Oorspronkelijk gepost door
Frank
Een artikel over met name het feit dat Disney de film eerst digitaal heeft uitgebracht en vanaf morgen pas fysiek. De hoge prijs wordt ook even aangestipt.
Retailers over de fysieke release van Star Wars: The Force Awakens
Star Wars: The Force Awakens is eind deze week verschenen op Blu-ray en dvd, tien dagen na de digitale release van het zevende deel in de serie. Voor veel verkopers geeft Disney hiermee een duidelijk signaal af. We peilden de verwachtingen van een groot aantal retailers. Vertaalt het bioscoopsucces zich ook in retailsucces?
Waar de nieuwe Star Wars al ruim voor vertoning uitgroeide tot een uitermate veel besproken film en eenmaal in de bioscoop de magische grens van 2 miljard dollar aan omzet slechtte, lijken de verwachtingen voor de fysieke release in Nederland wat gematigder. Naast de dvd verschijnt er een Blu-ray met een limited edition sleeve voor de Dark Side en de Light Side. Daarnaast wordt er in een gelimiteerde oplage een steelbook uitgegeven. Deze bevat de dvd, Blu-ray en alle special features. Laatstgenoemde zijn overigens enkel beschikbaar op Blu-ray en digitale download. Naast verwijderde scenes bevat de Blu-ray acht documentaires over de totstandkoming van de film.
Willem Jan Westendorp van Home of Entertainment in Kampen beschouwt het niet tegelijk uitbrengen van de digitale en fysieke release als proefballon. “Ik denk dat Disney wil kijken of de wereld er klaar voor is en dat probeer je natuurlijk niet met een B-titel. Met een triple A-titel zie je meteen waar je staat. Als Disney zou ik dit een mooie testcase vinden.”
FAME-oprichter Arthur ter Braak ziet de focus verschuiven. “Ik was blijer met Adele natuurlijk, die deed het tegenovergestelde. Ik hoop niet dat dit de toekomstige norm is. Maar deze release is wel iets wat de liefhebbers ook echt fysiek willen hebben. Ik verwacht er eigenlijk wel een goede doorverkoop van.” Bol.com laat weten ‘geen informatie te kunnen geven over de omzet, de toekomst en het effect van beslissingen van Disney’, maar heeft vertrouwen: “Star Wars was een van de grootste bioscoopreleases van de afgelopen jaren, dus wij zien de verkoop positief tegemoet”, aldus een woordvoerder.
‘Stunten met mooi product’
Volgens Plato-eigenaar Dick van Dijk is het signaal vanuit een groot bedrijf als Disney heel simpel: “De dvd-markt is de minst belangrijke in hun verdienmodel.” Dennis Schoen, eigenaar van Music & More in Wormerveer, is evenmin verbaasd. “Het is jammer, maar ik kan het me wel voorstellen. Vroeger kregen videotheken ook het voorrecht om als eerste te mogen verhuren. Het is natuurlijk wel zonde als de film voor een spotprijs online te streamen is. Dan ga je stunten met zo’n mooi product.”
Van Dijk vult aan: “Als je digitaal voor een prikkie in een betere kwaliteit kunt kijken en dan komen dvd en Blu-Ray ook nog eens als allerlaatste, dan kun je op je vingers natellen hoe zich dat zal ontwikkelen.” Het prijsverschil is bovendien ‘belachelijk groot’: “Kijk naar Star Wars, die kan je in het buitenland fluitend op dvd bestellen voor ongeveer de inkoopprijs die wij hier hanteren.”
Timeslots
De Plato-eigenaar vindt de voorrang niet heel ernstig, maar pleit wel voor het naar elkaar toe schuiven van alle mogelijkheden. “De dvd-markt is vooral kapotgegaan door al die timeslots en toestanden. Dan is die op tv en dan in de bioscoop, dan komt die in het buitenland uit en maanden later toch weer in Nederland. In het algemeen zou het heel handig zijn als een film na een periode in de bioscoop, vrij snel of zelfs tegelijkertijd op dvd en digitaal te verkrijgen is. Zodat de klant kan kiezen. Dat zou echt niet ten koste gaan van een verdienmodel. En je knalt op alle fronten door met het marketingmoment. Nu moet je voor de Star Wars dvd-release alles weer opnieuw opstarten, terwijl je met de feestdagen de hele publiciteit had.”
Schoen vreest dat de actie van Disney de toekomstige norm is, maar denkt dat het effect op zijn verkoop mee zal vallen. “Ik denk wel dat ik mijn normale klanten blijf houden. De verzamelaars die films komen halen, komen nu ook wel voor Star Wars. Die gaan niet via een stream kijken, maar willen de film in de collectie hebben. Ik heb al een stuk of vijf reserveringen liggen voor de Blu-ray.”
Westendorp oordeelt ook dat het voor de fysieke verzamelaars geen verschil zal maken. “Ik denk dat vele verzamelaars met mij daar niet echt gevoelig voor zijn en niet afhankelijk van digitale databases willen zijn. Maar je hebt ook mensen voor wie dat worst zal zijn. Uiteindelijk brengt deze verschuiving ons natuurlijk niets.”
Stormtroopers in FAME
“Voor ons is dit een goede release”, vertelt Ter Braak. Zijn winkel, sinds de doorstart in Media Markt Amsterdam Centrum te vinden, zal op de dag van release ‘een en al Star Wars’ ademen. “Denk aan aankleding van de winkel en Stormtroopers die langskomen. Met Star Wars werken we altijd samen met Dutch Garrison, de Nederlandse fanclub. Die jongens gaan altijd verkleed en we gaan er wel een feest van maken.”
Ook voor Plato/Concerto vormt Star Wars een belangrijke release. Qua ‘koppelverkoop’ blijft het wel bij ‘het grote Star Wars boek en de eerdere delen’. Bij FAME is het aanbod ook niet overdreven. “Maar die poppetjes lopen op zo’n dag natuurlijk een stuk harder.” Music & More verkoopt die action figures al jaren. “Dat loopt aardig. Toen de film uitkwam merkte ik dat mensen ervoor uit Landsmeer, Utrecht en Maastricht kwamen.”
Home of Entertainment is positief over de fysieke release van de veelbesproken bioscoophit, maar tempert wel de verwachtingen. Westendorp: “De oude titels verkopen we natuurlijk weer als een tierelier, de trilogietjes en de complete saga, maar eigenlijk is dat succes al een beetje weggeëbd sinds de film in de bioscoop draaide. Misschien dat het terugkomt als de dvd uit is. Verder ben ik heel nuchter. Ik zorg dat ik genoeg op voorraad heb en daarmee is de kous af.”
www.entertainmentbusiness.nl