De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Sony S350B beeldverhouding

    Ik heb net de BR speler van Sony binnen en die aangesloten met Sony HDMI kabel op Sony TV. Nu heb ik nog niet alles uitgeprobeerd, maar het viel mij op dat dvd's in 4:3 vervormd beeld afspelen op br speler. Kan niet op afstandsbediening meer de 4:3 en 14:9 gebruiken. Heeft dit met instellingen, resolutie of hdmi zo of zijn die dvd's onbruikbaar?
    Wil voornamelijk dvd's afspelen.
    Moet ik de geel rood wit kabeltjes gebruiken?
    Ben een leek wat betreft br, dus als hier nog mensen zitten die er verstand van hebben graag.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum az2009

    Dit heeft waarschijnlijk te maken met de instellingen van de TV. Als deze bij 4:3 altijd het hel hele scherm vult, staat deze waarschijnlijk op volbeeld of iets dergelijks. Dit is vaak een speciale instelling voor HDMI-bronnen.

    Kwestie van gebruiksaanwijzingen lezen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Is een instelling in je BR speler. Ik heb de S550. Je moet instellen dat hij bij 4:3 bronnen een vaste beeldverhouding moet gebruiken. Dan gebruikt de speler de originele, dus niet opgerekte, beeldverhouding...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Maar ik begrijp dus dat ik de instellingen steeds moet wijzigen op de blu ray als de dvd 4:3 verhouding heeft. Voor de duidelijkheid, ik heb een breedbeeld tv en daar zijn nooit problemen mee, dus aan de tv kan het niet liggen. Zal ik vanavond eens uit proberen.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb het een en ander uitgeprobeerd, maar geen stap verder gekomen.
    Het beeld blijft vervormd, heb het maar weer in de fabrieksstand gezet en opnieuw ingesteld zoals het begin. Het blijft voor mij vreemd dat 2 beeldformats ineens spoorloos verdwenen zijn op de afstandbediening van de tv.

  6. #6

    Standaard

    Ik heb het geprobeerd met de 3 kabeltjes en toen het beeld op 4:3 ingesteld en de resolutie lager gezet toen was het wel goed. Ik begrijp niet dat het zo moet, zo moet ik dus elke keer opnieuw alles anders instellen, erg omslachtig allemaal. Als iemand iets beter weet, hoor ik het graag. Kan iemand mij iets uitleggen over de getallen 480/576i of p 720p en 1080i en p. Helaas bestaat er nog geen LOI cursus "Alles over de Blu Ray", anders had ik die wel nodig.

  7. #7

    Standaard

    Voor zover ik weet kun je bij een HDMI-verbinding inderdaad niet meer gebruik maken van beeld-verhouding-omschakel-knoppen van je televisie.

    In je BR-speler stel je je TV-verhouding in (16:9 of 4:3).
    Vervolgens is er vaak/altijd een optie om aan te geven hoe je met het originele formaat om wilt gaan, bijvoorbeeld schermvullend (uitrekken van 4:3 naar 16:9) of origineel.

    De verschillende getallen stellen grof gezegd de resolutie (beeldlijnen) voor, de i of p is voor de 'interlaced' of 'progressive' weergave; er is veel informatie te vinden op internet. Google maar bijvoorbeeld op 1080p en er zal vast een hit zijn.

    Tip: ik zou je BR-speler niet met de drie draadjes rood/wit/geel (analoog, lage resolutie) aansluiten op je TV. Technisch geen probleem maar je gebruikt bij lange na niet de capaciteit die je speler heeft voor goede kwaliteit weergave. Gebruik de HDMI-kabel zou ik zeggen en als je een nieuwer Full HD-scherm hebt is waarschijnlijk 1080p je voorkeur. Succes!
    Laatst aangepast door DzjiDzji : 04-09-2009 om 12:12
    devices. Samsung PS50C7700 plasma met ZiggoCI+ ¦ Denon AVR-3808 receiver ¦ Sony BDP-S550 bluray ¦ Humax iHDR-5050C HD-recorder
    speakers. fronts Monitor Audio Radius 225 ¦ center Monitor Audio Radius 225 ¦ rears Monitor Audio Radius 90 ¦ subwoofer REL Quake II
    cabling. Supra hdmi ¦ Ixos hdmi ¦ Ixos scart ¦ Ixos speaker ¦ Ixos interlinks

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    480i is NTSC in standaard formaat (VS)
    576i is Pal in standaard format. (EU)
    720p is HD, maar niet volledig to the max.(HD Ready)
    1080i/p is volledig HD (Full HD)

    Het beeld bestaat uit horizontale beeldlijnen.
    Het aantal beeldlijnen wordt hierboven dus aangegeven.

    (aantal pixels per beeldlijn x hoogte)
    720X576
    1270x720 (veelal 1360x768 )
    1920X 1080

    Dan is er nog verschil in Interlaced en Proggresief.

    Bij Interlaced wordt steeds de helft van de lijnen per 50 beeldjes per seconden, om en om op de 'beeldbuis' weggeschreven. (Dit kan dus een bepaalde flikkering geven)
    Vandaar vroeger de opkomst van 100hrz en Digital Scan

    Bij Progressief worden alle beeldlijnen volledig ineens weggeschreven. ( Dit geeft een rustiger en strakker beeld, wat vooral opvalt bij lijnen en randen in het beeld, of bij snelle bewegingen)

    Europese dvd's en Pal tv programma's zijn in 50hrz, dus 50 beeldjes per seconden.
    Amerikaanse dvd en NTSC programma's zijn in 60hrz

    Echter de meeste films zijn origineel opgenomen in 24 fps en pas bij Blu-ray ook op deze wijze op de schijf gezet.
    Als je dit in 50hrz vertoond mist hij dus 2 beeldjes, en moet dus gaan bijrekenen.(Pulldown)
    Dit kan dan een schokkerig beeld geven bij pannen ( heen en weer bewegen van het beeld)

    Veel nieuwere schermen hebben dus naast 50 en 60 Hrz ook een 24p functie.
    Dit wordt dan 3x vermenigvuldigd naar 72hrz zodat je geen flikkeringen en schokken meer ziet!

    Tot zover de spoed cursus.



    Ik denk dat jouw blu-ray speler op upscalen staat.
    Alle bronnen worden dan naar bijv. 720 of 1080 geupscaled.
    Echter laten sommige tv's het niet toe dit formaat te zoomen of te beïnvloeden.
    Opzicht logisch, want HD is altijd 16:9 en nooit 4:3
    Soms worden er wel balken geplaatst binnen 16:9 en lijkt het 4:3, maar het blijft altijd 16:9. (Dit is wat Michael bedoelt met vaste beeldverhouding in je BD speler instellen.)
    Dus altijd de HDMI kabel gebruiken.

    Zet je Blu-ray speler indien mogelijk op automatische resolutie.
    Hij zal dan de bron in de originele resolutie afspelen.
    Dus 576i/p in SD
    En 720p en 1080i/p in de originele HD resolutie.

    Waarschijnlijk zal hij dan niet meer stretchen.
    Plus dat upscalen veelal slechter wordt gedaan door je BD speler.
    Je kan beter je tv laten bepalen wat hij met het inkomende signaal gaat doen.
    Die kan dat vaak veel beter.

    Zie het als een foto vegroten boven de originele resolutie, het resultaat neemt eerder af dan toe.
    Maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 04-09-2009 om 12:34
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Heb je wel gedaan wat ik zei? Je hoeft dan helemaal niet telkens iets te veranderen als je een 4:3 dvd erin stopt. Kijk nou eens op pagina 44 van je handleiding. Onder het kopje 'Schermformaat' en je kiest dan voor de optie 'Vaste beeldverhouding' en dan ziet 4:3 er gewoon uit met zwarte balken aan de linker en rechterkant en 16:9 is dan gewoon beeldvullend zoals het hoort...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  10. #10

    Standaard

    Ik heb de instelling nu gevonden en het beeld staat nu zoals het hoort. De kabeltjes heb ik maar weer eruit gedaan, het gaat nu goed met perfect beeld met hdmi. Ik heb de indruk dat het beeld veel beter is met hdmi dan met de scart (via de recorder). Zal binnenkort een br schijfje eens bekijken.

  11. #11

    Standaard



    Volgende keer de gebruiksaanwijzing goed doorlezen. Scheelt je een hoop gedoe. En uiteraard is het beeld beter via HDMI. Op die manier gaat de upscaler van je speler aan de slag en maakt hij het beeld mooier door de resolutie te verhogen naar 1080p in het geval van de S350. Scart is inmiddels wel een erg verouderde techniek en die moet je dan ook zoveel mogelijk vermijden. Tenzij er geen andere optie is natuurlijk.

    Nou, veel kijkplezier gewenst!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •