De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Monitor speakers? Wat zijn dat precies?

    Voor mijn HT zoek ik leuke compacte speakers voor aan de muur. Mijn oog viel op de JBL Control 1Xtreme

    SPECIFICATIONS:
    General Section
    • Drivers bass/midrange: 5 1/4" (Video shielded)
    • Drivers tweeter: 1/2" Titanium dome (Video shielded)
    • Frequency Response: 70Hz - 20kHz
    • Power Handling: 125 Watts
    • Sensitivity: 87 dB
    • Nominal Impedance: 4 Ohms
    • Dimensions (H x W x D): 230x155x140 mm
    • Finish: Black or White
    maar dit zijn zogenaamde "monitors". Wat zijn de specifieke eigenschappen van dit soort speakers? En zouden die dan als surroundspeakes kunnen fungeren?

    Wilko

  2. #2

    Standaard

    monitor luidsprekers zijn speakers die veelal in studio's gebruikt worden om,
    je raadt het al: het geluid te monitoren. Goede monitorspeakers kenmerken zich door een neutrale klank zonder kleuring.
    Het geluid moet als referentie dienen om een goede eindmix te kunnen maken die zowel goed klinkt op een transistor-radiootje, carspeaker als een goede hifi set.
    Hifi-boxen hebben vaak een zekere kleuring of karakteristiek wat het geluid juist herkenbaar maakt voor het merk speaker.
    Het geluid van een goede monitor speaker kun je het beste omschrijven als analytisch en meedogenloos, en ontbloot iedere fout in een audioproductie.
    Bekende merken en types die veel in studio's gebruikt worden zijn Tannoy, Yamaha NS-10, en Genelec. De laatste (Genelec) zijn actieve monitors.

    Monitors kun je prima in een ht-set gebruiken, maar verwacht bijv. geen extra vette lage bassen.
    Er is geen specifieke reden om als uitbreiding van je speakerset voor monitors te kiezen.
    Er zijn voor hetzelfde en minder geld genoeg gewone sets te koop die beter geschikt zijn voor het HT-gebeuren, maar misschien qua muzikaliteit weer iets minder scoren.
    Ideaal is natuurlijk 5 dezelfde speakers met dezelfde klankleur, timbre e.d.
    Ik weet niet wat voor overige speakers je gebruikt....

    De meeste mensen zouden denk ik bij een luistervergelijking tussen een hifi-speaker en een monitor kiezen voor de eerste, en de laatste omschrijven als een beetje saai/kleurloos/enzovoorts.

    Zelf heb ik 2 Tannoy System 8 monitors als mainspeakers (restant van mijn voormalige home-studio), de rest van mijn speakers is een bijeengeraapt zootje.
    Deze Tannoys gebruiken Dual Concentric drivers, dwz, de tweeter zit in/achter de woofer, waardoor het geluid uit een puntbron komt, zoals het
    in real-life ook het geval is. Beste oplossing voor mij zou de Tannoy Saturn set zijn omdat deze dezelfde drivers gebruiken.
    Liefst zou ik voor een heel andere set gaan, maar ja, de Tannoys waren best prijzig, dus vervangen doe ik dan niet zo snel, als de klank verder in orde is.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •