in de grote mensenwereld betekent veel kennis van films niets!Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D
in de grote mensenwereld betekent veel kennis van films niets!Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D
Vrijdag "Battle Royale" gekeken.
Een klas van 42 scholieren wordt gedumpt op een afgelegen eiland voor Battle Royale. De regels zijn simpel: iedere leerling krijgt een wapen en na drie dagen mag er slechts één het eiland verlaten. In tegenstelling tot wat veel mensen zullen denken gaat deze film echter niet puur en alleen over elkaar afmaken en het laten rondspuiten van zoveel mogelijk bloed. Die insteek doet de film namelijk tekort. Zo roept de film genoeg vragen op die niet direct beantwoord worden. Verder is het idee van een Battle Royale op zich natuurlijk al een interessant gegeven. Wat zou je zelf doen? En wat als je er samen met je vriendin of je beste vriend zou zijn?
Al met al een prima film. Ben benieuwd naar deel 2, al zal die ongetwijfeld een stuk minder zijn.
8 / 10
Gisteren "Swimming Pool" gezien.
De derde film van François Ozon die ik zie (na "8 Femmes" en "5x2") en tot dusver denk ik dat ik deze het minst van de drie vind. Dat wil echter niet zeggen dat "Swimming Pool" slecht is. Charlotte Rampling en Lidivine Sagnier spelen twee regelrechte tegenpolen - dat knettert soms lekker - die langzaam maar zeker meer en meer naar elkaar toegroeien. Er gaan op internet verschillende theorieën over wat nu precies realiteit en wat fictie is. De allerlaatste scène probeert de kijker namelijk enigszins op het verkeerde been te zetten. Een 'deleted scene' op de R2NL Speciale Editie van deze film deed mijn gedachten hierover echter al uitkomen. Mooie film, maar ik had net iets meer verwacht van Ozon.
7,5 / 10
Heb jij effe mazzel :wink:Oorspronkelijk gepost door Azazel
Oorspronkelijk gepost door Joris van LaarhovenJammer en een beetje vreemd dat de ironie van mijn opmerking niet begrepen wordt. Ik vind de recensies van spielberg_rules ook waardeloos. Moet ik dat ook nog uitgebreid uitleggen?Oorspronkelijk gepost door Johan Pluim
Goh, dat verklaart natuurlijk alles.Oorspronkelijk gepost door Brakhage
Over Vera: de recensie mist wel degelijk het hele idee van Lee's visuele stijl. Jij vergeleek de beelden met Bob Ross, maar je weet dit op geen enkele manier hard te maken. Ik, en vele andere filmkenners (geen zelfingenomen schoolmeesters die denken dat kennis van feiten gelijk staat aan filmkennis) zien overduidelijk in dat Lee's stijl verre van hersenloos is en dat vorm en inhoud perfect samensmelten. Dit valt ook op geen enkele manier te ontkennen, en het is eerder pathetisch dat men eigen onzin niet wenst in te zien. Hetzelfde voor het hopeloos ridicule argument van het schaap. Lee veroordeelt daarmee niet de seksuele daad, maar Ennis doet dit, op basis van zijn eigen ervaringen wel. Verder is heel het spel met stereotypes een cruciaal onderdeel van Lee's regie. Dat jij, en bijvoorbeeld een Vera, daar geen woord over rept, zegt meer over jou dan over Lee's regie.
Ik zal in het topic van de film twee recensies posten die onder andere aangeven waarom Vera's 'cigarette-commercial' - argument de plank volledig mis slaat. Dat zijn waarschijnlijk ook onzinnige recensies van onzinnige recensenten, maar ach ja, jij weet alles beter. Laat de doden de doden begraven...
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
The Matrix 8/10
The Matrix Reloaded 7,5/10
Dit bijvoorbeeld. Je beschuldigt Maikel af en toe van het niet geven van argumenten, maar hier maak je ook maar zomaar een aanname. Naar mijn weten is montage nog altijd meer een middel van de filmmaker dan van het personage, zeker als het geen shot-reverse shot is.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Ook jouw verhandeling over de scène waarin Jake Gyllenhaal het shirt van Heath Ledger innig omhelst vind ik raar. Wat is er in godesnaam briljant aan deze effectieve maar verder simpele (zelfs behoorlijk melodramatisch als je het mij vraagt) halve metafoor? Je gaat me toch niet vertellen dat Ang Lee de nieuwe meester van het subversieve melodrama is? De nieuwe Douglas Sirk?
Ook deze redenatie klinkt nogal belachelijk. Je gaat allerlei halve beledigingen opperen ("zelfingenomen schoolmeesters" vond ik een hele fraaie), om vervolgens 100% jezelf onderuit te halen door zelf geen argumenten te geven. "[Wij] zien overduidelijk dat..."? "Dit valt ook op geen enkele manier te ontkennen..."? Wat een ontzettende onzin. Wat mij betreft sluit je je stukje perfect af, mits die zin aan jezelf is gericht.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Dat heb ik in mijn hele, onder de superlatieven uitpuilende bespreking duidelijk uitgelegd en is dus wel degelijk beargumenteerd, in tegenstelling tot het geschreeuw dat de beelden lijken op Bob Ross-plaatjes, zonder dit te beargumenteren en zelfs zonder de relatie te leggen met de rest van de visuele stijl. Zoals ik al zei, is het 'Bob Ross-argument' zelfs een pertinente leugen, omdat hoogsten één derde van de film bestaat uit die 'mooie plaatjes'. Dat bepaalde recensenten geen woord reppen over de andere twee derde, zegt genoeg over hun bespreking. Ik heb overigens twee recensies gepost die mijn ideeen veel beter en bondiger formuleren. Ach ja, dat zal ook wel weer onbeargumenteerde onzin zijn zeker?Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Heel simpel, om het de mooifilmerij de andere 2/3 zo perfect aanvult en vice versa. Dit maakt de film als geheel, op visueel vlak, wel degelijk interessant, en het komt niet vaak voor dat een regisseur stijl en inhoud knap laat samensmelten en zijn film, alleen al op het visuele niveau, zoveel lagen weet geven. Ik vind het dus wel degelijk visionair, maar men moet wel verder willen kijken dan de neus lang is...Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Correctie, dat moest 'zoknap laat samensmelten' ipv 'knap laat samensmelten' zijn. En dat is inderdaad filmkunst. En een David Lean weet daar inderdaad meer van dan een aandachttrekkende, voortdurend met het vingertje wijzende schoolmeester. Maar als je goed leest, heb je die quote sowieso al verkeerd begrepen.Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Ik ben niet over mijn quote of over de definitie van 'filmkunst' begonnen, dus hou er zelf mee op. Opvallend overigens dat er niet inhoudelijk op de door mij aangehaalde argumenten (en die van de andere 2 recensenten) wordt ingegaan...Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Ik dacht dat ik op een klein aantal inging. Maar jouw opmerkingen over schoolmeesters e.d. kunnen op geen enkele manier weerlegd worden natuurlijk. Knap ook dat je weet dat ik niks snap van jouw signature. Lijkt me behoorlijk duidelijk dat citaat. Goed, ik kap met deze discussie want ik kan werkelijk niet met jou discussiëren. Sorry.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Voor kissebissen hebben we PM en de Voetbalthread, jongens :wink:
Gek toch dat het daar altijd op uitdraait. Inhoudelijk wordt er niet op ingegaan, terwijl ik in mijn post tal van argumenten aanhaal (en ik ben echt verre van de enige) die mijn stellingen onderstrepen. Dat het slecht geschreven is, speelt geen rol. Het is duidelijk dat die argumenten niet uit de lucht gegrepen zijn, maar daar wordt natuurlijk weer geen woord over gerept... Sommige mensen willen niet verder kijken dan hun neus lang is, neem ik aan...Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Dit is echt de laatste keer: hoe vaak moet ik nog duidelijk maken (dit is zoals gezegd de laatste keer, dus het is een beetje een nutteloze vraag maar ik laat hem tóch in deze zin staan) dat je voor een groot deel geen argumenten, maar meningen en verbale scheten vermomd als argumenten geeft? Daar valt niet op in te gaan.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Haha, dit is gewoon lachwekkend. Als mensen zeggen dat het een visueel hersenloze film is, zonder dit te beargumenter, is het een feit, maar wanneer iemand duidelijk beargumenteerd dat de visuele stijl wel degelijk in relatie staat tot de inhoud, wordt het opeens een mening. Ach ja...Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
YMDB - Mijn Top 20
I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean
Laat ik voorop stellen dat ik zelfs voor mijn eerste posts geen enkele behoefte meer had om een discussie te voeren over deze film die inging op visuele stijl of wat dan ook, want ik voer conform belofte met onderstaande figuur dergelijke discussies niet meer. Ik wilde enkel enkele dingen ophelderen die mij toch echt dwars door de kaak stuwden.
Het ging me in het geheel niet om Noel's recensie van deze film. Jij zette deze bijzonder erudiete filmcriticus in een hoekje waarin hij het lachertje zou zijn van de serieuze filmkringen. Welnu, je hebt deze ronduit bespottelijke aanname nog nergens weten te staven, zoals te verwachten was. Prima dat je het niet met hem eens bent op welk vlak dan ook, maar neem dat niet met mij op, maar met Noel Vera zelf, op noelbotevera@yahoo.com.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Jij weet dat ook op geen enkele manier hard te maken. Het valt namelijk niet hard te maken, in kunstreceptie bestaan geen feiten. Maar zoals gezegd, ik voel geen enkele behoefte om deze reeds gevoerde discussie opnieuw te voeren en al helemaal niet met jou.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Ik ben met enige regelmaat arrogant genoemd, maar ten eerste zou ik mezelf nooit als filmkenner omschrijven en ten tweede zou ik nooit iets overduidelijk kunnen zien, helemaal niet als ik de film niet zelf gemaakt heb. Maar je hebt vast gelijk. Het ontgaat me overigens volkomen wie of wat je bedoelt met 'zelfingenomen schoolmeesters'Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Je hebt gelijk.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Naast jouw tenenkrommend lange recensies voel ik ook weinig behoefte om de door jou geposte recensies te lezen, ik kan mijn tijd wel beter gebruiken. Dit is zeer kortzichtig vermoedelijk, maar jij wint: de visuele stijl is geniaal.Oorspronkelijk gepost door spielberg_rules
Maar waarom rep je ineens met geen woord meer over mijn reactie op het universele thema en blijf je dooremmeren over visuele stijl? Ach, laat ook maar...
The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band
Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm
Je Vous Salue Marie (Godard, 1985). Als je een film maakt over de Onbevlekte Ontvangenis die niet geheel strookt met de Bijbelse doctrine, dan zit je geheid in troebel vaarwater. Als je dan ook nog eens Jean-Luc Godard heet en het op typisch eigenzinnige wijze doet, dan heb je helemaal heibel. ‘Hail Mary’ is zonder twijfel een van de meest controversiële films uit Godard’s oeuvre en de film werd door de kerk dan ook meteen verbannen. Maar de kerk verbant alles wat ook maar een millimeter afwijkt van wat zij zelf roepen, dus zo vreemd is dat niet. Als ongelovige Thomas heb ik echter niets met het geloof en beledigd worden kan ik al helemaal niet, dus ik moest het zonder de controversiële aard van de film doen en dan blijft er helaas wat minder over dan ik gehoopt/verwacht had. Ik had eenzelfde reactie als met andere Godard films uit deze tijd, omdat ze dezelfde kenmerken vertonen: eenzelfde versnipperde verteltrant, eenzelfde bewust lelijke videolook, muziek die abrupt begint en eindigt en hier ook nog eens een volstrekt statische camera; slechts in twee scènes beweegt Godard zijn camera even. Probleem is echter dat ik niet zoveel kan met deze Godard. Nu kan dat sowieso aan mijn stemming liggen, want Godard kan bij mij variëren van mijn grootste God tot mijn grootste onbegrepen figuur en de ervaring heeft me inmiddels geleerd dat meerdere kijkbeurten van een Godard film altijd een hogere waardering opleveren. Voorlopig behoort deze in ieder geval tot de categorie ‘onbegrepen Godard klassiekers’. Voor de liefhebber is dit uiteraard essentiële kost, maar mensen die niet erg bekend met zijn oeuvre zijn, kunnen deze film met een gerust hart links laten liggen.
The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band
Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm
Wilde alleen zeggen dat ik weer heerlijk leesvoer had Joris & Spielberg_rules. Keep up the good work
Ik ga Bareback Mountain ook maar eens kijken
Ik ben ook zo'n "Intelligent zijn is iets anders dan je intelligent voordoen" type
M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D
Nou nou, jij begint meteen maar aan de pornovariant? Die is inderdaad veel beter dan de reguliere (die met Turk Melrose althans). Zit ook een prachtige scene in waarin twee knullen die overduidelijk homo zijn kijken naar vrouwen en dan claimen dat ze het alemaal wel erg geil vinden, want ze zouden nooit geil kunnen worden van een jongen. Precies de omgekeerde wereld dus van de hetero-acteurs die Brokeback Mountain bevolkenOorspronkelijk gepost door mercapto
The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band
Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm
Je kan me veel (heeeeel veel :P) wijs maken, maar in Brokeback Mountain gaat de stijl duidelijk boven de inhoud en weet Lee het dus niet goed samen te smeltenOorspronkelijk gepost door spielberg_rules
New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
Coming ASAP: -