalt denk ik niet dat dergelijke films vandaag de dag nog gemaakt zouden worden. Maar ik vind het alvast een dikke aanrader.

  6. #6

    Standaard

    Ik wil deze al hele lang zien. Ik ga hem maar eens blind aanschaffen. Gilliam is meesterlijk.
    laatste DVD gekocht The Big Sleep, The Fisher King, Vertigo

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •