482. Biyeolhan geori (2006) Biyeolhan geori aka
A Dirty Carnival (Ha Yu, 2006)
A Dirty Carnival draait om Byung-doo, een 29 jarige gangster die werkt voor een middelrang gangster en zijn gezin inclusief zieke moeder moet onderhouden. Als hij zijn kans schoon ziet om het respect van de baas te winnen en wat posities omhoog te klimmen binnen het criminele netwerk grijpt hij deze kans met beiden handen aan. Later komt hij in contact met een oude vriend die nu regisseur is en een gangsterfilm wil maken en daarvoor de hulp van Byung-doo zoekt. Als Byung-doo echter in een dronken bui wat teveel in details treedt tegen de ijverige filmmaker, loopt niet alleen hij maar ook zijn familie gevaar.
Na het zien van het sterke
I saw The Devil was ik in de stemming voor meer films van Koreaanse afkomst. Ik had A Dirty Carnival al een tijdje klaarstaan en besloot deze aan te zetten, want na een aantal positieve recensies had ik deze 'bewaard' voor een mooi moment. Nu weet ik niet of het kwam juist omdat ik I Saw The Devil onlangs gezien had, maar A Dirty Carnival viel me eigenlijk best tegen. Begrijp me niet verkeerd, het is alsnog een sterke film en een prachtige productie maar gewoon niet iets wat ik niet al eerder gezien heb. De stijl en de cinematografie zijn allemaal weer van de bovenste plank. Echter lakt de film echt memorabele scenes (al zijn er natuurlijk wel een aantal sterke momenten) en is het verhaal al veel vaker verteld. Wel is het acteerwerk van de hoofdpersoon als anti-held Byung-doo fenomenaal en is de rest van de cast ook erg overtuigend. De actiescènes zijn ruw en realistisch, de muziek erg sterk en de film kent een veranderend tempo wat verrassend goed werkt.
7.0 483. Dinner for Schmucks (2010) 5.0
484. Dexter - Seizoen 5 (2010)Tegenvallend seizoen met een erg matige finale. Plotholes in overvloed en Dexter blijft maar op het nippertje ontsnappen. Neemt niet weg dat het lekker wegkijkt, de spanning er lekker in wordt gehouden, de personages aardige ontwikkelingen doormaken en Michael C Hall nog steeds fantastisch is. 6.5