De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 120 Watt luisprekers op 80 Watt receiver

    Ik heb op mijn Sony STR-DE475 receiver met 80 watt uitgangsvermogen per kanaal op dit moment 2 jamo speakers van 60 watt in gebruik als frontspeakers. Nu hebben mijn ouders thuis nog 2 sony luidsprekers over (echt prima dingen met prachtig geluid) die ik wel mee mag nemen. Ik wil deze als frontspeakers gaan gebruiken ipv die jamo dingetjes.

    Deze sony luidsprekers hebben echter een vermogen van 120 Watt. Gaat dit problemen opleveren?

    Mvg,

    Michel.

  2. #2

    Standaard

    Zolang je maar oplet dat je je versterker niet volledig open draait is er eigenlijk niets azn de hand. Mijn boxen bv zijn 110 watt en mijn versterker is 35 watt . Geeft ook geen problemen

  3. #3

    Standaard

    Hoezo kan ik de versterker dan niet volledig opendraaien? je zou toch zeggen dat als de versterker 80 watt is en de boxen 120, dat je dan maar 80 watt van de 120 gebruikt als de versterker volledig opengedraait wordt? of is het omgekeerd en 'zuigen' de boxen 120 watt uit de versterker als je deze helemaal open zou draaien

  4. #4

    Standaard

    hmm jah dat heb ik eigenlijk ook altijd gedacht
    Wanneer de boxen maar meer aankunnen dan de versterker kan leveren is er toch niks aan de hand?

  5. #5

    Standaard

    Oow sorry, even vergeten te vertellen :P
    Je boxen kunnen misschien wel tot laten we zeggen 100 watt gaan, maar je versterkere kan het niet. Nix aan de hand zou je denken. Wel dus.
    Als je je versterker van bv 35 watt volledig openzet zal deze gaan vervormen. Deze vervorming is schadelijk voor je speakers. Deze vervorming is volgens mij een soort van signaal waar je speakers helemaal niets mee kan. En dat zorgt voor (permanente) schade aan je speakers, of je blaast ze zelfs op .
    Als je bv een 80watt versterker op een 100 watt speaker aansluit zal je niet zo snel problemen krijgen. Sluit je echter een hele lichte versterker aan op zware boxen zal je versterker eerder gaan vervormen. En dan het voorgenoemde verhaal .
    Tis nu even een beetje kort door de bocht, en ik zou het in wat meer tijd beter kunnen uitleggen, maar dit is een beetje het principe. Anderen verbeteren me misschien/vullen me misschien aan?
    Grz,

    Chris

  6. #6

    Standaard

    Volgens mij klopt het verhaal van jou wel, Chris. En ik denk dat 90% van de mensen die zich niet in dit wereldje verdiepen beweren dat het andersom is. Een versterker met een véél lager vermogen dan de belastbaarheid van de speakers zal gaan 'clippen', wat zorgt voor zeer krachtige, hoge frequenties naar je speakers. En daardoor zullen vooral je tweeters in rook opgaan, maar ook de woofers zijn niet gemaakt voor zulke signalen en dus ook schade ondervinden.

    Ik geloof dat sommige versterkers een soort clip'indicator' (lampje?) hebben. Maar ja, als je het olielampje op je dashboard ziet branden ben je feitelijk ook al te ver doorgereden met te weinig olie. Hmm, treffende vergelijking weer...
    Sony STR-DB 840 QS ......... Sony DVP-NS 930V QS ......... Sony CDP-XB 740 QS ......... B&W VM-1 (5x) ......... REL Q150E ......... Philips 24 PW 9553 ......... One For All Kameleon

  7. #7

    Standaard

    Deze sony luidsprekers hebben echter een vermogen van 120 Watt.
    Het woord belastbaarheid heb ik in m'n vorige reactie benadrukt omdat speakers geen vermogen hebben, tenzij ze een ingebouwde versterker hebben natuurlijk. Maar ik neem niet aan dat dat hier het geval is.
    Sony STR-DB 840 QS ......... Sony DVP-NS 930V QS ......... Sony CDP-XB 740 QS ......... B&W VM-1 (5x) ......... REL Q150E ......... Philips 24 PW 9553 ......... One For All Kameleon

  8. #8

    Standaard

    Een beetje off topic maar kunnen we eigenlijk niet zo'n soort FAQ maken want volgens mij heb ik zulke vragen al vaker langs zien komen.
    En dan komt iedere keer weer hetzelfde antwoord.
    Ook over dat 4/8 Ohm wordt ook wel vaak gevraagd en ook over de aansluitingen (dig. optisch of coax) enz.

