De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.

Discussie: Hafler circuit

  1. #1

    Standaard Hafler circuit

    Hallo,

    kan iemand mij aub even helpen met mijn vraagje. Als ik enkel de achterluidsprekers aansluit zoals aangegeven via het Hafler circuit ( dus de voorluidsprekers niet) hoeveel bedraagt dan de impedantie op de receiver. Ik zou er teufel luidsprekers met een impedantie van 4-8 ohm op willen aansluiten. Ik wil zeker mijn receiver niet opblazen maar heb geen idee hoe ik de impedantie moet uitrekenen. (Hoeveel bedraagt deze als ik 4 teufel luidsprekers van 4-8 ohm zou aansluiten.

    Alvast bedankt!
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)

  2. #2

    Standaard

    In het verleden heb ik vanwege interesse zo'n schakeling gebruikt i.c.m. een stereo versterker van 70W per kanaal bij 8Ohm en 100W bij 4Ohm. Het gaf meer ruimtelijkheid, maar na een tijdje spelen ging het geluid wel anders gaan klinken en dat gaf aan dat de eindtrappen het niet fijn vonden. In ieder geval is het handig als je wat elektrotechnische kennis hebt, omdat het kan zijn dat nog mogelijk moet fijn-afstemmen om het goed te laten werken.

    Het zorgt voor een vreemde belasting van de eindtrappen, omdat ze alleen geluid weergeven wanneer er verschillen zijn tussen links en rechtsen daarom is het lastig om te beoordelen of een versterker of receiver daar geschikt voor is. Of jouw receiver daar geschikt voor is hangt af van het soort eindtrappen, het uitgangsvermogen, de belastbaarheid en de impedantie van de luidsprekers.

    Over het algemeen zijn de meeste eindtrappen goed beveiligd tegen overbelasting, tenzij ze ontworpen zijn om ook hele hoge stroomsterktes te kunnen leveren zoals klasse A. Wanneer een eindtrap overbelast wordt zal je dit vaak horen of zien door bvb een conus die opeens verder uit slaat, ongecontroleerde lage tonen of vervorming van het geluid.

    De enige manier om het goed te kunnen beoordelen is dus door het te proberen en mocht je soms vragen of problemen hebben, post dan de specs van de andere luidsprekers en de receiver of stuur me anders een PM.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •