“Piraterij is een groot probleem: niemand in de sector kan exact zeggen hoeveel geld ons dat kost, maar dat zijn enorme bedragen. Het zou echter flauw zijn alle problemen alleen maar aan piraterij te wijten. De evolutie van de dvd-markt is een ander groot probleem, en daar kan ik wel cijfers over noemen. We haalden vroeger 15 miljoen bruto omzet uit de dvd-markt; dat is in vijf jaar tijd teruggevallen naar 4 miljoen. Dat is dus een omzetverlies van 11 miljoen per jaar. Dat zijn flink wat boterhammen.”
Pak je dat niet terug met nieuwe inkomstenbronnen als VOD en Netflix?
“Nee, echt niet. Er is gewoon een substantiële poot in het financieringsmodel van films weggevallen. A-Film was lange tijd marktleider, onze ‘quality film collection’ op dvd was een enorm succes. Maar opeens is de hele drang van consumenten om fysieke dragers in huis te hebben er niet meer. Niemand had voorspeld dat dat zo snel zou gaan. Hier konden we niet op anticiperen.”
Geldt dat ook voor andere filmbedrijven dan?
“Andere bedrijven hebben er ook last van. Mensen denken altijd dat films in de bioscoop uit de kosten komen, maar dat is maar zeer zelden het geval. Als distributeur haal je doorgaans je winst uit de andere kanalen, zoals dvd, VOD of tv. Als een van die drie vrijwel wegvalt, dan valt dat niet 1-2-3 te compenseren. We gaan weer terug naar het jarenzeventigmodel, toen ‘home entertainment’ nog niet bestond.”
(...)
Denkt u dat er meer Nederlandse distributeurs gaan omvallen?
“Er wordt al jaren gespeculeerd dat dit zou gebeuren. Alleen verwacht niemand ooit de eerste te zijn. Ik vrees dat als de markt doorevolueert zoals nu het geval is, dat er inderdaad meer onafhankelijke distributeurs gaan omvallen. Nieuwe partijen als Netflix worden oppermachtig en tv-zenders worden steeds selectiever met het aankopen van projecten. De markt is simpelweg te klein voor zoveel spelers en dus is de omzet die je kan genereren niet genoeg. Er moet een nieuw, kleine businessmodel worden gevonden, willen de onafhankelijke distributeurs in Nederland kunnen overleven.”