Oorspronkelijk gepost door
Claudio Santulli
Ondanks 3D toch wel een belangrijk punt was om niet up te graden, lijkt langzaamaan toch die tijd aangebroken.
Eerste reden was dat ik toch echt groter wou. Minimaal 77", maar dat houdt in dat het voortreffelijke 3D, wat na dit model, het daglicht niet meer zal gaan zien. Daarmee is mijn gehele 3D-collectie min of meer rijp voor de schroot...
Reden twee is dat mijn scherm nu toch aan het 'inbranden' is. Nou ja, het is geen inbranden, maar OLED is organisch, dat houd in dat sommige kleuren minder fel licht geven op plekken waar het veel gebruikt is dan andere. Het grootste probleem is rood en dan met name van LG eigen Netflix app. Kijk je iets met rood of opgebouwd uit rood, dan zie je het duidelijk en soms dus helemaal niet; afhankelijk van het beeld. Het heeft dus niks te maken met langdurig een statisch beeld tonen, maar meer hoe vaak. Ik gebruik mijn scherm dagelijks als pc-monitor en dat zie ik totaal niet terug. Alleen rood is dus op sommige plekken minder fel en dat zie je als donkere vlekken of in mijn geval de tekst 'Netfilx' wat je ziet als je browsed door de catalogus. Nogmaals, het is in 90% van de gevallen niet eens te zien en als je soms online kijkt kan het echt veel erger. Het treft ook vooral de oudere 6- en 7-series. De nieuwe zijn daar veel minder gevoelig voor, maar aangezien het organisch is zal het altijd een issue zijn. Wil je testen of jouw scherm ook aangetast is geef dan een volledig rood plaatje weer en check of je wat ziet.
Nu heb ik meestal maar een klein excuus nodig en was 3D de reden waarom ik niet eerder van slag ging. Nu was ik al aan het kijken voor zo'n wallpaper-OLED, maar die immense, onnodige soundbar houdt me tegen, naast de prijs. maar op de CES 2020 werden LG's nieuwe schermen getoond; zo ook de Gallery-versie, de LG OLED GX, waar de 'x' voor 10 staat. Geen wallpaper, maar extreem dun, ondanks dat alle hardware en de zelfs de innovatieve ophangbeugel in het scherm verwerkt zijn. De beugel zorgt er tevens voor dat het scherm echt volledig vlak tegen de muur hangt. Daarnaast is het scherm ook minimalitisch, dus geen speakers of grote bezels die het scherm ontsieren. Hij staat in pre-order en wordt naar verwachting begin mei geleverd. De LG OLED 77GX.
Op de CES 2020 waren ook al enkele Microled's te zien, maar die zijn momenteel nog niet echt voor de consument en tergend duur, maar over een paar jaar zal deze OLED vast wel weer vervangen worden voor een MIcroled, want die combineren de voordelen van OLED en LCD en zijn zelfs modulair. Je kunt al een scherm opbouwen tot 219", als je een bank berooft. Dat is het nadeel van OLED, ze zijn uitontwikkeld. En omdat LG displays (niet te verwarren met LG electronics) een monopolie heeft, maar niet veel productie-mogelijkheden, zal er weinig ontwikkeling zijn. Microled wordt inmiddels omarmd door meerdere merken. Daarnaast snakken landen als Korea naar een alternatief voor LCD, aangezien ze daar geen geld meer mee kunnen verdienen. Het zou daarom snel kunnen gaan met Microled voor de consument tegen betaalbare prijzen.