DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!
Hè, wat jammer. Maar ik houd ze toch maar. En wat een bijzondere volgorde van de afleveringen!!
Ah, juist! Maar deze volgorde zie ik voor het eerst. Ik ken wel de Amerikaanse variant...
https://www.imdb.com/title/tt0081933/episodes?season=1
...en de Nederlandse...
https://www.televisiegeheugen.nl/tel...-1982-1989#afl
...maar deze (zie hieronder) kende ik toch nog niet:
SEIZOEN 1: 40 AFLEVERINGEN
1 DE SMURFIN
2 DE LEERLINGSMURF
3 IN DE BAN VAN GARGAMEL
4 KONING SMURF
5 DE GRAPPENDOOS VAN LOLSMURF
6 DE RUIMTESMURF
7 SINT SMURFIS EN DE DRAAK
8 SMURFENSTREKEN
9 EEN REUZE PLAAGGEEST
10 DE SMURFEN EN DE KRWAKAKRWA
11 BEHEKST, BEDROGEN EN BESMURFT
12 DE SMURFENKLEURENBRIL
13 DROOMSMURFS NACHTMERRIE
14 SMURFENSOEP
15 DE PLUIZENPLAAG
16 AL WAT GLINSTERT IS NOG GEEN SMURF
17 DE SMURFEN IN VUUR EN VLAM
18 DE HONDERDSTE SMURF
19 SYMFONIE IN C-SMURF
20 HET EI EN DE SMURFEN
21 DE SUPERSMURF
22 SMURFIN TREKT HAAR STOUTE SCHOENEN AAN
23 DE VALSE SMURF
24 DE BABY SMURF
25 POTIGE RIDDER
26 DE SPOOKSMURF
27 DE PAARSE SMURFEN
28 KERMIS-SMURFEN
29 HET VERGROOTMENGSELTJE
30 DE SLECHTWEER SMURF
31 DICHTERSMURF EN SCHILDERSMURF
32 DE ONDERAARDSE SMURFEN
33 SMURFEN HEBBEN HET DUIVELS MOEILIJK
34 GARGAMEL DE BARMHARTIGE
35 DE SMURFEN EN DE GELDBOOM
36 EEN ROBOTSMURF
37 HET VERSMURFTE PARADIJS
38 DE VERSCHRIKKELLIJKE SNEEUWMAN
39 DE SMURF FONTEIN
40 HET PAASFEEST VAN DE SMURFEN
De laatste lijkt me wel de juiste, want in aflevering 1 wordt Smurfin geïntroduceerd. In de twee andere versies doet ze al mee en wordt ze op een later tijdstip pas door Gargamel gemaakt.
Volgens mij is de volgorde op de dvd de volgorde waarin die op de Belgische tv werd uitgezonden. Ik herinner me nog als fervente smurfenfan dat er een verschil was met Nederland. De Belgische uitzendingen zijn 200 % zeker met De Smurfin begonnen.
Joh, wtf! Ik lees nu eens goed de pagina door die je gelinkt hebt. Ze hebben dus letterlijk een 'SD to HD'-upscale gemaakt van de analoge masterbanden, waar de filmprints dus naar SD gedowngrade werden voor uitzending. Dusseh, niks van ruwe filmnegatieven, dit is gewoon een upscaled cropperij.
Dit is zeg maar het allerergste wat je kan krijgen, dus, zeker in het geval van animatie (sowieso: het moedwillig weghakken van beeld waar, zeker in die tijd, gewoon handmatig animatiewerk voor werd aangeleverd; de HD-upscales van The Simpsons die je nu overal ziet vind ik ook héél slecht gedaan).
Heel bot: maar híer ga ik geen cent aan uitgeven!
Daarin volg ik je geheel. Ik heb 2 afleveringen bekeken en werd er niet goed van. Er is zoveel beeld weggeknipt dat bepaalde acties/handelingen, die eigenlijk belangrijker zijn dan wat er in het centrum van het beeld gebeurt, niet meer duidelijk zijn. Jammer, want het idee achter de complete seizoenen vind ik wel interessant.
Normaal zou ik zeggen "Awww ze hadden 'm bijna, maar kijk naar die eerste still, er zit best wel wat dikke compressie op als je kijkt naar een paar van die outlines van grote smurf". Maareh, ja daag: dit is al 20 keer beter dan het moedwillig croppen van upscaled SD-materiaal (en de hoeveelheid DNR hier is een flink pak minder dan bijvoorbeeld de 'remaster'-mislukkingen van The Simpsons op Disney+ en ook reguliere TV nowadays).
Ik kan daar gewoon serieus nog steeds niet over uit. De grootste middelvinger die je kan geven aan al het harde werk van de tekenaars en animators van toen, is 33% weghakken van hún werk. En niet alleen dat, maar daar dan ook nog eens een inmiddels gedateerde, achterhaalde en kwalitatief inferieure bron voor gebruiken, waar je weer computerwerk op loslaat om het weer een beetje 'toonbaar' te maken. Ugh.
Laatst aangepast door Samba-boy : 12-10-2020 om 05:11
Seizoen 5 en 6 komen uit op 4 november a.s.
10 februari komt de complete box uit, met extra's.
Jammer dat ze de serie zo verpest hebben met 't verkeerde beeldformaat.
Trouwens wel veel geld (€ 134) voor die complete dvd box. Als het nu een Blu-ray box zou zijn ...
Seizoen 7 bevat ook alle afleveringen van Johan en Pierewiet.