Menig verzamelaar zal gemerkt hebben dat 2e hands DVD's niet bepaald als warme broodjes over de toonbank gaan. Je besluit ze van de hand te doen en een half jaar later liggen ze nog stof te vergaren, wachtend op een nieuwe eigenaar. Al doe je ze weg voor een appel en een ei, het lijkt maar niet te lukken.
Laten we hier wat tips & trucs met elkaar delen om die immer groeiende TKA stapel toch wat binnen de perken te houden. Of - misschien een utopie - zelfs alles kwijt te raken.
Ik zal zelf aftrappen met verschillende manieren die ik heb geprobeerd en wat mijn ervaringen daarmee zijn:
- DVD.nl. Allereerst natuurlijk ons eigen forum. Ooit een levendig handelsplatform, nu heb ik hier nog zelden succes. Een paar titels bij het nieuw openen van een topic en verder héél sporadisch 1 titeltje;
- Marktplaats.nl. Nog nooit succes mee gehad.
- Mailmydisc.nl. Bepaalde titels raak je vrij snel kwijt, probleem dat ik echter ervaar is dat ik weinig interessant aanbod zie om mijn credits aan te spenderen. Cash kun je niet krijgen. Sterker nog, elke verkoop kost je een postzegel en envelop en elke aankoop kost je - naast je credits - 1 euro.
- Freerecordshop.nl. Bij FRS kun je je oude R2NL titels inleveren, maar ik kan nu niet echt zeggen dat ik daar blij van wordt. Het bedrag wat ze geven is namelijk maar 10% van hun verkoopprijs. Zelfs een gloednieuwe titel levert dan nog maar 2 euro op. En cash krijg je niet, enkel korting.
- Bol.com. Ondanks ondekt en kwa aantallen loopt het zonder meer boven verwachting! Nadelen zijn alleen R2NL, verzendkosten van 1,95 voor koper bovenop je verkoopprijs, vertraagde uitbetaling en een wel zeer forse bemiddelingsbijdrage van Bol van rond de 2-3 euro per titel. Dit maakt het eigenlijk alleen de moeite waard voor titels waar je tenminste een eurootje of 8 voor kunt vragen, dan hou je er zo'n 4 over. Bij boxsets krijg je geen tegemoetkoming in de verzendkosten van 6,75. Dit maakt dat dit pas aantrekkelijk wordt bij vraagprijzen vanaf 20 euro.
- Tenslotte is er nog het altijd interessante weggeven aan vrienden/familie. Levert je eeuwige dankbaarheid op, natuurlijk veel meer waard dan die paar euro! Helaas zijn zij ook niet altijd geïnteresseerd in die matige titels van je.
Tot zover mijn handelsperikelen. Wie volgt met ervaringen met bovenstaande en eventueel andere mogelijkheden?