Ik kwam van de week een advertentie tegen van disney dvd`s. Op zich niets mis mee, maar als dit de titel van de ad is:
Disney collectie 45 films op dvd € 13,49 Gratis verzending.
Daan gaan de belletjes rinkelen. Ik heb de advertentie bekeken en zag de info. Toen was het snel duidelijk dat het hier gaat om illegale dvd verkoop.
Ik licht marktplaats meerdere malen in over deze advertentie. Tot mijn grote verbazing doen ze hier niets mee. En waar niet? Ze zien hier geen info staan
dat het gaat om illegale dvd verkoop. Wat? Is het niet zo dat wij als verkoper op moeten letten op de prijs dat deze niet ongeloofwaardig is. Wat is dit dan?
De 1e reactie na mijn mijn mail over de illegale verkoop:
U geeft aan te willen weten waarom een illegaal product niet wordt verwijderd nadat deze gemeld is. Graag voorzie ik u van een uitleg.
Marktplaats dient zich te baseren op de inhoud van de advertentie. Uit de advertentie valt niet op te maken dat er sprake is van een illegaal product. Ik heb nagekeken of er andere overtredingen van toepassing zijn op deze adverteerder, maar hierbij ben ik geen gegronde reden tegengekomen die verwijdering van de advertentie of sluiting van het account rechtvaardigt.
Wij kunnen maatregelen nemen na meerdere meldingen van verschillende gebruikers. Om deze reden heb ik besloten een aantekening bij het account van deze gebruiker te plaatsen. Wanneer Marktplaats vervolgens opnieuw meldingen ontvangt, kunnen wij mogelijk gepaste actie nemen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd of ontvang graag uw reactie wanneer ik u verder van dienst kan zijn.
Met vriendelijke groet,
René
Helpdesk medewerker
Ik heb direct maar weer een mail gestuurd dat de beste man toch even beter moet gaan kijken en dat het echt gaat om illegale verkoop.
Immers disney en wie dan ook, zet geen 4-5 films op 1 dvd. En zeker niet voor die prijs!
Hun reactie:
Bedankt voor uw reactie.
De (ver)koop van producten en diensten via Marktplaats is toegestaan mits deze niet is verboden door (inter)nationale wet- en regelgeving. Het uitgangspunt is dat een product of dienst dat offline mag worden verkocht, ook via Marktplaats mag worden verkocht.
Advertenties op Marktplaats worden door de gebruikers van Marktplaats direct en volledig geautomatiseerd op de website geplaatst. Het is voor Marktplaats onmogelijk om na te gaan of al het aanbod en/of alle (ver)koop van producten en diensten wettelijk is toegestaan. Marktplaats kan immers niet van de meer dan 5 miljoen advertenties die gebruikers op haar site hebben geplaatst nagaan of deze aan alle relevante wet- en regelgeving voldoen. Bovendien is de interpretatie van bepaalde wet- en regelgeving soms niet kristalhelder, wat kan leiden tot een verschil van mening tussen gebruikers onderling omtrent de toelaatbaarheid van bepaalde advertenties. Marktplaats kan daarin niet voor rechter spelen en partij kiezen tussen gebruikers en is daar op grond van de wet ook niet toe verplicht. Daar waar op basis van de advertentie twijfel bestaat of deze in strijd is met wet- en regelgeving, is deze niet onmiskenbaar onrechtmatig en is Marktplaats dus niet verplicht de advertentie te verwijderen.
Uit de door u verstrekte informatie blijkt helaas niet dat de door u gemelde advertenties onmiskenbaar onrechtmatig zijn. Er blijkt immers niet onomstotelijk dat de betreffende aangeboden producten inderdaad in strijd zijn met wet- en regelgeving. Aangezien de door u gemelde advertenties niet onmiskenbaar onrechtmatig zijn, kan Marktplaats de advertenties niet verwijderen. Uiteraard staat het u vrij om contact op te nemen met de eventuele wettelijke toezichthouder en deze direct contact met ons te laten opnemen hierover. Ook staat het u vrij om de adverteerder zelf te benaderen en deze te wijzen op de door u aangekaarte materie.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
René
Helpdesk medewerker.
Met andere woorden: Marktplaats staat verkoop illegale dvd toe.
Ik kan dit gewoon niet begrijpen.
de advertentie:
http://www.marktplaats.nl/a/cd-s-en-...Page=mympBuyer