De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: Scart

  1. #1

    Standaard Scart

    Hai there,

    Ben al flink aan het lezen geweest op dit forum en heb begrepen dat SCART de voorkeur heeft boven de coax/cinch en s-video aansluiting van de TV. Hoe lang mag een SCART-kabel zijn om al te veel verlies te voorkomen?

    De speler (Pioneer DV-444) staat bij de andere apparatuur, ongeveer 2,5 meter (kabellengte) van de TV af. Zoveel DVD's heb ik nou ook weer niet dus for the time being voldoet een cinch wel maar ik vroeg het me af.
    NOMEN DOMINII HABEO ERGO SUM

  2. #2

    Standaard

    Hoi,
    Volgens mij maakt dat niks uit.

  3. #3

    Standaard

    Bij mijn DVD (Philips 711) en TV (Aristona) heb ik via de SCART-aansluiting enorme storing en onscherp beeld. Ik heb toen een s-video-kabel gekocht en toen was het opgelost. SCART dus niet altijd beter.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  4. #4

    Standaard

    scart is meestal dus wel de beste oplossing, het ligt er ook gewoon aan WAT voor Scart dat je gebruikt!!
    Heroes are just ordinary men, who do extraordinary things in extraordinary times..... (U-571)

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michiel
    scart is meestal dus wel de beste oplossing, het ligt er ook gewoon aan WAT voor Scart dat je gebruikt!!
    Niet dus!!

    Alleen als je tv RGB (Rood Groen Blauw-input) aan kan en je dvd-speler een signaal RGB-out (vanaf scart) heeft, dan is de RGB-scart de beste oplossing, anders dus s-video.

    Ook hier geld, hoe beter de scart-kabel of s-video kabel, hoe beter het beeld! (dus Qed, Ixos, Oehlbach)

    Groet Bjorn

  6. #6

    Standaard RGB SCART

    Perfect, m'n Sony heeft een RGB-scart poort dus dan wordt het toch een Scart-kabel. Ehh ... maakt de lengte nog wat uit, kopstukken?
    NOMEN DOMINII HABEO ERGO SUM

  7. #7

    Standaard

    nee, lengte maakt bij een degelijke kabel niet uit. Tenminste niet langer dan 6 meter mag ik aannemen?

    In principe het liefst zo kort mogelijk.,.. Want dat scheelt je ook in de portemonee!

    Groet bjorn

  8. #8

    Standaard

    Thanx Bjorn,

    het gaat om 2,5 meter (kabellengte). DVD-speler staat in het rek met andere apparatuur.

    Duh, ik heb ruim 12 jaar geleden een klasse-set gekocht. Harman Kardon versterker met Misson boxen (bi-wire) en een Harman Kardon CD-speler. Nog steeds een perfect geluid. Maar ja, Dolby surround bestond toen nog niet voor de thuismarkt. Ik blijf dit forum goed volgen, om ideeen op te doen.
    NOMEN DOMINII HABEO ERGO SUM

  9. #9

    Standaard

    Heb je al eens gekeken voor ee processor van yamaha, met de versterking voor de centerspeaker, en surroundkanalen.

    Dan zou je je huidige versterker gewoon kunnen blijven gebruiken!

    Groet bjorn

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michiel
    scart is meestal dus wel de beste oplossing, het ligt er ook gewoon aan WAT voor Scart dat je gebruikt!!
    In mijn handleiding van de Onkyo DVD speler staat dat een
    betere kwaliteit te behalen is met een S-video aansluiting dan met een SCART.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott
    In mijn handleiding van de Onkyo DVD speler staat dat een
    betere kwaliteit te behalen is met een S-video aansluiting dan met een SCART.
    Het zal dan wel gaan over een Scart aansluiting met een composiet video erin. Als je een Scart aansluiting hebt waar RGB signalen doorheen gaan is dat gewoon altijd beter. Voor composiet moet de DVD speler eerst een signaal gaan bakken waarin alle kleuren en helderheid in geklutst worden (composiet dus), en de TV moet het omgekeerde doen omdat een tv een R(ood), G(groen) en B(lauw) elektronenkanon heeft. Je kunt hieruit dus afleiden dat RGB de voorkeur heeft boven Composiet. Dit heeft dan weinig met Scart te maken, want dat is een aansluiting. S-Video zit tussen RGB en CV in, omdat hier (dacht ik) het helderheid-signaal apart wordt gestuurd. Dus er hoeft iets minder aan het signaal gesleuteld te worden.
    Kortom, in het liefst sluit je de boel aan via RGB, dan S-Video en als geen van beide mogelijk is, dan maar Composiet video.
    De aansluitingen waarmee eea gerealiseerd kan worden zijn dan:
    *RGB: losse (tulp) pluggen (meestal bij projectoren, maar daar zie je ook component video - da's weer anders) of SCART - wel volledig bekabeld (21 aders) en het liefst een goede kwaliteit dat zie je echt heel erg goed.
    S-Video: lekker makkelijk, een mini-din steker. Zeg maar een ps/2 muis/keyboard aansuiting
    Composiet: tulpsteker of SCART.

    Televisies hebben vaak meerdere SCART aansluitingen waarvan er meestal maar één RGB aankan. Bij mijn Sony is dat Nr.1. In geval van twijfel kijk altijd in de manuals of vraag het de dealer. Ga er dus nooit zomaar van uit dat SCART RGB betekent want de twee hebben geen ros met elkaar te maken. Dus: ja, SCART is beter mits het RGB scart is. Pak anders S-Video maar.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  12. #12

    Standaard scart

    hij moet natuurlijk wel rgb zijn en is de eerst of gekleurde scart aansluiting zitten op je tv

  13. #13

    Standaard

    Via S-Video heb je natuurlijk het beste beeld, maar dan moet je wel een S-Video kabel kopen en die zijn nogal prijzig.

    Scart heeft meestal de voorkeur omdat het lekker simpel is, maar het beste beeld met een S-Video kabel.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    S-Video: lekker makkelijk, een mini-din steker. Zeg maar een ps/2 muis/keyboard aansuiting
    Een kleine correctie... S-Video wordt niet alleen via een mini-din doorgegeven, maar vaak OOK via de SCART-connector.

    De S-Video mini-din is destijds vooral ingevoerd om een gemakkelijke snelle verbinding met Hi8 en S-VHS camera's tot stand te kunnen brengen. Deze mini-din connector zit dan ook meestal op het front of op de zijkant van een TV.

    SCART heeft als grote voordeel dat je nog maar 1 kabel nodig heb voor meerdere verbindingen.
    Op die manier kan ik bij mijn Sony-DVD/Loewe-TV combinatie de zaak vrij eenvoudig via menukeuzes omschakelen van RGB naar S-Video en vice versa...
    Sommige DVD's geven (bij mij) namelijk een storing via de RGB-verbinding, terwijl ze het prima doen via de S-Video verbinding.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DKNY
    Via S-Video heb je natuurlijk het beste beeld, maar dan moet je wel een S-Video kabel kopen en die zijn nogal prijzig.

    Scart heeft meestal de voorkeur omdat het lekker simpel is, maar het beste beeld met een S-Video kabel.
    Dit wordt vaak aangenomen door videocamera-hobbyisten, maar is een foute aanname...

    Bij S-Video worden alleen de helderheids- en kleursignalen gescheiden doorgegeven...
    Bij RGB, worden de hoofdkleuren rood, groen en blauw ook nog eens gescheiden doorgegeven.

    Het is natuurlijk wel van belang om hoogwaardige kabels te gebruiken... Dus geen SCART van 15 eurootjes... De goede heb je vanaf zo'n 40-45 euro...

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Een kleine correctie... S-Video wordt niet alleen via een mini-din doorgegeven, maar vaak OOK via de SCART-connector.
    Ja dat dacht ik ook, maar wist het niet zeker en ik had geen zin om de handleiding van de tv erbij te pakken...
    Hoe manifesteerd die storing bij jou zich dan? Toch niet dat beruchte lijntje ?
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Toch niet dat beruchte lijntje ?
    Zoiets... Ik krijg bij sommige films, bovenin het beeld, een verkleurde balk van zo'n 1,5 cm breed...

    Zolang de film in het 2.35:1 formaat is, is dat nooit zichtbaar (in het zwart)... maar bij een aantal films die in het 1.85 of 1.78 formaat op de schijf staan, is die verkleuring irritant bovenin aanwezig...
    Dit is dus niet het geval bij alle films met die formaten...

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DKNY
    Scart heeft meestal de voorkeur omdat het lekker simpel is, maar het beste beeld met een S-Video kabel.
    Hahahahahahahahahahahahahaha.....
    (oh, altijd lachen die nieuwkomers...)

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan -ZeroDown- Strik
    Hahahahahahahahahahahahahaha.....
    Nou!! Nathan!! Hou je in!!
    Maar... Ik moet toegeven... het blijft er wel gezellig door... Pffffffrrrrrrrr...*slik*...

  20. #20
    Anonymous
    Guest

    Standaard

    Scart kabels heb je in de standaard maten

    1,5m
    2,5m
    5,0m
    7,5m
    10,0m

    Of Ixos Maten

    1m
    3m

    Kijk op www.ixos.co.uk voor uitgebreidde informatie over deze goeie
    kabels !

  21. #21

    Standaard :-)

    Terwijl ik met een flinke griep gestrekt lag hebben de kopstukken antwoord gegeven op al m'n vragen. Thanx allemaal, ik ga voor die 2,5 meter SCART-kabel. Onze Sony-bak heeft inderdaad een SCART-1 die RGB doet en de DV-444S van Pioneer heeft hem ook.

    Succes!

    PS je moet geen koorts hebben als je net het artikel van Eric van Ballegoie hebt gelezen, ik heb een nacht liggen ijlen over een thuisbioscoop.
    NOMEN DOMINII HABEO ERGO SUM

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •