Cloverfield
Cloverfield combineert handheld camerawerk met een rampenfilm!
Lees dit artikel
Cloverfield
Cloverfield combineert handheld camerawerk met een rampenfilm!
Lees dit artikel
Er staan ook een aantal easter eggs op de DVD:
1. Ga naar het Subtitles-menu, kies voor Nederlands en klik rechts. Een helicopter-symbool verschijnt links in beeld. Druk op enter.
2. Ga naar het Scene Selection-menu en vervolgens naar de pagina met hoofdstukken 09-12. Selecteer hoofdstuk 10 en druk naar boven. Een vierkant met een x verschijnt rechtsboven in beeld. Druk op enter.
3. Ga naar het Scene Selection-menu en vervolgens naar de pagina met de hoofdstukken 13-16. Wacht 1 minuut en 18 seconden. Hoofdstuk 17 verschijnt in beeld. Selecteer deze en druk op enter. Druk vervolgens nogmaals op enter om een scherm te zien dat toegang bied tot een aantal andere easter eggs (hou er rekening mee dat niet alles wat je kunt selecteren ook daadwerkelijk toegang geeft tot een filmpje).
Voor de duidelijkheid:
Als auteur staat Ludo Keeris vermeld omdat ik nog niet in het systeem sta. Dit is dus mijn eerste recensie.
Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 26-07-2008 om 14:05
|Gekeken films (WhatIWatch) |
"The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick
Goede eerste recensie Patrick!
Al ben ik het niet helemaal eens met de beoordeling van de inhoud, die zou van mij zeker 4½ ster krijgen.
Sometimes nothin' can be a real cool hand.
Laatst gezien, vond het een aardige film maar ik snap de hele hype rond de film niet zo want zo geweldig vond ik het allemaal ook weer niet.
Regisseur Matt Reeves maakt hier tijdens en aan het einde van de film inventief gebruik van, door af en toe wat stukjes te laten zien van de video waar overheen opgenomen wordt.
Dat was juist iets wat niet klopte, want (voor zover ik me kon herinneren) was de gebruikte camera 1tje op op hdd/memorycards opnam en niet op tape.. en dan kan zoiets helemaal niet gebeuren..
In iedergeval leuk om een keertje te kijken (denk wel dat het hele effect vet wegvalt als je op een 'klein' scherm deze zit te kijken)... Ook ben ik van mening dat de film misschien toch beter was geweest als deze als normale film was opgenomen....
Gelukkig hebben we er hier verstand van, maar Jan met de Pet niet.
Oplettendheid kan soms geen kwaad
Prima recensie Patrick!
Vond Cloverfield verassend goed en vooral ook erg beklemmend, de handheld camera doet het allemaal erg realistisch overkomen en inderdaad, het verhaal doet er dan misschien niet zo toe, dat doet niets af en de mate van entertainment die deze film biedt.
Laatst aangepast door Chris W : 22-07-2008 om 22:13
leuke en goede review. Maarre...
Er is sprake van behoorlijk veel filmgrain in vrijwel alle scènes.
Dat lijkt wat onwaarschijnlijk aangezien er met digitale camera's is gewerkt. Er is in donkere scènes (en dat zijn er nogal veel) wel behoorlijk wat (electronische) beeldruis...
Welkom bij de recensiecrew Patrick
@ Paul: er kan toch wel grain zijn toegepast overigens? Dit is toch ook zo bij 300?
Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.
My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch
|Gekeken films (WhatIWatch) |
"The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick
Briljant concept, Godzilla meets The Blair Witch Project, dat daar nog nooit eerder iemand op is gekomen. En ze laten de kijker lekker gissen naar wat er allemaal gebeurt en wat dat monster nou precies komt doen. Wie daar meer van wil weten kan daarna helemaal los gaan op allerlei fansites.
Goed geschreven recensie, maar ik kon me juist prima identificeren met de karakters, door de zeer betrokken en meeslepende manier van filmen. De inleiding wordt effectief gebruikt om hun karakters neer te zetten. Voor een film als deze vind ik dat je voldoende van ze te weten komt. Niemand zit in zo'n monsterfilm toch te wachten op personages die het verhaal gaan ophouden door hun jeugdtrauma's op te biechten, en karakters die voortdurend zeuren of ruzie zitten te maken hoeven ook niet op veel sympatie van de kijker te rekenen. Soms kan teveel diepgang de vaart en toon van een film akelig verstoren, zoals bij Hulk vijf jaar geleden.
