Erik Van Looy is zo'n man die af en toe nog eens positief uit de hoek wil komen door een hoop artistieke integriteit te tonen. Zoals iedere filmminnende Vlaming wel weet, heeft hij de kans gehad om in Hollywood "de interessante" te gaan uithangen, maar toen zijn project - een boekverfilming van James Ellroy's The Night Watchman (uiteindelijk werd dit Street Kings met Keanu Reeves, Hugh Laurie en Forest Whitaker) - voor hem te vroeg aan zijn einde kwam, keerde hij ondanks een royaal nieuw aanbod terug naar het natte platte België. Hier plunderde hij de kluis bij productiestudio Woestijnvis, en boetseerde er iets mee dat kan gelden als één van de meest ambitieuze projecten in de Vlaamse filmgeschiedenis. Een bonte verzameling van de bekendste acteurs van het moment werd samengebracht in deze prent die voortkomt uit de pen van niemand minder dan Bart De Pauw (Buiten de zone, Schalkse ruiters, Mannen op de rand van een zenuwinzinking, ...), die hiermee nogmaals bewijst wat voor een talentvolle verhaaltjesverzinner hij wel niet is.
Vijf vrienden - allemaal al dan niet gelukkig getrouwd - huren een luxueuze loft in het midden van Antwerpen om er hun minnaressen te ontvangen. Geen gedoe met hotels of kredietkaartafschriften waarmee ze betrapt kunnen worden, helemaal waterdicht. Tenminste, dat is het, tot er plots een behoorlijke kink in de kabel sluipt: op een ochtend treffen ze een lijk aan in het bed, met een snee in de arm en een boodschap in grammaticaal fout Latijn in haar eigen bloed op de muur. Wanhopig het hoofd koel proberend te houden begint het vijftal de gebeurtenissen van de afgelopen dagen te herkauwen en graven daarbij dieper in de ontstaansgeschiedenis van hun broederschap in de loft.
Erik Van Looy mag zich dan wel net iets té vaak op de Vlaamse televisie vertoond hebben als presentator van het quizprogramma "De slimste mens ter wereld", dat overigens ook even aan onze noorderburen werd uitgeleend, maar toch laat hij met Loft zien dat hij als regisseur nog het meeste in zijn mars heeft. Met Loft levert hij dan ook meteen zijn beste product af, een thriller die eigenlijk een prima metafoor is voor het plan dat het vijftal met hun loft heeft opgevat. In het begin waterdicht en volledig onmogelijk te betrappen op foutjes, later toch met hier en daar een paar lekjes.
De cast is één van de grote steunpilaren van Loft, en het is er echt eentje die zijn weerga niet kent. Scenarist De Pauw, die er anders om bekend staat maar wat graag mee te spelen in de producties die hij zelf schrijft, liet het deze keer echter lopen en koos ervoor om achter de camera's te vertoeven. Verder krijgen we natuurlijk rasacteur Filip Peeters - naast ons Vlamenland vooral "big" in Duitsland - Koen De Bouw, Koen De Graeve, Bruno Vanden Broucke en jonge belofte Matthias Schoenaerts. Ook de vrouwen laten zich duidelijk niet kisten, want Veerle Baetens, Maaike Cafmeyer, Sara de Roo, Wine Dierickx, An Miller, Tine Reymer, Charlotte Vandermeersch, Laura Verlinden en Marie Vinck komen fijn meedoen. Zelfs indien de naam je iets minder bekend voorkomt, zul je voornoemde dames en heren toch minstens een keer bezig gezien hebben in één of andere film of serie. Zo zette Veerle Baetens heel soapkijkend Vlaanderen op zijn kop als titelrol in de Vlaamse "telenovela" Sara en kennen we de mooie Laura Verlinden als cyberliefje Scarlite uit BenX, een film die ik hier al eerder besprak.
Vijf jaar lang heeft Bart De Pauw in alle intimiteit aan zijn scenario kunnen sleutelen en dat is eraan te merken. De mediahype die aan Loft voorafging liet weinig aan het toeval over. Of de Vlaamse filmkijker het nu wilde of niet: hij moest en zou overstelpt worden met nieuws over hoe gewéldig hard en lang De Pauw wel niet gewerkt heeft aan het verhaal. Gelukkig wel tegen wil en dank van het schrijversduo, aangezien Van Looy niet meteen een man is die erom bekend staat naar de pijpen van de pers te dansen. Het verhaal zit mooi in elkaar met een heldere chronologie waartussen men tijdens de film afwisselt met beeldovergangen die men enkel in high-budget Amerikaanse thrillers te zien krijgt. Het grote handelsmerk van Loft zou echter zijn kronkende verhaallijn moeten zijn, en die verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Het wrange gevoel dat men in de laatste twintig minuten wel heel erg met plotwendingen naar je kop smijt wil echter niet snel wegebben. Men had vast en zeker een paar stappen kunnen weglaten, of misschien overslaan om tot het uiteindelijke (sterke) einde te komen.
Een ander klein puntje van kritiek dat toch gegeven moet worden is het feit dat de acteerprestaties nogal durven fluctueren. Ik ben nooit een groot fan van Koen De Bouw geweest, die meestal zodanig staat te stralen met zijn "boyish good looks" dat de rest van de cast er een zonnebril moet door dragen, en ook hier staat hij soms toch iets te automatisch te acteren. Dat kan niet gezegd worden van Filip Peeters en Bruno Vanden Broucke (mijn twee favoriete Vlaamse acteurs samen in een film, kan niet mislopen), die de rest van de cast een lesje geeft in method acting. De dames doen het ook sterk, hoewel ik het personage van Veerle Baetens (An) niet echt wilde geloven als verleidelijke femme fatale. Daar gaat het jammer genoeg net allemaal iets te houterig voor. Dirk Roofthooft (zowel Belgen als Nederlanders bekend als Lambik uit de Suske & Wiske-verfilming De duistere diamant) doet het niet slecht als "bad cop", maar doet toch net iets te vaak terugdenken aan Witse (Hubert Damen), die andere groffe maar toch mooi algemeen Nederlands pratende flik uit de gelijknamige tv-serie.
Loft zal de geschiedenis ingaan als "de film waarvoor Erik Van Looy Hollywood de rug toekeerde", en dat is te merken aan de tijd en liefde die men heeft gebruikt om deze prent tot stand te brengen. Elke Vlaamse film die men op internationale festivals probeerde af te vuren in de voorbije jaren was slechts een opwarmertje voor deze monsterproductie, die ongetwijfeld met een hoop prijzen zal mogen gaan lopen op de internationale festivals, ondanks zijn nogal vreemde releasedatum. Of Loft een Oscar kan binnenrijven (en of hij daartoe ingezonden zal worden), is nog maar de vraag, maar we mogen er verdomd zeker van zijn dat het onze beste kandidaat is die we sinds vele jaren gehad hebben.
Een mooi afgewerkt product, met de kleine gebreken vandien. Kijken!