Sinds een enkele week heb ik last van krakende surround speakers, terwijl er in het geheel niets aan mijn setup is gewijzigd.
Het is geen continue kraak, maar het lijkt er op dat wanneer er bepaalde frequentiewisselingen zijn in een of meer van de andere kanalen, dat deze als gekraak terugkomen in de surround speakers. Zo zat ik zojuist een mono film op dvd te kijken (uit 1935) waarvan het geluid niet optimaal is. Bij bepaalde geluiden/frequenties kraakten de beide surroundspeakers mee. Beter kan ik het niet opschrijven. Ik merk het bijvoorbeeld ook bij het kijken van televisie (geluid loopt ook via reciever en luidsprekers) in sommige gevallen.
Het "kraken" klinkt ook gewoon soms laag, net alsof er ergens in het systeem een soort overspraak is (wellicht receiver).
De DVD speler is digitaal aangesloten op mijn receiver (optisch) en mijn televisie analoog (dubbele tulp). Het is dus niet dat het aan de ingang van de receiver kan liggen. Ik heb het ook gemerkt bij het afspelen van een opgenomen programma van mijn harddisk recorder waarvan het geluid coaxiaal aangesloten is op de receiver.
Het treedt verder alleen op als ik de receiver in een surround stand heb staan. Wanneer ik een stereo bron selecteer, treedt het niet op. In dat geval schakelt de receiver de surround kanalen en het center kanaal ook echt af (relais klappen om).
Voor de volledigheid wat extra info over de hardware:
Receiver: Onkyo TX-DS676 (bouwjaar 2001)
Surround luidsprekers: B&W DM601 S2 (bouwjaar 2001)
Center luidspreker: B&W CC6 S2 (bouwjaar 2001)
Front luidsprekers: B&W DM603 S2 (bouwjaar 2001)
Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?