Oorspronkelijk gepost door
Gerco Stuivenberg
Dank je DVDPF.
Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen. Daar komt bij dat de volgende upgrade waarschijnlijk een andere sub of TV wordt.
Je hebt in ieder geval plannen, je weet wat je wilt, toch zou ik, als de klank van de N555's je tenminste aan je stoel gekluisterd houd, daar ook de rest van nemen, oftewel een set met allemaal full range speakers.
De klank-eigenschappen van luidsprekers is over het algemeen te vergelijken met die van een referentie-luidspreker. Ze leggen daarom de accenten op het hoog-midden, maar zorgen er niet voor dat deze versterkt worden. Nu ze een paar weken gespeeld hebben, merk ik wel dat deze accenten nu wel wat minder zijn. Het geluid klinkt daardoor nu wat voller. Ook hoef ik de sub niet meer te gebruiken wanneer ik naar muziek luister. Zelfs zonder toon-aanpassingen zijn deze in staat om voldoende lage tonen weer te geven waardoor het geluid ook bij gebruik van de 'Pure direct' mooi en vol klinkt.
Pure en direct, en hoe het ook mag heten zijn standen die ik zelf bijna nooit gebruik, hou te zeer van mijn eigen instellingen die ik momenteel weer helemaal naar het zin heb staan, dat heeft wel even geduurd, wederom was de sub het lastigst in te passen, had hem dan weer te hard, weer te zacht en soms ook helemaal uit. De klank van een referentie luispreker zegt mij niets over de klank van je speakers, maar het geluid, de klank beschrijven van een speaker is dan ook niet makkelijk.
Wat ik nu wel mis is de kracht van de lage tonen bij het gebruik van de sub. De sub is net niet krachtig genoeg om bij gebruik van LFE's de 'fronts' te overstemmen en als ik de lage tonen van de 'fronts' ook naar de sub laat sturen is de sub weer te duidelijk aanwezig of krijgen de 'centre' en 'surrounds te weinig ondersteuning in het laag en laag-midden. Vandaar dat ik nu de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' stuur en als gevolg daarvan wat impact mis bij gebruik van meer-kanaals bronnen of DSP-programma's.
Je mist de kracht van de lage tonen, ik heb even de gegevens opgezocht van je sub, en een versterker vermogen van 60watt is idd niet echt veel voor een sub om dan ook een krachtige bas weer te geven. Het lijkt mij in jouw geval, met de combinatie van je nieuwe speakers, extra lastig om daar je sub goed bij in te passen, meer een sub voor satelliet speakers.
Ik ben in ieder geval blij dat het geluidsbeeld blijft staan en dat de weergave van de detailles verbeterd is.