Ik heb tegenwoordig een vrij omvangrijke collectie dvd's en Blu-rays zonder Nederlandse ondertiteling, en om deze met een extern ondertitelbestand af te spelen had je vroeger alleen keuze door een speler van Oppo te nemen. Ik denk er nu echter aan om zelf een mediaspeler te bouwen, uitgaande van een bescheiden PC met ingebouwde Blu-ray/dvd speler, met daarop dan een minimale configuatie en een mediaspeler zoals PowerDVD en/of VLC. Ik heb echter enkele technische vragen, want ik ben niet zo technisch onderlegd:
1) Als ik een dergelijke speler verbind met een HDMI-kabel naar mijn versterker (en vanuit de versterker met HDMI naar de tv), gaat dan normaal het geluidssignaal ook mee via de HDMI? Ik heb op mijn laptop namelijk voor het werk een extern scherm hangen, en daar blijft het geluid gewoon uit de laptop komen.
2) Moet de PC zelf een geluidskaart hebben die 5.1-geluid aankan, of is het voldoende dat het geluid naar de versterker "gestuurd" wordt en dat die dan de meerkanaalsgeluiden codeert?
3) Aan welke minimale vereisten moet de grafische kaart van zo'n toestel voldoen?
Misschien komen er later nog vragen bij mij op, maar dan stel ik ze later wel.