Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 45 van 45 worden weergegeven.

Discussie: Criterion

  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HJV
    Toch wil ik ff een lans breken voor een film die is uitgekomen op criterion en die de studio-versie mijlenver achter zich laat: Spartacus.....

    Als je ziet wat voor een werk daar is aan verricht in verhouding tot de studio-dvd, dan weet je wat je geld waard is. Iemand anders deze dvd in bezit/ervaringen mee???
    Ja, die heb ik ook en die is inderdaad geweldig. Bevat o.a. een paar hele interessante suplements over de 'Hollywood Ten', twee sublieme commentaartracks en nog een heleboel interessante interviews en korte featurettes. Mist wel een goeie docu, maar is dan nog steeds lichtjaren beter dan de low-budget release van Universal. Dit was trouwens de DVD die mij introduceerde met het 'fenomeen' Criterion. Ik vind het nog steeds een uitstekend startpunt voor beginnende verzamelaars.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Brazil is inderdaad de film die meestal wordt aangehaald al het paradeplaatje van Criterion, en stond lang in DVD land te boek als de meest ultimieme uitgave van een film, en moest als het voorbeeld worden gezet. Echter is deze film links en rechts al lang ingehaald door verschillende andere films als LOTR of Pearl Harbor, want voor mijn idee is dat nog meer zoals het moet. Daarnaast denk ik dat de mythe en de rookwolk die om Brazil heenhangt, het feit dat na eeuwen ruzie tussen Gilliam en Universal nu in een keer wel de film uit kon brengen zoals hij dat wou ook wel de nodige voeten aarde heeft gehad. Wat dan wel weer vreemd is aan dit verhaal dat hij later nog een keer weer met Universal in zee gaat en zich allerlei regels laat opleggen, niet meer dan zoveel budget, niet langer dan 125 min. en dat soort dingen.
    De criterion van Brazil is nog steeds een unicum in de DVD-wereld: inhoudelijk is gewoon 'compromisloos'. Alles wat er over de film te vertellen valt is in deze set samengevat. OOK alle negatieve dingen: ergo de docu 'The Battle of Brazil' en het opnemen van de gevreesde 'The Love Conquers All' versie van de film. De Extended editie van FOTR is geweldig, en qua kwaliteit en ZEKER qua hoeveelheid van het materiaal misschien wel diepgaander, maar zeker niet kritischer en beschouwender. Daarmee is de Criterion van Brazil nog steeds een absoluut topstuk in ieders collectie. In ieder geval in de mijne dan..

    Enne.. die Gilliam is inderdaad gek dat ie zich nog een tweede keer voor het karretje van Universal heeft laten spannen.

  3. #28

    Standaard

    Even over een verkooppunt waar je criterion dvd,s kunt kopen.
    In Amsterdam levert RAF in de rijnstraat ze. Enkelen zijn in voorraad, anders snel geleverd na bestelling.
    Ik kocht er Solaris van Tarkovski, niet goedkoop inderdaad maar wel topkwaliteit, zowel quantitatief alsook kwalitatief. Prijs was 50 euro.

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ronald marcelis
    Even over een verkooppunt waar je criterion dvd,s kunt kopen.
    In Amsterdam levert RAF in de rijnstraat ze.
    Verkopen die nog steeds R1? Een van de weinigen dan...

  5. #30

    Standaard

    Weet ik niet, maar die solaris dvd was een regio vrije.
    Ik vraag me dan wel af of de meeste criterion schijven regio 0 zijn of toch meestal regio 1.
    Zal het eens navragen bij mijn eerstvolgende bezoek aan de winkel.

  6. #31

    Standaard

    Herriner me nog dat ze erg veel regio 1 hadden tov regio 0.

    Volgens mij is het overgrote deel van de criterions toch regio 1. Kan me vergissen, maar dacht het niet.


    Edit: Teken en regio 2 naar 0 aangepast...

  7. #32

    Standaard

    Ik heb die Spartacus ook en is inderdaad erg geweldig. Ik wou deze film al zo lang, maar die versie van Universal maakte mij zo gek. En ik wist ook gewoon dat hij in een betere uitgave was uitgegeven. Toen ik dus bij Fame in Amsterdam was en deze film zag staan, heb ik dan ook geen moment getwijfeld om em aan te schaffen, en daar krijgt niemand spijt van. Inderdaad staat deze film echt propvol met extra materiaal. Zoals het hoort.

    Even over Brazil. Als je het zo bekijkt, dan ben ik het wel met je eens. In die zin is de terugblik op Brazil meer kritisch, maar dat hebben ze met deze film ook kunnen doen, omdat de film al wat ouder is, en er dus meer afstand van kan worden genomen. Dat is met FOTR nog niet echt mogelijk, daar is de film nu nog te vers voor. Iedereen laait nog te enthoussiant over deze film. Dus ja de 3 en 4de disc hebben een hoof propaganda gehalte maar van de andere kant, is dat gezien de release van de film en de uitgave van de DVD ook wel te begrijpen. Dat wat je ziet is duidelijk tijdens de opnames van de film gemaakt, waardoor de sfeer en alles nog vollop aanwezig is.

