De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.

Discussie: Roman Polanski

  1. #1

    Standaard Roman Polanski

    Knife in the Water – Roman Polanski (1962)

    Polanski’s ‘Knife in the Water’ is waarschijnlijk één van de meest briljante debuten uit de filmgeschiedenis. In negentig minuten onvergetelijke cinema passeren Polanski’s auteurselementen nagenoeg allemaal de revue: zijn interesse voor absurde personages en relaties, de psychologische spanning en de psychologische strijd tussen personages, het meesterlijk creëren van een ongemakkelijke sfeer, het hanteren van fabelachtige shots en composities (een zeilboot werd nooit zo verbluffend mooi in beeld gebracht). Zelden werd er met zo weinig middelen een beklemmend gevoel van onbehagen opgeroepen. Deze film een voorteken van Polanski’s grote talent noemen zou een grove belediging zijn, want ‘Knife in the Water’ behoort tot het beste uit zijn oeuvre en was voor mij één van de aangenaamste verrassingen van 2006. Ik had Polanski al heel hoog zitten, nu is hij helemaal uitgegroeid tot één van mijn helden. Briljant en een persoonlijke favoriet.

    9/10


    Che? – Roman Polanski (1972)

    Natuurlijk moet Polanski’s ‘Che?’ in zijn tijdsgeest worden geplaatst. De film is een duidelijke ‘Jaren ‘70’- rebellie tegen het Klassieke Hollywoodsysteem: geen logica, geen causaliteit, geen waardige personages, … Toch heb ik me bij deze Polanski mateloos lopen ergeren. Constant had ik het gevoel door Polanski eindeloos aan het lijntje gehouden te worden. Het einde van de film bleek dit gevoel inderdaad te bevestigen. Het kijken naar ‘Che?’ is een nutteloze bezigheid, en aangezien dat precies Polanski’s opzet was, is hij daar dus duidelijk in geslaagd. Vrolijk werd ik er echter niet van, en Polanski’s ‘Cul-de-sac’ vond ik als absurdistisch en ‘rebellerend’ werkje dan ook veel geslaagder op alle niveaus. Ondanks de absurditeit wist die film mijn aandacht elke seconde vast te houden, kende die film leuke personages en dito vertolkingen en bevatte die film wel Polanski’s enorme visuele talent, die in ‘Che?’ helaas ver te zoeken is. ‘Che’ is een blijft daarentegen ook wel een Polanski en dus de film bevat wel een aantal amusante en originele (voornamelijk seks)scènes, gesteund door een Marcello Mastroianni die goed op dreef is. Toch liet deze Polanski mij uiteindelijk behoorlijk teleurgesteld achter. Een interessant tijdsbeeld, maar voor de rest behoorlijk teleurstellend.

    5/10


    Tess – Roman Polanski (1979)

    Na het teleurstellende ‘Che?’ vormde het kijken naar ‘Tess’ weer een waar genot. In één van Polanski’s meest persoonlijke films, opgedragen aan zijn vermoorde echtgenote Sharon Tate, haalt de meester al zijn talent uit de kast om een ontroerend stukje cinema af te leveren. Dit mooie en oprechte liefdesverhaal komt, zoals meerdere Polanski’s, vrij traag op gang, maar narmate de tijd vordert, blijkt hoe knap Polanski ook deze film weer heeft opgebouwd. Het acteerwerk is over de gehele lijn goed, al weet de bloedmooie Nastassja Kinski met name op de dramatische momenten niet altijd te overtuigen. Visueel is ‘Tess’ erg indrukwekkend en weet de film een mooi tijdsbeeld te scheppen. De prachtige finale in Stonehenge vormt één van de mooiste en meest ontroerende momenten in Polanski’s gehele oeuvre. De scène illustreert perfect Polanski’s persoonlijke rouwproces bij het verwerken van zijn verlies. Dat alles maakt ‘Tess’ tot één van de beste films in Polanski’s oeuvre.

