De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Kwaliteit ontvangst kabel (TV)

    Vraagje:

    Ik heb laatst mijn coax kabel vervangen, omdat ik mijn ontvangst boven niet goed was. Ik heb toen Hirschmann kabel gekocht omdat het een goede kabel zou moeten zijn. Alleen heeft het dus bij mij niet geholpen. Ik zal mijn probleem even iets toelichten. De ontvangst is van de meeste zenders goed te noemen, alleen zijn er een aantal zenders (o.a RTL 5, Veronica) die behoorlijk slecht zijn. Nou is mijn kabel ongeveer in het totaal 8 meter lang. Opzich niet extreem lijkt me. Verder loopt de kabel via een klein gat in de vloer van de meterkast, naar de bovenverdieping. Alleen zit er in dit gat ook de internetkabel en de telefoonkabel, nou is het dus een vrij klein gat met als gevolg dat alle kabels strak tegen elkaar aan zitten. Weet iemand van jullie of dit een oorzaak van het probleem kan zijn? Of kan er iets anders het probleem zijn?

    Alvast bedankt iedereen
    H/K AVR3550 H/K DVD10 H/K HD750 Sony KV-28FQ86 Incl Meubel Fronts: JBL L80MKII Center: JBL L-Center, Surround: JBL LX 2003 Sub: JBL XTi 300

  2. #2

    Standaard

    Het probleem kan verschillende oorzaken hebben. Maar omdat sommige zenders wél goed beeld leveren en anderen niet heb ik wel een paar ideeën, als je aangesloten bent op de kabel ...

    1) te zwak signaal (van het heruitzenden op de kabel door de kabelmaatschappij). Ik heb op dit forum gelezen dat een antenneversterker wel goed kan helpen, ook bij kabel. Zij noemden ook een merk+type.

    2) de antenne of ontvangst van de eerste ontvanger (nl. daar waar de kabelmaatschappij het signaal opvangt) is niet optimaal. deze klinkt waarschijnlijk, gezien je probleembeschrijving.

    3) Mogelijk is de decoder van je kabelmaatschappij niet opti. (het zijn 'toevallig' alleen digitale zenders waar je storing op ziet)

    Het gemene van deze twee laatsten is dat het probleem niet bij jou ligt maar bij je provider. Je kunt er dus thuis ook weinig aan doen.
    Je kunt wel checken of je buren (of stadgenoten anyway) hetzelfde probleem hebben.

    kabelmaatschappijen hebben dikwijls wel een soort kijkers-adviescommissie o.i.d. die o.a. meespreekt over het pakket (welke zenders wel en niet). Mogelijk is via die commissie wat te bereiken (op iets langere termijn)

    4) de afstemming op je tv van de betreffende zenders is niet goed. Mogelijk omdat de zender sinds eerste afstemming verschoven is of omdat je automaat nog fine-tuning behoeft.

    5) digitale tv-signalen hebben onaardigheidjes die veel lijken op wat we kennen van jpg, mpg (en dus dvd), zoals o.a. artefacten. Zeker als het signaal (voor decodering) niet optimaal is treedt bovendien foutcorrectie op. Sommige mensen zien dit beter dan anderen (net als de een goede speakers beter kan horen dan een ander).

    Feitelijk kunnen elk van deze problemen, alleen of in combinatie (zelfs alle 5) voorkomen in kabel-nederland.

    en theoretisch, ja, dat gat zou problemen kunnen geven. Maar die kans is wel enorm klein, omdat telefoon en internet zwakke signalen zijn en omdat je antenne-kabel (goede) coax is, wat betekent dat het signaal goed is afgeschermd.

    succes
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  3. #3

    Standaard

    Zit je toevallig bij de Rekam?

    Heel goedkoop, maar kabelsignaal is niet bijzonder goed. Dat is volgens mij met geen een versterker te verhelpen.
    Marantz NR1501
    PS3
    Humax 5050C
    Popcorn Hour C200 (met LG104 BR)
    Mordaunt Short Premiere 5.1 speakers
    Panasonic 42G10

  4. #4

    Standaard

    Ik heb dit probleem ook, maar dan met Nederland 2 vooral. Heel vaak drijven en dansen er diagonale lijnen door het beeld, die om de paar seconden vertragen en dan van richting veranderen. Heel irritant. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets helpt. Er zit al een mantelstroomfilter op, alles is aangesloten met F-connectoren en op de TV een vergulde coaxstekker, ik gebruik dikke kabel en de lengte is slechts 5 meter. Ik denk dat het probleem bij de provider UPC ligt, maar mijn buren hebben er geen last van.

    Arjen

  5. #5

    Standaard

    Nou ik geloof dat ik dan maar aan een antenne versterker moet, om het signaal een beetje op te krikken. Het gekke is namelijk dat beneden het signaal gewoon goed te noemen is, maar boven dus niet echt.
    Alleen heb ik wel eens gelezen dat de versterker zo dicht mogelijk bij de bron moet?! Alleen heb het probleem dat daar geen stopcontact zit. Iemand een tip? Ben niet echt handig, dus probeer het zo simpel mogelijk te houden :wink:
    H/K AVR3550 H/K DVD10 H/K HD750 Sony KV-28FQ86 Incl Meubel Fronts: JBL L80MKII Center: JBL L-Center, Surround: JBL LX 2003 Sub: JBL XTi 300

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sietze
    Nou ik geloof dat ik dan maar aan een antenne versterker moet, om het signaal een beetje op te krikken. Het gekke is namelijk dat beneden het signaal gewoon goed te noemen is, maar boven dus niet echt.
    Alleen heb ik wel eens gelezen dat de versterker zo dicht mogelijk bij de bron moet?! Alleen heb het probleem dat daar geen stopcontact zit. Iemand een tip? Ben niet echt handig, dus probeer het zo simpel mogelijk te houden :wink:
    Antenneversterker inderdaad: hoe eerder hoe beter (versterkt signaal pikt minder storing op en andersom: als je onversterkte signaal storing heeft kun je dat mee-versterken).

    Ik weet niet of een antenneversterker bij jou zin heeft. X au denken van niet...
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  7. #7

    Standaard

    Meestal komt je kabel in je meterkast de grond uit en zit daar ook je electra. Pak na je groepenkast de groep waar de wasmachineopzit en sluit daar een extra kabel bij aan (wel even de groepenkast openen, dat kan en mag, want je meter zit daaronder of daarvoor). Dan kun je rechtstreeks vanuit je groepenkast een extra aansluiting maken voor je antenneversterker. De groep van de wasmachine heeft meestal voldoende power om daar zo een kleine verbruiker bij aan te sluiten, zonder dat dat problemen geeft.

    Waar zit trouwens je splitsing van het signaal, ik neem aan ook in de meterkast? Kijk daar eens naar. In principe als je de COAX die daar binnenkomt meteen splitst naar 2kabels zou dat geen problemen moeten geven. Is dat wel zo en helpen alle andere oplossingen (vooral die van A3aan zijn erg nuttig om even te checken) niet, kun je een versterker proberen. Helpt dat ook niet, zou ik toch ook eens bij je provider informeren.

    suk6

  8. #8

    Standaard

    Wij hadden hetzelfde probleem thuis.

    Door een bekende een antenne versterker van Hirschmann ertussen laten zetten (niet de goedkoopste, waar wel de beste oplossing).

    Nu hebben we zowel in de woonkamer als in de slaapkamer en op zolder perfect goed beeld.

    Suc7!
    Wie rond een strandpaal loopt, is niet gauw thuis

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Meestal komt je kabel in je meterkast de grond uit en zit daar ook je electra. Pak na je groepenkast de groep waar de wasmachineopzit en sluit daar een extra kabel bij aan (wel even de groepenkast openen, dat kan en mag, want je meter zit daaronder of daarvoor). Dan kun je rechtstreeks vanuit je groepenkast een extra aansluiting maken voor je antenneversterker. De groep van de wasmachine heeft meestal voldoende power om daar zo een kleine verbruiker bij aan te sluiten, zonder dat dat problemen geeft.

    Waar zit trouwens je splitsing van het signaal, ik neem aan ook in de meterkast? Kijk daar eens naar. In principe als je de COAX die daar binnenkomt meteen splitst naar 2kabels zou dat geen problemen moeten geven. Is dat wel zo en helpen alle andere oplossingen (vooral die van A3aan zijn erg nuttig om even te checken) niet, kun je een versterker proberen. Helpt dat ook niet, zou ik toch ook eens bij je provider informeren.

    suk6
    Ik heb de kabel direct vanuit de meterkast gesplit. Daar komt zeg maar de groene kabel het huis in, daar heb ik een 2-weg splitter op gezet. Een voor naar de kamer en een voor naar boven. Het gekke is ook dat de kamer perfect beeld heeft, maar boven dus niet. Terwijl het qua afstand volgens mij niet eens uit maakt. Kan het ook het type splitter zijn? Ik heb deze:


    Heel simpel dus, maar dat moet toch gewoon goed werken?
    En ehm wat betreft een kabeltje vanuit de groepen aanleggen.. sorry dat zie ik mezelf nog niet doen Ben zoals gezegd iemand met 2 linkerhanden en met electriciteit loop ik liever niet te stunten :wink:
    Maar ja, aan de andere kant kan ik dan ook geen versterker aansluiten, misschien eens aan iemand vragen dan!

    Ik heb nog eens bij buren gecheckt en die hebben nergens last van. Ik zou bijna zeggen helaas, dan weet je in ieder geval dat het niet aan jezelf ligt
    H/K AVR3550 H/K DVD10 H/K HD750 Sony KV-28FQ86 Incl Meubel Fronts: JBL L80MKII Center: JBL L-Center, Surround: JBL LX 2003 Sub: JBL XTi 300

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ik denk zelf dat één van de connectors niet geheel goed op de kabel zit of wellicht de mantel ervan contact maakt met de kern van de kabel zelf.

  11. #11

    Standaard

    Oplossing lijkt me die hier eerder genoemde antenne versterker, had er vroeger toen ik nog thuis woonde ook last van, heb er toen een gekocht bij de eerst de beste bouwmarkt en die werkte prima, heb geen idee wat de hier genoemde Hirschmann kost maar die ik toen heb gekocht koste toen iets van rond de 25 gulden en die werkte perfect........
    Grtz Ron

  12. #12

    Standaard

    Hmmm komt me bekent voor. Eerder nooit ergens last van. Toen was onze Hirschmann versterker stuk. Dan zie je waarom je €120 voor zo'n ding betaald! Direct een nieuwe gekocht, is strakker dan ooit!
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  13. #13

    Standaard

    nog even een tip dan:
    sluit de kabel van het signaal naar boven eens rechtstreeks aan op de groenekabel, zonder de splitter. Is het signaal boven dan nog steeds zelcht, dan zou ik je stekkertje eens open schroeven en nakijken, grote kns dat de mantel en de kern sluiting maken.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    nog even een tip dan:
    sluit de kabel van het signaal naar boven eens rechtstreeks aan op de groenekabel, zonder de splitter. Is het signaal boven dan nog steeds zelcht, dan zou ik je stekkertje eens open schroeven en nakijken, grote kns dat de mantel en de kern sluiting maken.
    Ik heb er een andere splitter tussen gedaan en het heeft wel wat geholpen. Het beeld is acceptabel, maar wel duidelijk dat er een versterker tussen moet. Je ziet dat bij diverse zenders de ruisonderdrukker van m'n tv aan het werk moet. En het lijkt me dat het mogelijk moet zijn dat je deze niet eens hoeft te gebruiken. Ben er trouwens net ook achter gekomen dat er wel degelijk een stopcontact zit dus zal een versterker plaatsen gelukkig toch geen probleem zijn :wink:
    H/K AVR3550 H/K DVD10 H/K HD750 Sony KV-28FQ86 Incl Meubel Fronts: JBL L80MKII Center: JBL L-Center, Surround: JBL LX 2003 Sub: JBL XTi 300

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sietze
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    nog even een tip dan:
    sluit de kabel van het signaal naar boven eens rechtstreeks aan op de groenekabel, zonder de splitter. Is het signaal boven dan nog steeds zelcht, dan zou ik je stekkertje eens open schroeven en nakijken, grote kns dat de mantel en de kern sluiting maken.
    Ik heb er een andere splitter tussen gedaan en het heeft wel wat geholpen. Het beeld is acceptabel, maar wel duidelijk dat er een versterker tussen moet. Je ziet dat bij diverse zenders de ruisonderdrukker van m'n tv aan het werk moet. En het lijkt me dat het mogelijk moet zijn dat je deze niet eens hoeft te gebruiken. Ben er trouwens net ook achter gekomen dat er wel degelijk een stopcontact zit dus zal een versterker plaatsen gelukkig toch geen probleem zijn :wink:
    Is toch nog steeds niet goed dus, helemaal omdat je aangeeft dat de afstand meterkast->tv beneden hetzelfde is als boven. Daarom zou ik eerst even de kabel die naar boven gaat rechtrstreeks, dus zonder splitter, op de groenekabel pluggen en kijken wat hij dan doet. Is het dan nog steeds slecht maakt waarschijlijk een stekkertje contact (kern/mantel), dat kan zowel het stekkertje in de meterkast zijn als het stekkertje bij de TV. Die stekkertjes zijn over het algemeen vrij simpel te openen en dook de aansltuitingen zijn egr eenvoudig te bekijken. Maakt het nergens contact kun je altijd nog een versterker aanschaffen.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sietze
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    nog even een tip dan:
    sluit de kabel van het signaal naar boven eens rechtstreeks aan op de groenekabel, zonder de splitter. Is het signaal boven dan nog steeds zelcht, dan zou ik je stekkertje eens open schroeven en nakijken, grote kns dat de mantel en de kern sluiting maken.
    Ik heb er een andere splitter tussen gedaan en het heeft wel wat geholpen. Het beeld is acceptabel, maar wel duidelijk dat er een versterker tussen moet. Je ziet dat bij diverse zenders de ruisonderdrukker van m'n tv aan het werk moet. En het lijkt me dat het mogelijk moet zijn dat je deze niet eens hoeft te gebruiken. Ben er trouwens net ook achter gekomen dat er wel degelijk een stopcontact zit dus zal een versterker plaatsen gelukkig toch geen probleem zijn :wink:
    Is toch nog steeds niet goed dus, helemaal omdat je aangeeft dat de afstand meterkast->tv beneden hetzelfde is als boven. Daarom zou ik eerst even de kabel die naar boven gaat rechtrstreeks, dus zonder splitter, op de groenekabel pluggen en kijken wat hij dan doet. Is het dan nog steeds slecht maakt waarschijlijk een stekkertje contact (kern/mantel), dat kan zowel het stekkertje in de meterkast zijn als het stekkertje bij de TV. Die stekkertjes zijn over het algemeen vrij simpel te openen en dook de aansltuitingen zijn egr eenvoudig te bekijken. Maakt het nergens contact kun je altijd nog een versterker aanschaffen.
    Ik heb hem vandaag inderdaad ook rechtstreeks aangesloten gehad, toen was het signaal wel goed. Maar ja ik zal beneden toch ook kabel moeten hebben, ik geloof dat anders mijn ouders er ook niet echt blij van worden. Nou hebben ze beneden ook wel een kleinere TV dan dat ik heb en ook geen 100Hz, dus misschien dat dat ook nog wat uitmaakt. Ik bedoel dus dat het beneden wat minder opvalt als boven. Toen ik dus de kabel rechtstreeks had aangesloten en dat het toen goed was daaruit mag ik denk ik wel concluderen dat de connectors goed zijn en dat toch de versterker dat laatste beetje zal moeten geven is het niet?

    Ik zal binnenkort hier eens in het dorp kijken of ze ergens te krijgen zijn, via internet bestellen is opzich wel een optie, maar het lijkt me handiger als het niet goed blijkt te zijn, dat ik het weer terug kan brengen.
    H/K AVR3550 H/K DVD10 H/K HD750 Sony KV-28FQ86 Incl Meubel Fronts: JBL L80MKII Center: JBL L-Center, Surround: JBL LX 2003 Sub: JBL XTi 300

  17. #17

    Standaard

    Je kunt die Hirschmann zoals ik die heb ook via Internet bestellen, weet alleen niet meer waar... (even Googlen dus).

    Ik heb hem gewoon via de elektronicazaak hier in de buurt, is ook wat handiger als er wat mee is, inderdaad.

    Suc7!
    Wie rond een strandpaal loopt, is niet gauw thuis

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •