Disney doet officieel helemaal niks meer qua 4k releases in Nederland, alleen digitaal via hun eigen streaming service of iTunes.
Die releases waar jullie het over hebben zijn Franse releases waar al jaren een NL, FR en BE logo's op staan.
Ze worden bij release in Frankrijk ook in Nederland verkocht maar vaak staan er niet eens NL subs op.
Feit is dat Disney en Sony gestopt zijn met fysieke media in ons land en ik zie, net als Rogier, dat het niet lang zal duren eer Universal/Warner/Paramount zullen volgen.
Wij zijn als markt totaal niet interessant voor de studio's als het gaat om fysieke media, de die hard liefhebbers zijn al lang gaan importeren en dat komt voor hun eigenlijk ook wel goed uit.
Ik schat dat over ongeveer 5 tot 8 jaar vrijwel geen fysieke media meer word uitgebracht in Nederland, en meer kleinere landen zullen volgen.
Persoonlijk koop ik al jaren geen discs meer in Nederland, ook niet van Nederlandse films want die koop ik gewoon via iTunes en die zijn wel HD terwijl er verschillende NL films alleen op dvd worden uitgebracht.
Maar het blijft wel balen voor de mensen die graag NL subs willen op hun discs want die zullen moeten overstappen uiteindelijk naar digitaal of gaan importeren.