Aan vaart en spanning is wat dat betreft geen gebrek, het feit dat de beelden uit de losse pols geschoten zijn maakt het een stuk spannender dan met gewone camera's het geval zou zijn geweest. En de ijzeren wet van de monsterfilm schrijft nu eenmaal voor dat je je monster aanvankelijk zoveel mogelijk uit beeld moet houden om de spanning op te drijven. En uiteindelijk krijg je toch zat van het beest te zien? Eén keer zelfs een wel héle dichte close-up (i.e. in zijn bek) .
Ik begrijp ook de lage waardering van de beeldkwaliteit niet helemaal. Afgezien van de scherpte en kleurverzadiging, die duidelijk met opzet minder zijn om het realistische docu-gevoel te creëren, is de rest van het beeld toch dik in orde? Op deze manier krijg je naar mijn idee geen goed onderscheid met films die werkelijk een slechte beeldkwaliteit hebben vanwege een beroerde dvd transfer. Kan een expert zien welke 'minpunten' kunstmatig aangebracht zijn? Als je dat weet kan je die aspecten van de beeldkwaliteit buiten beschouwing laten.
8.0/10
Mom? If you were in a German Scheiße movie, you'd... you'd tell me, right? - Eric Cartman
You are entering a world of pain, my friend - Walter Sobchak
Hopelijk wordt het vervolg wel een normale film waarbij we juist alles netjes 'uitgelegd' krijgen (ofwel waar de beesten vandaan kwamen en waarom) eigenlijk gewoon een beetje godzilla 2... hehe.. dit was leuk voor 1 film, maar bij een 2e is de gadget er inmiddels vanaf...
Hmm.. daar zijn de meningen over verdeeld.. persoonlijk vond ik de ang-lee versie beter dan de nieuwe versie... enuh... de ang-lee versie heeft het uiteindelijk nog beter gedaan ook... De nieuwe is ook wel cool hoor, maar meer een pure aktiefilm...
hmmm. dat had ik nog helemaal niet gezien/gelezen (niet echt opgelet dus hehe).. maaruh ik ben het helemaal met je eens, de transfer zelf is gewoon perfect, alle 'slechte kwaliteit' komt gewoon puur doordat alles is opgenomen met een digitale videocamera, en probeer maar eens mooi beeld te krijgen met een digitale videocamera zeker in het donker...
Persoonlijk heb ik een hekel aan films die zijn opgenomen met een digitale videocamera, dat is bijna altijd zeer goed te zien en komt IMHO erg amateuristisch over (bv '21 days later', was vele malen beter geweest indien gewoon compleet op film was opgenomen). Gelukkig met de nieuwste camera's komen ze al een stuk dichter in de buurt, dus mijn mening zal nog wel wijzigen in de toekomst mbt dit punt...
Hmmm, IMO krijg je dan gewoon een standaard Hollywood monsterfilm met van die pseudo-wetenschappelijke verklaringen waar echte wetenschappers helemaal van in een scheur liggen.... Deze film is juist zo sterk vanwege de kracht van het mysterie. De makers wilden het realistisch houden en daarom ontbreken de standaard gasten in witte jassen die alles komen uitleggen.
Er zijn al meerdere ideeën geopperd voor Cloverfield 2, waarvan de optie om het 'gewoon' te filmen (met uitgebreide camera set-ups en geen 'shaky cam') al door de makers genoemd werd. Ik ben daar om bovenstaande reden niet echt enthousiast over, en hoop dan ook op de andere optie, n.l. dat de volgende film bestaat uit teruggevonden videobeelden van een ander persoon. Tijdens de scene op de brug schijn je een aonbekende persoon te zien die ook staat te filmen, dus dat is mogelijk. Aan de andere kant, deze benadering hebben we in deel 1 ook al gezien dus de impact is er dan wel flink af. Maar misschien hebben de makers dan weer een andere invalshoek achter de hand, producer J.J. Abrahams staat er wel om bekend dat hij platgetreden genres weer nieuw leven kan inblazen. Wat mij wel een goed idee lijkt zijn camerabeelden gemaakt door het leger zelf, die kunnen dan ook verdergaan na het bombardement van Central park , waar deel 1 ophield.
