De Franse blu-ray, uitgebracht door Pathé Vidéo, heeft een 1080i resolutie met 25 beelden/sec.. De site "Ecranlarge.com" heeft aan de uitgever de vraag gesteld waarom 1080i25 en niet 1080p24. En volgens de uitgever is Danny Boyle, himself, die verantwoordelijk van die keuze. En aangezien dat op de backcover van de nederlandse uitgave 1080i25 vermeld wordt, dan denk ik dat we dezelfde master zullen hebben met nederlandse ondertitels in plaats van franse ondertitels.
Waarom weer wij :wallbash: ? De amerikaanse en de australische blu-ray's hebben een 1080p resolutie met 24 beelden/sec.. De film gaat dus iets sneller, 5 minuten sneller in totaal (116 min. in plaats van 121 min.). Het doet me denken aan de tijd van de dvd.:sad:
Cinéart en Pathé Vidéo zijn niet verantwoordelijk voor deze beslissing maar wel Danny Boyle.
Nog goed dat ik, dankzij een cadeauchèque van Amazon.fr, maar 2,25€ heb voor betaald want meer had ik voor zoiets nooit niet gegeven. Nu ben ik van plan om toch de amerikaanse uitgave te kopen.Par ailleurs, en dehors d’un infime changement de cadrage et d’une colorimétrie renforcée, le master employé pour l’édition française est proposé en 1080i 25 images / seconde contre du 1080p 24 images / seconde sur le Blu-ray US. Contacté à ce sujet, Pathé nous a répondu qu’il s’agissait là d’un souhait émanant du réalisateur Danny Boyle qui a supervisé en personne ledit master HDCAM SR 1080i à 25 images / seconde et souhaitait ainsi insuffler davantage de peps à son montage déjà très cut. Le film défile donc un chouia plus vite et affiche une durée totale inférieure de 5 minutes au Blu-ray US (et par extension à la version salle). Dans les faits et en comparant les deux éditions sur la course-poursuite dans le bidonville en ouverture, la différence est très subtile mais présente effectivement un petit coup de boost supplémentaire sans pour autant altérer outre-mesure la stabilité et la fluidité d’ensemble du rendu vidéo.
Screenshot van de U.S. blu-ray
Screenshot van de franse blu-ray (mogelijk dezelfde dan de nederlandse uitgave)
Screenshot van de U.S. blu-ray
Screenshot van de franse blu-ray (mogelijk dezelfde dan de nederlandse uitgave)
Andere screenshots van de franse blu-ray
Voor diegenen die frans verstaan, hier is een link naar de review.
http://www.ecranlarge.com/dvd_review-list-7373.php