Een van de grootse muziek- en filmtalenten van de vorige eeuw. Speelde in 38 films, waarvan de meeste inmiddels op DVD. Had een eigen TV sitcom "the Doris Day show", 128 episodes, ook op DVD.
Heeft enige honderden (ik dacht iets van 600) songs op vinyl gezet (waaronder een flink aantal hits), die later nagenoeg allemaal opnieuw op CD zijn uitgebracht.
Heeft een veelbewogen leven achter de rug dat in diverse (ook weer recente) biografieen is opgetekend. Op het net zijn tientallen sites aan haar gewijd.
Mijn aanraders;
De leukste: Pillow Talk, met Rock Hudson
De spannendste (vanwege de liftscene): Midnight Lace, met Rex Harrison
Meest emotionele: Love Me Or Leave Me, met James Cagney
DVD miskleun: de door HMV/WB regio 2 uitgebrachte box met o.a. Lucky Me. Deze cinemascope produktie werd in beeldformaat 3:4 uitgebracht (geen Pan & Scan, maar gewoon afgehakt en van VHS overgenomen), hetgeen niet op de box was vemeld. Na een klacht van plaatser dezes aan het adres van Warner Brs, beloofde men beterschap.
Lucky Me is later in regio 1 op het juiste formaat verschenen, gelijktijdig in een Box met een aantal verbeterde versies van eerdere regio 2 releases.
Het wachten is op het uitbrengen op DVD van
It's A Great Feeling (1949)
Tea For Two (1950)
Julie (1956) B&W widescreen; in de VS is ie ooit ingekleurd uitgezonden op 3:4
Where Were You When The Lights Went Out uit 1968
Niet doorgegane rollen: Mrs Robinson in the Graduate, dit i.v.m. haar maagdelijke image en Maria in the Sound of Music, omdat haar man Martin Melcher overvroeg.
Tot in het eind van de vorige eeuw waren er voortdurend speculaties dat ze nog 1 keer op het zilveren doek zou terugkeren, maar dat heeft ze wijselijk niet gedaan.
Aanbevolen site: http://www.dorisdaytribute.com/