Ja, klopt, de nieuwe versie moet het echt van de actie hebben, maar dat vond ik in dit geval minder bezwaarlijk dan de Ang Lee versie, waarin naar mijn mening teveel tijd verdaan werd met uitleg. Een balans tussen actie en diepgang is tricky, maar bij een actiefilm heb ik toch liever dat die meer naar actie uitslaat. Maar dat is een peroonlijke mening.
Maar die amateuristisch uitziende beelden geven het juist een realistisch karakter. Alsof het in een echte situatie gefilmd is ipv in een set-up. Maar idd, het verschil wordt al minder duidelijk.
Toch kiezen sommige filmmakers liever voor film vanwege het 'zachtere' beeld. Of uit artistiek oogpunt, zoals de laatste Indiana Jones, die ook gewoon op film is opgenomen ipv digitaal om qua beeld aan te sluiten met de vorige drie films.
Mom? If you were in a German Scheiße movie, you'd... you'd tell me, right? - Eric Cartman
You are entering a world of pain, my friend - Walter Sobchak
Het probleem is alleen dat het IMHO niet realistisch er uit ziet omdat je weet dat het niet echt is, en dan gaat voor mij in iedergeval het 'realisme' gevoel al compleet weg, ik irriteer me dan gewoon aan het videobeeld..
Tja, hadden ze dat nou maar werkelijk gedaan, maar deze past qua beeld helemaal niet bij de overige 3, toen gebruikte spielberg namelijk nog geen 'bloom-effect'..
Tja, als ik een willekeurige film zit te kijken weet ik ook wel vrij zeker dat het allemaal 'niet echt' is (tenzij het om snuff-film of Fitna gaat). Het gaat erom dat je je desondanks laat meeslepen. Het bekijken van film is in principe een groot suspension of disbelief. Waarom zou je anders films kijken?
Dat kan een artistieke keuze geweest zijn. Mij viel het iig niet extreem op. Zo kan je ook stellen dat de beelden bij The Temple of Doom een stuk donkerder waren dan bij de andere films. Maar daar paste het ook, gezien het tamelijk grimmige onderwerp. Erger vond ik bij Kingdom of the Crystal Skull dat de CGI tijdens de achtervolging in de rimboe er af en toe zo onafgewerkt uitzag. Niets mis met CGI, maar indien niet goed toegepast kan het eruit zien als een man in een monsterpak waar je de rits nog ziet zitten, of UFO's met draden eraan.
Mom? If you were in a German Scheiße movie, you'd... you'd tell me, right? - Eric Cartman
You are entering a world of pain, my friend - Walter Sobchak
Ik vond het juist een geweldige film door het gebruik van handheld camera. Geeft een heel ander plaatje waarin je je als kijker veel meer mee kunt laten slepen. Je beleefd een dramatische gebeurtenis echt vanuit de ogen van een willekeurig slachtoffer... Dat het dan om een onrealistisch gevaar als een giga-monster gaat doet dan eigenlijk al minder ter zake... Overigens is dit een film die beter tot zijn recht komt op een klein scherm naar mijn mening... juist omdat het een soort van homevideo is...
Samenvattend:
Matig verhaal, weinig diepgang, geen einde. Maar door de hele setting en home-video concept een prachtfilm - mits je deze met de juiste mind-set bekijkt... Ben je het type dat zich niet mee laat slepen in en verhaal als het niet realistisch is dan kun je je gaan ergeren aan dingen. Maar sta je open voor het verhaal dan is het een absolute aanrader!
Het beeld van de Blu-ray versie krijgt op verschillende sites een 4,5 van de 5 punten.
Dan ga je je afvragen waarom de DVD dat niet krijgt.
Is de transfer vanaf de digitale bron naar DVD niet optimaal?
@Jaap, dat zou best eens kunnen. Volgens mij heeft de blu-ray ook meer extra's... stukje actieve promo van de blu-ray versie.
leu filmpje, maar inderdaad een te lage waardering voor de beeldkwaliteit!
Die hoort gewoon zo te zijn en de transfer naar dvd is gewoon perfect!
i am possessed by all that is evil
the dead of your god, i demand
i spit at the virgin you worship
and sit at lord Satan's left hand
Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.
DVD.NLLER januari 2007