De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1
    Mikeymo
    Guest

    Standaard Advies bij speurtocht naar een nieuwe receiver

    Ik heb nog een oude TV (2006) met slechts 1 hdmi poort en een receiver uit 2002/2003 die op gebied van digitaal geluid enkel een coax en een optical poort heeft. Sinds kort heb ik wat apparatuur er bij gekregen die gebruik maken van hdmi; een blu-ray speler (via coax aangesloten op de receiver), een media center (via optical aangesloten op de receiver) en digitale tv-ontvanger. Nou was omschakelen van hdmi kabels wanneer ik eens een blu-ray wilde kijken amper moeite maar nu we telkens voor digitale TV of een film/serie van de media speler moeten switchen van stekkers lijkt het me handig om ook maar gelijk dit op te gaan lossen. Omdat ik nog even wil wachten met een nieuwe TV en ook geen compleet bos van kabels van tv kast naar boven wil hebben en een hdmi switch naast nog een extra apparaat ook overbodig is wil ik de receiver vervangen door een nieuwer model zodat ik die kan laten fungeren als hdmi-switch en gelijk ook alles voorzien is van surround geluid en er van de tv-kast maar een hdmi kabel naar de tv gaat.

    De eisen die ik op voorhand heb zijn:
    5.1 geluid (geen ruimte voor 7.1 opzet)
    Minimaal 4 hdmi-in poorten
    Moet alle HD codecs ondersteunen die tegenwoordig op blu-rays aanwezig zijn; Dolby True HD e.d.
    Een pré is dat hij om kan gaan met AAC geluid. Films die ik download bevatten vaak multichannel AAC geluid wat de mediaspeler moet downmixen naar stereo wil ik geluid uit de speakers krijgen.

    Ik zit al een beetje rond te kijken en zie dat de modellen tegenwoordig vaak uitgerust zijn met ethernet, usb e.d. Ik heb nog niet echt een beeld wat de meerwaarde daarvan is afgezien van muziek afspelen van een flashdrive of firmware updaten.

    Waar ik nu wel tegen aan loop bij het uitzoeken is dat de aansluitingen van de speakers veranderd lijkt. In mijn huidige receiver zitten de speakers aangesloten via een kliksysteem om speakerdraadjes in je stereotoren te plaatsen, welbekend van oude stereotorens. Zie ook hier



    Tegenwoordig hebben ze allemaal een draaissysteem wat ook weer zou betekenen dat ik al mijn kabels en boxen moet gaan vervangen. Klopt dat?

    Ik ben een beetje aan het rondkijken naar o.a. de Onkyo TX-NR509, Samsung AVR-142 e.d. maar graag zou suggesties en tips van jullie hebben waar ik naar moet kijken, waar moet ik op letten en klopt het dat ik naast de receiver ook de boxen moet gaan vervangen?

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    Dat downl...pardon...mixen zal dan waarschijnlijk niet meer gebeuren.

    Als je eenmaal HD-geluid hebt gehoord, zal je AAC snel vergeten.

    Het nut van een Ethernet-aansluiting is dat je dan naar internet-radio kunt luisteren, updates uit kunt voeren en dat je audio kunt streamen.

    Wanneer een receiver schroef-aansluitingen heeft voor het aansluiten van de luidsprekers, hoef je niet de kabels te vervangen. Het blanke deel -wat je nu ook in de klem hebt- in de aansluiting en draait deze vast. Door de hogere contakt-druk en het grotere -oppervlak zorgt een schroef-aansluiting voor een betere verbinding dan een insteek-klem. Ook is het aansluiten van dikkere kabels wat makkelijker.

    De luidsprekers die je nu gebruikt, kun je op deze manier dus ook aansluiten op een andere receiver.

    Waar je op moet letten zijn onder andere de HDMI-mogelijkheden. Niet ieder model met meer dan 1 aansluiting kan HD-geluid verwerken. Heeft een receiver v1.3 of hoger, dan kan deze vaak ook HD-geluid verwerken.

    Voor de rest kun je het beste zelf gaan kijken, vergelijken en vooral gaan luisteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    I k heb zelf de Onkyo TX-NR509 gehad en hij voldeed aan al mijn verwachtingen. Dit is een goede optie..
    Ligt er natuurlijk ook aan wat voor speakers je hebt..

  4. #4
    Mikeymo
    Guest

    Standaard

    Ja daar heb ik ook al naar zitten kijken, die zag er wel interessant uit

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •