Oorspronkelijk gepost door
J.A.F. Doorhof
Hi,
Even wat antwoorden.
Garmt werkt niet bij mijn firma (was het maar waar), we zijn gewoon goede vrienden en wij moderaten het HT forum.
Het verloop van een TV valt reuze mee, veel TV's hebben een automatisch circuit dat de spanning op het electronen kanon in de gaten houdt en dit compenseert, de instellingen blijven dus gehandhaaft, natuurlijk zal het verlopen, maar meestal is het na een jaar niet meer dan 500-700 graden verlopen. En een verschil van 500 graden is net te zien. Het belangrijkste is dat de grayscale vlak verloopt, en dat is vaak het probleem.
Waarom wordt het niet af fabriek gedaan ?
Omdat ik dan niets meer verdien ?
, just kidding.
TV's moeten op de showroom vloer opvallen, je kent die reklame wel met die kleine kabouters, pick me, pick me etc.
De gemiddelde TV krijgt minder dan een seconde de tijd om op te vallen. Dit doe je op 2 manieren, het helderste beeld of de hardste kleuren, een veel gebruikte truuk is gewoon blauw toevoegen, het menselijk oog is daar zeer ongevoelig voor in DIRECT vergelijk, bijkomend voordeel is dat wit witter lijkt, en alles lijkt frisser, het is echter bedrog, door blauw zo onverantwoord open te schroeven gaat blauw (wat de zwakste kleur is) clippen en krijg je dus allerhande artifacts en vlekken in witte delen. Daar hebben ze ook wat op gevonden, dynamic contrast (bye-bye stabiel black level).
Aangezien fosfor een natuurlijk product is zal het door een te grote belasting gaan uitzetten (het wordt warm) en daardoor gaan de lijnen bloomen, ook dit wordt opgelost door het zgn SVM (Scan Velocity Modulator circuit) welke vaak gekoppeld zit aan je sharpness controll. Door sharpness te gebruiken krijgen hoogcontrast vlakken een extra streepje, hierdoor LIJKT de TV scherper.
Maar dit is dus allemaal schijn en schijn bedriegt, maar dan is de TV al verkocht. En aangezien iedereen dit doet nemen wij het allemaal maar voor lief.
Een goed voorbeeld is een 200TVL patroon op te zetten en dan de sharpness even open en dicht te draaien, je zult zien dat je met scharpness uit bijna 50% meer detail ziet. Logisch ook, je hebt een X aantal pixels (720x576) beschikbaar voor BEELDINFORMATIE, als je naast elke zwarte pixel een wit lijntje zet van 1 pixel om dat zwarte lijntje te benadrukken verlies je dus elke keer 1 pixel informatie..... voila
daar komt die extra scherpte vandaan als je sharpness uitzet.
Levensduur.
Een TV die uit de doos komt staat onverantwoord je fosfor op te stoken, ik zie projectieTV's van Toshiba die UIT de doos contrast op 100 hebben staan in alle standen, tja...... als je nog nooit van fosfor burn hebt gehoord dan hoor je dit heel snel met deze Toshiba modellen, trust me.
Na de calibratie staan ze meestal rond de 40-50%.
Een TV is niet ontworpen om 15000 graden weer te geven met 100 footlambert aan licht. Een TV voelt zich heerlijk (voorzover je dat mag zeggen) op tussen de 5500-7500 gradenK en een lightoutput van tussen de 50-80 footlambert, heel erg afhankelijk van de grote van de beeldbuis, de gebruikte voeding etc. etc.
Bij de calibratie wordt het volgende gedaan (in het kort).
* De TV's sweetspot wordt opgezocht (lightoutput).
* De user instellingen zoals contrast, brightness etc. worden ingesteld
* Digitale opties worden waar nodig gebypassed
* De Geometrie wordt nagekeken
* De convergentie wordt waar mogelijk aangepast (kleuren op elkaar)
* De grayscale wordt gecalibreerd op D6500 graden Kelvin
Gemiddeld duurt een calibratie voor een bekend chasis 30-45 minuten, en een onbekend chasis kan tussen de 60-120 minuten duren (of langer).
De opmerking over goedkoper colormeters kan ik heel kort in zijn, een coloranalyzer die wij gebruiken is iets heel anders dan in de grafische industrie gebruikt wordt, drukkers gebruiken ook colormeters of fotografen, maar deze zijn NIET bedoelt voor het calibreren van TV toestellen, dit zijn meters, geen analyzers.
Voor zover ik weet zijn wij (ik dan) het enige bedrijf in Nederland dat TV's calibreerd, op het gebied van projectoren is buiten ons ook Rob Dingen zeer kundig en ook Rob is ISF gecertificeerd. Maar commercieel gezien doen alleen wij de tours en calibraties voor gewone particulieren.
Ik zal deze thread even opslaan voor verdere vragen, je kunt ze mischien beter terug lezen op
www.htforum.nl maar als je ze hier in deze thread post zal ik indien mogelijk ze ook beantwoorden.
MvrGr.
Frank