Op bezoek bij…
Rond een uurtje of twaalf reed ik van huis weg richting Rotterdam. Onderweg naar wat een bijzondere en informatieve dag zou worden. Ik was op weg naar John, waar ik, samen met een paar trouwe forumleden, op een heuse multispeakershow werd getrakteerd. Net na enen sloot ik mijn auto af en belde aan. Na wat gestommel op de trap ging de deur open. “Há die John, ben ik de eerste?” “Nee Herman is er al”. Ik ken Herman al heel wat jaren, maar we hebben elkaar nog nooit ontmoet, dus best spannend. Direct bij het binnenstappen van John’s domein werd gelijk duidelijk dat hier een filmfanaat eerste klas woont. De muren staan vol films en muziek en als we eenmaal op de bank geploft zijn onthult het speakerfestijn zich. Even later ging de bel. Daar was Pepijn, nog zo’n lid die ik nu eindelijk wel eens in levende lijven wou begroeten. Niks stond nog in de weg om er een leuke meeting van te maken…
Maar waarom een meeting bij John? Nou, John is ongetwijfeld een van de eerste met een heus Dolby Atmos- en Auro 3D-systeem in de huiskamer. En dan niet zomaar een opstelling, maar in de meest brede zin van het woord. Toegegeven, kijkend door de kamer zou je bijna duizelig worden van waar je allemaal speakers ziet hangen. Veertien in totaal en dan ben ik even kwijt of we daar de subwoofer al bij opgeteld hadden. Voorspeakers en voor-hoogspeakers en dat ook bij de surroundspeakers. Een uitzicht waar menig wederhelft - die niet zo enthousiast is over homecinema - met de handen in het haar doet zitten, “weet niet wat jij van plan was, maar dit komt er in mijn huis nooit in”. De blik die je, zeg maar, in elke plaatselijk Mediamarkt regelmatig ziet. Zo ook wel eens bij de visite die John krijgt. Na de eerste kennismakingen staarde we al snel naar een groene muur met 60 Inch-scherm, maar de mooiste shot van de dag was toch wel het tafeltje eronder met minimaal twee dozijn afstandsbedieningen. Ik had er een foto van moeten maken.
Nadat het standaard protocol (gordijnen dicht) in werking was getreden, verdween de televisie al snel achter een immens oprolbaar projectordoek. “Hoorde jullie een klik? Ja? Dan is de projector aan”. Het menu van de Marantz 7009 AV-receiver vertoont zich op het scherm. Omdat de Marantz maar negen eindtrappen tot zijn beschikking heeft, wordt voor de overige kanalen gebruikt gemaakt van een “ouwe” Onkyo AV-receiver middels de pre-amp-aansluitingen van de Marantz. Hierdoor kan zijn systeem zowel Dolby Digital als Auro 3D aansturen. Maar het was hoog tijd om eens te luisteren in plaats van te kletsen, Dus John zette als eerste een Dolby Atmos demo-disc op.
We vielen even stil en die stilte werd onderbroken door waarschijnlijk de meest nuchtere en sceptische van het stel: Pepijn. “Ik ben echt serieus onder de indruk van dit geluid”, zei hij, waarmee we eigenlijk alleen maar konden instemmen. Regen, vogels, krekels geloof ik.., alles kwam uit alle richtingen, doch steeds gecontroleerd en het geheel bood een heel mooi 3D-geluidsbeeld en totaal niet die kakofonie aan geluid die je misschien zou verwachten. Vervolgens ging de Auro-3D demo-disc in de Blu-ray speler. Na de juiste speakerconfiguratie te hebben gekozen begon de demo met een toelichting van de lagen van Auro 3D. In deze demo werd heel effectief getoond wat de lagen toevoegen door ze stelselmatig uit te zetten. Het is direct of je wat mist. Het effect werd ook perfect weergegeven door de vele speakers die John’s set up kent. Dat maakt John’s opstelling zo bijzonder. Het biedt meer dan standaard Dolby Atmos en gebruikt de 11.1-kanalen die Auro 3D voor de thuismarkt biedt. Vreemd genoeg is een 13.1-opstelling met de huidige software nog niet mogelijk, ondanks dat er genoeg eindtrappen zijn. Maar alles wat je hoorde was om van te smullen.
Maar ja, demomateriaal is natuurlijk geheel geoptimaliseerd om het systeem volledig tot zijn recht te laten komen, dus nogal logisch dat dit imponeert, maar hoe zit dat dan bij films? Met dank aan Herman die voor John de importversie van The Expendables 3 had geregeld, konden we al snel gaan genieten van een echte Dolby Atmos-track op Blu-ray Disc. Of je van de film kan genieten laat ik in het midden, maar bij het geluid was het wederom genieten van John’s homecinema. En dan te bedenken dat John’s kamer helemaal niet groot is en in die ruimte heel, nee echt heel veel -verschillende soorten - speakers hangen en staan. En toch klonk het geheel homogeen en uniform. Ongetwijfeld dat de Audyssey XT32-suite daar een flinke bijdrage aan heeft geleverd. Maar iedereen die vanaf nu roept dat de kamer daar te klein voor is, roept maar wat, dat is bewezen.
Tja, voor dat we er erg in hadden was de middag alweer om en werd het tijd om afscheid te nemen en ging iedereen weer huiswaarts. Leuk om John, Herman en Pepijn eens echt te zien en genoeg input om eens flink over te brainstormen, beginnend met het ritje terug naar huis. Nu was ik zelf al in de markt voor een vervanging van mijn AV-receiver en heb al flink lopen wikken en wegen en gegoogled, maar de demo vandaag maakt me nog tien keer positiever, ook al zal ik waarschijnlijk niet zoveel speakers toepassen… Alhoewel, zeg nooit, nooit. Ik weet in ieder geval wat het toevoegt en dat is in mijn wereld geen beste zaak… En dan kijk je toch eens rond in je kamer.. “Maar als je dan hier dit en dan zou je eventueel daar dat… plafond… euh… “.
Wat overblijft was een bezoek aan een film- en homecinema-liefhebber puur sang, dat is al wel heel duidelijk. John, nogmaals thanks voor je gastvrijheid en het mogen meegenieten van jouw unieke homecinema, want bijzonder is hij zeker. Dat je nog maar volop mag genieten… |