    Brazil daarintegen heeft allemaal materiaal dat pas een jaar of 15 later is gemaakt. Dan kijk je toch iets anders tegen een film aan. En over het maken van Brazil, het conflict dat om de film hing, en hoe de film de geschiedenis is ingegaan valt gewoon meer te zeggen.

    Universal had ook nooit deze film mogen inkorten, dat is erg de hoogste vorm van cultuurbarbarisme (net zo erg als twee repen van de Nachtwacht afsnijden lijkt mij) Het is de regiseurs film, en dus ook zijn project, hij bepaald. Of een maatschappij het daar nou niet mee eens is niet. Maar universal heeft daar wel meer een handje van (hebben ze ook Orson Welles ooit niet van Touch Of Evil willen afhalen omdat zijn benadering te revolutionair was ? / Hebben ze Legend van Ridley Scott ooit ook niet drastisch ingekort ?). En nu snijdt Universal zich lelijk in de vingers want de versie van Brazil die door Universal is uitgebrach koopt natuurlijk niemand meer. Ik ben persoonlijk alleen maar geinteresseerd in de versie van de regiseur, de rest interesseert me echt geen ene moer. Maatschappijen zijn voor mij te pecuniagericht, nou ja regiseurs ook natuurlijk wel maar ze doen hun werk wel met meer vakmanschap en zo af en toe wordt er nog echt een stukje kunst afgeleverd, en daar is Brazil een erg goed voorbeeld van.

    Wat dat betreft had iedere regiseur moeten opletten op Stanley Kubrick die na Spartacus een ding had geleerd en dat was om nooit meer een film te maken als hij niet final editing had.

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HJV
    Herriner me nog dat ze erg veel regio 1 hadden tov regio 2.

    Volgens mij is het overgrote deel van de criterions toch regio 1. Kan me vergissen, maar dacht het niet.
    Ik dacht ook altijd dat de meeste criterions regio 1 zijn maar, Ik heb nu 14 criterions en slechts één is er regio 1.

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Ik dacht ook altijd dat de meeste criterions regio 1 zijn maar, Ik heb nu 14 criterions en slechts één is er regio 1.
    Ze zijn in ieder geval altijd NTSC en dan houdt het bij mij al snel op want dat vind ik echt niet kijkbaar...
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Ik dacht ook altijd dat de meeste criterions regio 1 zijn maar, Ik heb nu 14 criterions en slechts één is er regio 1.
    Ze zijn in ieder geval altijd NTSC en dan houdt het bij mij al snel op want dat vind ik echt niet kijkbaar...
    NTSC niet kijkbaar? Leg eens uit

  11. #36

    Standaard

    Ik denk dat Oaky dit bedoelt:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark_vdH
    Het probleem van NTSC is dat er een beetje moeite voor gedaan moet worden om die 24 beeldjes per seconde in die 60 beeldjes te passen.

    [simplificatie]Het "probleem" wordt opgelost door eerst twee, en daarna drie beeldjes van ieder frame te laten zien: 1-1-2-2-2-3-3-4-4-4 enz.
    Daardoor loopt het beeld op de juiste snelheid, maar zie je het ene beeldje telkens 1/30 seconde, en het andere 1/20 seconde. Daardoor ontstaat er soms - vooral bij bepaalde vloeiende camerabewegingen - een licht stotterend effect.

    PAL heeft dit probleem niet, omdat het elk beeldje gewoon 2 keer laat zien, en dus elk beeldje 1/25 seconde in beeld is. Maar omdat de originele snelheid 24 beeldjes per seconde is, ontstaat er zo wel een - ook licht - versnellend en dus toonsverhogend effect, waarvan de toonsverhoging overigens eventueel nog door "pitch control" ongedaan kan worden gemaakt.[/simplificatie]

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JayLunar
    Ik denk dat Oaky dit bedoelt
    [...]
    Inderdaad, en daarnaast heeft mijn tv ook last van de befaamde storende blauwe streep bij NTSC-weergave.

    Voor mij alleen PAL dus, die 4% speed-up neem ik dan wel op de koop toe.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Dat is met FOTR nog niet echt mogelijk, daar is de film nu nog te vers voor.
    Daarbij is hij uitgebracht door de originele studio en niet door een fabrikant als Criterion.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    En over het maken van Brazil, het conflict dat om de film hing, en hoe de film de geschiedenis is ingegaan valt gewoon meer te zeggen.

    Universal had ook nooit deze film mogen inkorten, dat is erg de hoogste vorm van cultuurbarbarisme (net zo erg als twee repen van de Nachtwacht afsnijden lijkt mij).
    Heb zelf ooit een keer Brazil gezien (originele, lange versie). Vond het niet echt mijn soort film. Heb hem daarom niet op Criterion (misschien dan binnenkort toch wel...). Moet ik het inkorten dan zien zoals het slachtwerk dat ooit eens op Once Upon a Time In America is losgelaten?? Bleef toen niets meer over van die film...

  14. #39

    Standaard

    Brazil is wel een film die moet groeien, kijk em wat vaker, als em toch wilt gaan aanschaffen. Het is geen gemakkelijke film, dat geef ik direct toe, maar dat is eigenlijk geen een film van Gilliam, ze zijn erg moeilijk te begrijpen, en meestal lukt je dat niet in een keer omdat er te veel om je heen gebeurt. Kijk maar een naar 12 Monkeys, een erg lekkere complexe film. Na een keer of wat kijken had ik pas echt door wat er gebeurde en hoe de vork in de steel zat. Brazil is meer obscuur of in ieder geval net zo erg. En dan nog de sfeer van de film en hoe de film is gemaakt. Daar moet je allemaal wel even aan wennen.

    Maar dat het een meetsterwerk is daar zijn de meesten het wel over uit.

    Dat er in films wordt geknipt dat ontgaat mij boven alles. Ik kan gewoon niet geloven dat dit soort dingen gebeuren, weet je !!

    Lawrence Of Arabia terugbrengen naar 150 min. zodfat ze twee voorstellingen op een avond konden laten zien, mijn god wat erg. Once Upon A Time In America is ook een lange film. Maar ook een practige film. Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met lange films, ze zijn vaak niet echt vervelend. Ik bedoel de 4 uur van Cleopatra waren echt zo voorbij. En meestal koop ik de langste versie. Jammer dat nu de lange versie van Once Upon A Time In America uitgaat komen het nog steeds niet de langst mogelijke versie is. De verkrachtingtingsscene van Robert De Niro schijnt ook niet in de aankomende Warner SE te zitten.

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dirty Harry
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Ik dacht ook altijd dat de meeste criterions regio 1 zijn maar, Ik heb nu 14 criterions en slechts één is er regio 1.
    Ze zijn in ieder geval altijd NTSC en dan houdt het bij mij al snel op want dat vind ik echt niet kijkbaar...
    NTSC niet kijkbaar? Leg eens uit
    Ja, leg dat maar eens uit !?!???!?

    NTSC klinkt in ieder geval beter. Een aangezien de meeste transfers in NTSC gemaakt worden zien ze er meestal even goed uit als Pal, of heb je een tv die geen NTSC aan kan?

  16. #41

    Standaard

    PAL heeft toch wel veel meer pixels, waardoor de kwaliteit meestal veel beter is ?

    Dat het beter klinkt dat lijkt me duidelijk. Luister maar eens naar Terminator II en vergelijk beide versies maar eens. Of Mulholland Drive of Lord Of The Rings, beide titels die in Europa al erg mooi zijn. Naar zeggen is de R1 nog beter.

  17. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Reinbo
    Ja, leg dat maar eens uit !?!???!?

    NTSC klinkt in ieder geval beter. Een aangezien de meeste transfers in NTSC gemaakt worden zien ze er meestal even goed uit als Pal, of heb je een tv die geen NTSC aan kan?
    Zie boven hè (NTSC = stotter + blauwe streep)
    Hoezo klinkt NTSC beter?? Met geluid heeft het niets te maken hoor!
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Jammer dat nu de lange versie van Once Upon A Time In America uitgaat komen het nog steeds niet de langst mogelijke versie is. De verkrachtingtingsscene van Robert De Niro schijnt ook niet in de aankomende Warner SE te zitten.
    :x Heiligschennis :x
    imdb.com: Runtime: 139 min / Italy:238 min / USA:227 min (extended version)

    Zulk soort films inkorten, dan doe je gewoon geen recht meer aan de oorspronkelijke visie en het verhaal van de film.

    De verkrachtingsscene weg laten.... Uiteindelijk is het wel een van de belangrijkste scenes uit de film, waarbij er ook echt niet sprake is van verheerlijking ofzo. Niet zo lang geleden een docu gezien over de film en daar kwam het weglaten ook aan bod. Dat mag gewoon niet!!!

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Jammer dat nu de lange versie van Once Upon A Time In America uitgaat komen het nog steeds niet de langst mogelijke versie is. De verkrachtingtingsscene van Robert De Niro schijnt ook niet in de aankomende Warner SE te zitten.
    Ik denk (en hoop) dat je hier toch mis zit: alles wat ik over de aankomende release heb gelezen wijst erop dat ie de lange (Europese) cut gaat bevatten met de verkrachtingsscene.....

    Ook dat is trouwens niet de "langst mogelijke" versie, maar het lijkt me onder de omstandigheden wel de beste versie om uit te brengen; in ieder geval beter dan dat een of andere "kenner" naar de intenties van Leone gaat gissen.....

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Jammer dat nu de lange versie van Once Upon A Time In America uitgaat komen het nog steeds niet de langst mogelijke versie is. De verkrachtingtingsscene van Robert De Niro schijnt ook niet in de aankomende Warner SE te zitten.
    Volgens DVDEmpire (http://www.dvdempire.com/Exec/v4_ite...item_id=476747) komt deze uit als de versie van 229 minuten. Ik kan het me niet meer goed herinneren, maar volgens mij is dat een versie die de scene moet bevatten.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •