Een paar jaar geleden heb ik een home cinema-set aangeschaft. Hier ben ik zeer tevreden over. De versterker is een Harman Kardon AVR 135. Zowel de receiver als de dvd-speler hebben geen HDMI-aansluiting. Dat was ten tijde van de aankoop van deze set ook helemaal geen probleem, want ik had (& heb nog steeds) een oude beeldbuis-televisie.
Op dit moment overweeg ik de aankoop van een nieuw flat-panel. Gezien de grootte & de beperkte levensduur van Plasma, is de keuze gevallen op een LCD-televisie. Deze Philips zou bijvoorbeeld in aanmerking komen.
Nu lees ik echter allerlei horror-verhalen over het niet lip-sync zijn van beeld en geluid op dergelijke LCD-televisies, wanneer je de DVD-speler direct aansluit op de versterker. Hierdoor begin ik ernstig te twijfelen of ik nog wel een nieuw flatscreen wil..........
De 'oplossingen' die worden aangedragen, zijn:
- Het geluid handmatig vertragen via de versterker: de AVR 135 kan dit volgens mij. Het geluid is te vertragen, vanwege de afstand van de boxen. Ik denk echter niet dat ik veel zin heb om de hele tijd mijn versterker weer opnieuw in te stellen, aan de hand van de film / of televisie die ik op dat moment kijk.
- Aansluiten via HDMI 1.3a, aangezien je dan gebruik kunt maken van auto lip-sync. Ik heb echter geen zin om mijn home cinema-set helemaal te vervangen.
De genoemde Philips-TV heeft een digitale coax-uitgang. Daarom zat ik te denken of het geen oplossing is, om het geluid dan via de TV te leiden. Ik zou dan een DVD-speler met HDMI-aansluiting aan kunnen schaffen, deze zo aan kunnen sluiten op de TV en de audio via een digitale Coax naar de receiver sluizen. Ik heb echter begrepen dat dit niet kan, vanwege de HDCP-troep op HDMI-aansluitingen. Heel fijn dat de fabrikanten van televisies zo goed meedenken met de consument..........:x
Mijn laatste noodoplossing zou daarom de volgende zijn:
- Ik koop alleen een nieuwe LCD-televisie & ik houd mijn huidige home cinema-set.
- Ik sluit de DVD-speler via Scart aan op de televisie.
- Het audiosignaal leid ik via de digitale coax-uitgang naar de receiver.
Echter:
1. Krijg ik op deze manier een Dolby Surround / DTS signaal binnen op mijn versterker?
2. Gaat de geluidskwaliteit hier heel erg op achteruit?
3. Is de beeldkwaliteit van Scart heel veel slechter dan HDMI? Of geldt dit alleen voor bijvoorbeeld Blue Ray Discs?
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vragen of desnoods een andere oplossing. Ik moet zeggen dat ik mijn zakken allang vol heb van die flatscreens en misschien nog wel net zo lief naar mijn enorme kast blijf kijken!