    9/10


    Bitter Moon – Roman Polanski (1992)

    Nee, ‘Bitter Moon’ behoort zeker niet tot het beste werk uit Polanski’s oeuvre. Daarvoor is de film te conventioneel en visueel beperkt voor een cineast van het kaliber Polanski. Toch heb ik ‘Bitter Moon’ hoog zitten. Keer op keer geniet ik weer van de bizarre personages, hun al even bizarre relaties en situaties, Polanski’s ode aan Parijs en natuurlijk de heerlijke absurde seksscènes, met de scène waarin het hondje Peter Coyote ‘te hulp springt’ als komisch hoogtepunt. De film kreeg het verwijt te melodramatisch te zijn en teveel overacting te bevatten. Volgens mij is deze kritiek niet helemaal terecht, omdat de film hier duidelijk zelfbewust op aanstuurt. Het stelt Polanski in staat om een idyllische romance om te toveren tot een deprimerend verhaal waarin het slechtste in de mens uiteindelijk toch weer komt boven drijven. Die donkere kant maakt ook van ‘Bitter Moon’ weer een typische Polanski. Peter Coyote staat opvallend sterk te acteren, Emmanuelle Seigner is een dodelijk mooie ‘femme fatale’ en Hugh Grant is uitstekend gecast als houterige Britse sul. Niet Polanski’s beste film, wel een uitstekende film waar ik keer op keer met volle teugen en volle afgunst van geniet.

    8/10
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

  2. #2

    Standaard

    Ik ben fan, Rosemary's Baby (1968) zie ik als z'n beste film. 10/10.

  3. #3

    Standaard

    D'r is zo'n mooie box uit van A-Film met bijna al z'n grote films. Is dat wat?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    D'r is zo'n mooie box uit van A-Film met bijna al z'n grote films. Is dat wat?
    Geen idee, ik heb zelf wel de box met z'n eerste 4 zwart-wit films met het eerder aangehaalde knife in the water, maar de beste van die vier is het ubergeniale repulsion..

  5. #5

    Standaard

    Zit nog steeds te wachten op een prijs drop van Dead and the maiden die ik toch wel graag wil hebben.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Zit nog steeds te wachten op een prijs drop van Dead and the maiden die ik toch wel graag wil hebben.
    You and me both, sistah! :wink:

    23 euro is net iets te veel van het goede.
    **** me gently with a chainsaw.

  7. #7

    Standaard

    Wat Knife in the Water betreft, volg ik je helemaal. Tess vind ik persoonlijk niet veel meer waard dan een 7: het verhaal dobbert alle kanten op en daar kunnen de mooie beelden niet genoeg tegenover zetten. Ook Bitter Moon schat ik iets lager in: het is een beetje een film waar Polanski zelf de controle over verliest, maar die toch blijft boeien. Beetje zoals het meeste van De Palma.

    Mijn favoriet van Polanski is echter Chinatown. Wat ik dan weer heel hard vond tegenvallen is Repulsion. Gedateerd, saai en met een wat eigenaardig slot.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    D'r is zo'n mooie box uit van A-Film met bijna al z'n grote films. Is dat wat?
    Het is inderdaad die box die ik er de laatste weken nog eens heb doorgejaagd. Het is een uitstekende box, met stuk voor stuk goede en interessante films, die zijn geld meer dan waar is. Vergeet als Polanski-fan echter wel niet 'Rosemary's Baby', 'Le Locataire', 'Dead and the Maiden' en natuurlijk 'Chinatown' apart aan te schaffen, want anders zou je Polanski-collectie natuurlijk niet compleet zijn. Een essentiele box als je het mij vraagt, die het Polanski-beeld compleet maakt door er een bijzondere zevende dvd met zijn korte films/studentenfilms aan toe te voegen.
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

  9. #9

    Standaard

    Roman Polanski – Seven Short Films

    Een hoogst interessante compilatie van de korte films en studentenfilms van de meester zelve. De ene kortfilm is al wat interessanter dan de andere, en soms betreft het enkel een ‘eenvoudige’ stijloefening. Hoogtepunt vormt echter Polanski’s razend knappe en opvallend emotionele ‘graduate film’, waarin het leven van een schoonmaakster van openbare toiletten in twintig meesterlijke en puur visuele minuten uit de doeken wordt gedaan. Met de aanwezigheid van Polanski’s enorme talent is deze kortfilm uitgegroeid tot één van de meest indrukwekkende studentenfilms die ik ooit heb gezien. Een aanrader voor alle Polanski-liefhebbers.
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Blackthorne
    Gedateerd, saai en met een wat eigenaardig slot.
    Nee, nee en het slot is zo klaar als een klontje.

  11. #11

    Standaard

    Ik zeg ook niet dat ik het niet snap, ik vind het een flauw slot. Het is aan de ene kant wel treffend omdat het de film tot op bepaalde hoogte verklaart, maar die verklaring is zó voor de hand liggend en er zó achteraf aangeplakt dat je je afvraagt of het wel nodig was. Het is een beetje het einde van The Shining (met de foto van Jack Nickolson), alleen riep dat einde nog extra vragen op. Dit einde beantwoordt alleen vragen die geen antwoord nodig hadden.

    Knife in the Water en ook Cul-de-Sac zijn gewoon veel betere films.

    Alleen vind ik dat antwoord alweer veel langer dan jouw reactie "nee, nee, nee" verdient, Beatrijs.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Khonnor
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Zit nog steeds te wachten op een prijs drop van Dead and the maiden die ik toch wel graag wil hebben.
    You and me both, sistah! :wink:

    23 euro is net iets te veel van het goede.
    Hij is nu 10 euro bij Rodisc :wink:
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Hij is nu 10 euro bij Rodisc :wink:
    Ja, ik zag het. Maar uiteraard had ik een paar weken terug geen controle op mijn zelfbeheersing en toch maar gekocht voor 18 euro bij de MM...

    Heerlijke film...
    **** me gently with a chainsaw.

  14. #14

    Standaard

    Heeft een van jullie de musical Tanz der Vampire van Roman Polanski eens gezien? Zeer de moeite waard en met geweldige muziek van Jim Steinman. Deze show speelt eind dit jaar in Berlijn. Als Polanski fan is dat echt een must.

    http://www.stage-entertainment.de/4389.htm

    Greets,
    Danny
    ,,There a 2 kinds of people in the world my friend,those with loaded guns and those dig.You dig.

  15. #15

    Standaard

    Heb van Polanski maar 3 films gezien:

    1. Chinatown
    2. The Pianist
    3. Frantic

    Waarbij ik Chinatown ruim boven de andere twee aansla. Prachtige film.

  16. #16

    Standaard

    The pianist staat vast in m'n top 10 allertijden. Chinatown en Repulsion vond ik ook uitstekend. De laatste vooral door de onbestemde, duistere sfeer. Rosemary's baby kon ik niet zoveel mee, maar dat komt door het thema dat me niet ligt. Knife in the water wordt binnenkort zeker aangeschaft. Zijn er mensen die Cul-de-sac en The tenant gezien hebben?

  17. #17

    Standaard

    Degene die deze review geschreven heeft mag zich wel in een hoekje gaan schamen van mij 6.5/10
    http://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=3536
    Ik heb hem trouwens pas gekocht op QFC label,moet deze snel is gaan herkijken.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  18. #18

    Standaard

    Heb bij Rodisc "Le Locataire" besteld van Polanski. Ben benieuwd. "Death and Maiden" komt er ook zeker nog een keer in. Heb tot nu toe enkel de films gezien uit de box van A-Film, plus "Frantic" en "The Ninth Gate". Mijn favoriet is "Bitter Moon".
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  19. #19

    Standaard

    1. Chinatown (1974) 8.5
    2. Rosemary's Baby (1968) 8.0
    3. Locataire, Le (1976) 7.8
    4. The Ninth Gate (1999) 6.5

    - The Pianist (2002) heb ik ook gezien, maar te lang geleden om daar iets zinnigs over te zeggen.


    Repulsion, Knife in the Water en Cul-de-Sac staan iig alvast op mijn wishlist...[/b]

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •