Oorspronkelijk gepost door
Avalan
Ik rol hier ook mijn ogen vol onbegrip. Hoe moeilijk is het nu om in te zien dat lossless gewoon echt lossless is ??? Als je de CD ript naar wav (dus geen compressie), dan er een lossless codec op loslaat (bvb FLAC) en dan terug decodeert dan ga je 100% exact terug de wav bekomen. Wie iets anders beweert moet misschien eerst eens bij zichzelf afvragen of hij genoeg technisch onderlegd is om dergelijke statements te maken.
Er kunnen wel degelijk verschillen zijn tussen het afspelen van de originele CD en het afspelen van een lossless bestand, maar dat heeft NIETS met de codec te maken. Waar kunnen dan wel verschillen zitten ?
1. Bij het rippen slaagde de CD-ROM er echter wél in om foutloos te rippen, die schreef ik dan terug op CD en ik had een CD copy die béter was dan het origineel. Dat was een heel extreem voorbeeld aangezien het origineel zelfs niet af te spelen was. Het is dan ook een logisch gevolg dat de verschillen veel subtieler kunnen zijn: een goede CD-speler zal er ook nog in slagen om via interpolatie ontbrekende bits zelf in te vullen (als de CD dermate beschadigd is dat de foutcorrectie ook faalt). Ook hier zal een rip beter zijn als de CD-ROM wel de data nog goed genoeg kon lezen om toch de originele bits te reproduceren.
2. De DAC in de CD-speler vs de DAC in je digitale speler (squeezebox, pc, ...). Typisch zal die in een goede CD speler beter zijn en zal het afspelen van de originele CD beter zijn dan het afspelen van de FLAC/ALAC. Maar dat is dus helemaal niet omdat het lossless formaat data zou verloren hebben. Meer zelfs, een goede lossless rip met een goede digitale speler (bvb Squeezebox Transporter) zal BETER zijn dan de gemiddelde CD-speler.
3. Zelfs als je de digitale uitgangen zou gebruiken van CD-speler en digitale streamer naar eenzelfde versterker, kan er nog verschil inzitten. Dat heeft dan te maken met de nauwkeurigheid van de klok in de digitale bronnen, wat verschil in de regelmaat van de bits op de bitstream kan veroorzaken, wat dan opnieuw zijn invloed kan hebben op de performantie van de DAC in de versterker.
Wie claimt dat hij het verschil kan horen tussen een CD op een high end systeem en een lossless file afgespeeld op een high end streaming systeem, houdt zichzelf gewoon voor de gek en moet dringend eens een blinde test zien te doen.