  9. #9

    Standaard

    Mr.C ik ben het helemaal met je eens.
    Er wordt te weinig, of verkeerd, gezocht tegenwoordig. No-offence hoor The-Chief. Misschien iets voor het beheer om een sticky topic te maken met dit soort vragen.
    HT: Horen, Zien en Beleven

  10. #10

  11. #11

    Standaard

    Hi Chief,

    je kunt deze luidsprekers met een gerust hart aansluiten.
    Je receiver zal een RMS vermogen hebben van 80 watt. Maar daarboven heeft hij ook nog een muziekvermogen. En dat kan veel hoger liggen.
    Dus komt het punt waaop de receiver gaat vervormen ook veel verder weg te liggen. 8)

    Willem1.

  12. #12
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Je kunt je speakers inderdaad wel aansluiten maar voor het mooie had het eigenlijk andersom moeten zijn.
    Dus je speakers 80 watt en je receiver 120 watt
    De eventuele problemen zijn al vermeld die je in jouw situatie kan gaan tegenkomen (clippen) al zal dit in de praktijk bij normaal gebruik wel meevallen denk ik.
    Ook staat hier niet vermeld wat voor watts het zijn zoals RMS, DIN en dat soort termen.

  13. #13

    Standaard

    hoe herken je clippen eigenlijk? Want ik weet dat zowel je speakers als je receiver kan clippen (als ik het goed heb). Maar hoe hoor je dit? Is dit als het zeg maar scherper/feller gaat klinken dan de bedoeling is? Als je geluid minder warm wordt?
    En als je receiver gaat clippen: is dat te merken doordat je merkt dat je receiver opeens (veel) moeite heeft om een stuk weer te geven?

  14. #14

    Standaard

    Hoi Christiaan,

    clippen herken je aan het plotseling weg zijn van je dynamiek in het geluid. je hoort dat het hoog geknepen en vervormd klinkt.
    Dat is dan ook het moment waarop je heel snel moet reageren, omdat anders je tweeters de geest gaan geven.
    Voor het geval je het niet wist: de hogetonen weergevers zijn vaak de eersten die sneuvelen.
    In het verleden meegemaakt met de band waar ik zla geluidstechnicus bij was. Uit een paar Peavey's de tweeters zwart geroosterd uit de kasten gehaald, terwijl de middentoners en basspeakers niets mankeerden!
    Let daar vooral op!
    Vervorming van je receiver zal eerder opvallen dan vervorming van je luidprekers. Klinkt scheller en meer geknepen.

    Willem1.

  15. #15

    Standaard

    Bedankt! Ik wist gelukkig wel dat je tweeters er als eerste mee nokken. Maar je receiver zal dus eerder vervormen dan je speakers? Want als je May It Be opzet hoor ik bij de laatste 40 seconden dat of mijn speakers of mijn receiver het niet meer trekt. Je merkt gewoon dat het erg ingehouden wordt omdat iets het anders niet trekt. Volgens mij gaat het om mijn receiver.
    Maar bedankt voor je uitleg

  16. #16

    Standaard en omgekeerd?

    Ik plan een sony str595 home cinema versterker te kopen met vermogen van 100W per box, maar er canton boxen aan te hangen met een vermogen (of belastbaarheid zeker) van 80watt. Blaas ik deze boxen dan niet op???

  17. #17

    Standaard

    Dva, heb je de nuttige antwoorden hierboven, die er niet voor niets staan, überhaupt gelezen?
    Sony STR-DB 840 QS ......... Sony DVP-NS 930V QS ......... Sony CDP-XB 740 QS ......... B&W VM-1 (5x) ......... REL Q150E ......... Philips 24 PW 9553 ......... One For All Kameleon

  18. #18

    Standaard jawel maar...

    ik blijf het zo "gevaarlijk" vinden. Alsof je een auto die maar 80 km/h (boxen) mag 120 km/h (versterker) wil laten rijden. Moet je dan toch het volume niet laag houden??

  19. #19

    Standaard

    Tuurlijk moet je niet lukraak het volume vol opengooien, buiten het feit of het dan sowieso nog goed klinkt. Maar als je een beetje 'normaal' doet, is dit een prima combi hoor.

    J.vandendool schreef:
    Je kunt je speakers inderdaad wel aansluiten maar voor het mooie had het eigenlijk andersom moeten zijn. Dus je speakers 80 watt en je receiver 120 watt
    Nah, dat komt dus al aardig met jouw (beoogde) situatie overeen, sterker, het verschil is nog kleiner.
    Sony STR-DB 840 QS ......... Sony DVP-NS 930V QS ......... Sony CDP-XB 740 QS ......... B&W VM-1 (5x) ......... REL Q150E ......... Philips 24 PW 9553 ......... One For All Kameleon

  20. #20

    Standaard thx!

    Nu ben ik weer wat meer gerust gesteld!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •