Oorspronkelijk gepost door
DVDProfilersFilmgek
HDMI is langzaam gegroeid met steeds meer mogelijkheden, eigenlijk heel vervelend, want de aansluitingen
groeiden niet automatisch mee.
Zo waren er in het begin receivers verkocht met HDMI aansluitingen waarmee de receiver zelf niets deed,
de receiver was in weze een ordinaire switch, eigenlijk pure volksverlakkelrij.
Later kwamen er de receivers die PCM door gaven en weer later met decoders voor Dolby en DTS en dat werkte op zich best goed,
toen kwamen ze met 3D en toen werd al weer duidelijk dat de fabrikanten je eigenlijk steeds iets nieuws willen verkopen, want die
generatie receivers werden dan niet herkend door de hardware(speler) en dan ging het beeld op zwart, best wel lullig want als
je je receiver niets met het beeld laat doen en het direct laat doorsturen, dan zou er in weze niets in de weg moeten staan om het
audio signaal door de receiver te laten verwerken. dacht dat het met 3D toen versie 1.4 werd met ARC etc etc, zoals al gezegd
,HDMI werd/wordt steeds uitgebreider, ook met CEC het onderling bedienen van de apparaten, wat ik persoonlijk een drama vind,
Ook heb je nog de beveiliging HDCP, HDMI kent een hoop haken en ogen toch is het backwards compatibel.
De kabel is wel hetzelfde gebleven en kun je in elke versie gewoon blijven gebruiken, het is de aansluiting van de toestellen die
veranderd is, met een nieuw stukje software, iets wat oudere apparaten dan weer niet begrijpen...... ik in weze ook niet, maar
het zal wel te maken hebben met de schoorstenen van de fabrieken die moeten blijven roken
Er zijn meer haken en ogen, ik denk dan aan bijvoorbeeld de PS3 die wel aangepast kon worden voor 3D, daar wil ik verder
maar niet op doorgaan, dan wordt het verhaal veel te lang.
Hier wat leesvoer als je er wat dieper op in wilt duiken:
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Gelukkig zijn er overal oplossingen voor, zo had ik er echt geen trek in om een andere receiver
te nemen voor HDMI 1.4 voor ARC en 3D, ARC heb je niet echt nodig en er is een oplossing
voor(optische aansluiting TV gebruiken) en voor 3D koop je dan een speler met 2 HDMI uitgangen.
Zelf zit ik niet te wachten op een 4K TV, maar een leuke betaalbare 4K beamer zou me wel smaken
Zin en onzin? hoop dat je het uit mijn schrijven kan halen, voor de kabels is er in ieder geval niets veranderd,
daar kunnen we dan nog een klein beetje blij om zijn, maar ik denk dat de heren fabrikanten op hun
....... gaan krijgen als ze er helemaal een puinhoop van gaan maken, de overheden(en ook ik) zitten er niet
op te wachten dat vrachtwagenladingen apparatuur onbruikbaar worden, er worden al genoeg grondstoffen
vermot, ook de energie die nodig is om het te maken.....
Oh..... heb al weer wat gelezen over 8K, de jappen willen daarin de Olympische spelen gaan uitzenden in 2020.
Ik doe even niet mee, en net als met het mobieltje sla ik wel een modelletje over
BTW, heel veel plezier met je TV