De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: QED

  1. #1

    Standaard QED

    Kan je een scart qed kabel laten repareren ?
    Heb nu alleen geluid en geen beeld meer.

  2. #2

    Standaard scart

    Hij doet het wel op mijn andere scart uitgaan, dus het is dus niet de kabel maar ik heb nu een probleem waar ik helemaal niks van snap.

    Ik heb op mijn tv 2 scart aansluitingen.
    Ik had mijn upc decoder op scart 1 (=AV2) aangesloten en mijn videosignaal liep ook over deze scart aansluiting (ik moest dan wel mijn decoder uit hebben staan).
    Op de 2e scart aansluiting had ik mijn dvd speler aangesloten met een scart kabel van vivanco waavan ik niet weet of het nu een gewone of een rgb scart is. Ik weet wel dat ik dvd kon kijken als ik de tv op de rgb setting deed.

    Nu melde ik eerst dat de nieuwe qed het niet deed maar ik heb het volgende gedaan:

    Heb de qed op de scart 2 aansluiting aangesloten en ik had beeld en geluid (het is de qed av2150).
    Toen heb ik de vivanco scart op de scart 1 aansluiting gedaan en wat schetst mijn verbazing, de decoder deed het nu opeens wel via deze scart maar ik had toch nog steeds geen beeld en geluid ( nou , wel geluid via de receiver maar dan alleen op het linkerkanaal).
    Nu snap ik er helemaal niks meer van, ligt het aan de scart 1 aansluiting dan of zo.


  3. #3
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Het probleem ligt duidelijk bij je TV. Ik denk dat je scart aansluiting naar de klote is

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk
    Het probleem ligt duidelijk bij je TV. Ik denk dat je scart aansluiting naar de klote is
    Dat dacht ik ook, maar ik heb nu even de scart verlegd van de decoder naar de video scart (scart met beeldkabel naar surround receiver even eruit gehaald en heb nu dus scart van av2 (tv) naar scart video lopen.
    Ik heb nu wel beeld (en geluid) , maar dus alleen via tv omdat geluids tulpstekkertje nu ook even niet in de receiver zitten.
    Hieruit mag je toch concluderen dat de scart aansluiting (av2) het in principe wel goed doet.

    Alleen in de oude situatie dus niet ( ook niet bij een ppnieuew geleende scart kabel waarbij dat eerst wel de oplossing was toen bleek dat mijn oude scart stuk was).

  5. #5

    Standaard

    Om de av2 scart van mijn tv nog eens te testen heb ik ik alleen een scart verbinding gemaakt tussen tv scart van decoder en av2 scart van de tv.
    Prima beeld en geluid. AV2 scart van tv is dus goed.

    Feit blijft dat het in de situatie waarin ik het had, ik geen beeld had op mijn av2 scart van mijn tv (zowel bij aanzetten van decoder als bij video die ik weergaf via av).

    Heel frustrerend dat ik er nog niet achter ben, hoe en wat.

  6. #6

    Standaard

    Niemand idee c.q. suggestie ?

  7. #7

    Standaard

    Makkelijkst te checken is je QED scart gewoon van je DVD naar je TV, en dan kijken of je beeld en geluid hebt. eerst op scart1, werkt alles, dan op scart2, werkt alles ook, dan hetzxelfde met je vivanco kabel doen. werkt alles (dus via zowel scart 1 als 2 beeld EN geluid zoals het hoort) zijn je kabels en scart aansluitingen goed.

    Dan zul je 1 voor 1 alle apparaten die met de scart te maken hebben moeten gaan aansluiten en testen om te kijken of een van de scart aansluitingen van een van die apparaten naar de gallemiezen is. Doe dat telklens vanaf het apparaat rechtstreeks naar je TV.

    Doe dit wel met beleid, hoe boos je ook wordt, want scart aansluitingen kunnen niet zo goed tegen tig keer in en uit pluggen (een van de nadelen van SCART).

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Makkelijkst te checken is je QED scart gewoon van je DVD naar je TV, en dan kijken of je beeld en geluid hebt. eerst op scart1, werkt alles, dan op scart2, werkt alles ook, dan hetzxelfde met je vivanco kabel doen. werkt alles (dus via zowel scart 1 als 2 beeld EN geluid zoals het hoort) zijn je kabels en scart aansluitingen goed.

    Dan zul je 1 voor 1 alle apparaten die met de scart te maken hebben moeten gaan aansluiten en testen om te kijken of een van de scart aansluitingen van een van die apparaten naar de gallemiezen is. Doe dat telklens vanaf het apparaat rechtstreeks naar je TV.

    Doe dit wel met beleid, hoe boos je ook wordt, want scart aansluitingen kunnen niet zo goed tegen tig keer in en uit pluggen (een van de nadelen van SCART).
    Dat eerste (eerste paragraaf van je bericht) heb ik gedaan, zowel de qed scart als de vivanco start heb ik allebei van decoder naar av2 en av1 van tv gedaan maar ook van av2 en av2 rechstreeks naar vcr (dus zonder tussenkomst van receiver. Bij alle opties beeld en geluid van decoder , maar niet van de vcr.

    Je zou misschien denken dat het dan ligt aan de decoder omdat ik normaal gesproken een scart kabel heb tussen av2 (tv) naar vcr ingang van tv heb en scart met beeldkabel van tv ingang van decoder naar video-in ingang heb van receiver.
    Daarnaast loopt normaal gesproken een beeldkabel van vcr naar monitor out ingang van vcr.

  9. #9

    Standaard

    Ik denk dat er toch ergens iets fout zit, misschien in een van de apparaten. Beste is om alle apparaten stuk voor stuk rechtstreeks op je tv pluggen en beeld en geluid te controleren, dat is volgnes mij de enige manier om erachter te komen waar de fout zit.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EvdL
    zowel de qed scart als de vivanco start heb ik allebei van decoder naar av2 en av1 van tv gedaan maar ook van av2 en av2 rechstreeks naar vcr (dus zonder tussenkomst van receiver. Bij alle opties beeld en geluid van decoder , maar niet van de vcr.

    Je zou misschien denken dat het dan ligt aan de decoder omdat ik normaal gesproken een scart kabel heb tussen av2 (tv) naar vcr ingang van tv heb en scart met beeldkabel van tv ingang van decoder naar video-in ingang heb van receiver.
    Daarnaast loopt normaal gesproken een beeldkabel van vcr naar monitor out ingang van vcr.
    Haai.
    Ik volg dit verhaal al een tijdje maar heb maar niks gezegd omdat ik het moeilijk vind te volgen wat er nou precies aan de hand is. Dat vind ik nog steeds, maar het door mij rood gemaakte stuk tekst geeft me wel wat duidelijkheid.
    Je kabels zijn dus okee. Ook de ingangen van je TV zijn okee. tenslotte geven beide kabels op beide ingangen beeld en geluid.
    Jammer genoeg geven ze dat alleen als het signaal van de decoder komt en niet als het van de VCR komt. Kennelijk geeft de VCR een ander soort signaal af ...
    Daar zou ik dus naar gaan zoeken: het soort signaal. Het meest waarschijnlijk is dat je VCR een composiet signaal afgeeft (check manual VCR) en je decoder een ander signaal (ik zou gokken RGB).
    Wat ik dus zou proberen is kijken of je je tv zo kan instellen dat hij voor één van zijn ingangen (zeg AV2) composiet (of S-Video) accepteert. Vervolgens opnieuw de kabels testen als eerder, want sommige kabels geven wél RGB door, maar geen s-video of composiet.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  11. #11

    Standaard

    In oude situatie was het als volgt:

    Scart van av2 (tv) naar decoder (scart ingang genaamd 'from vcr') en vervolgens liep er een videobeeldkabel van de decoder (scart ingang genaam 'to tv') naar de video-in ingang van de Denon 3805.
    Van de vcr scart ingang liep er dan nog een beeldkabel naar de Monitor out ingang van de Denon.
    In deze situatie werkt het goed. Nu dus niet meer.
    Op dit moment heb ik tijdelijk de scart van de av2 (tv) naar de vcr scart lopen om toch video te kunnen kijken.
    Alleen heb ik daarvoor wel nu de scart met beeldkabel die liep naar de monitor out ingang even niet ingebruik dus kan ik het onscreen display van de receiver tijdelijk niet gebruiken.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    Misschien zit het wel in het soort signaal, al snap ik dan zelf dat verhaal niet helemaal.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EvdL
    In oude situatie was het als volgt:

    Scart van av2 (tv) naar decoder (scart ingang genaamd 'from vcr') en vervolgens liep er een videobeeldkabel van de decoder (scart ingang genaam 'to tv') naar de video-in ingang van de Denon 3805.
    Van de vcr scart ingang liep er dan nog een beeldkabel naar de Monitor out ingang van de Denon.
    In deze situatie werkt het goed. Nu dus niet meer.
    Op dit moment heb ik tijdelijk de scart van de av2 (tv) naar de vcr scart lopen om toch video te kunnen kijken.
    Alleen heb ik daarvoor wel nu de scart met beeldkabel die liep naar de monitor out ingang even niet ingebruik dus kan ik het onscreen display van de receiver tijdelijk niet gebruiken.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    Misschien zit het wel in het soort signaal, al snap ik dan zelf dat verhaal niet helemaal.
    Ik denk dat je het als volgt moet proberen:

    1) DVD --> TV: verbind je DVD-speler via de QED scartkabel met je TV op de scartaansluiting (1 of 2, hangt van je TV af) die RGB ondersteunt.

    2) Decoder --> TV: verbind je decoder via de 'to tv' aansluiting met de (andere dan bij punt 1) scartaansluiting op je TV.

    3) VCR --> Decoder: Sluit je VCR via een scartkabel aan op je 'from vcr' aansluiting op je decoder.

    4) Reciever --> TV: sluit je reciever op je TV aan via een s-video of composiet kabeletje (geel tulpje). Dat on-screendisplay van de reciever heb je namelijk na het goed installeren van je set, nauwelijks meer nodig. Voor die paar keer dat je dit nodig hebt (bij nieuwe speakers of toewijzen van extra digitale ingangen), prik je even dat s-video kabeletje of het gele tulpje in de camcorder ingang van je TV (meestal voorop).

    Dan moet het allemaal werken.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Ik denk dat je het als volgt moet proberen:

    1) DVD --> TV: verbind je DVD-speler via de QED scartkabel met je TV op de scartaansluiting (1 of 2, hangt van je TV af) die RGB ondersteunt.

    2) Decoder --> TV: verbind je decoder via de 'to tv' aansluiting met de (andere dan bij punt 1) scartaansluiting op je TV.

    3) VCR --> Decoder: Sluit je VCR via een scartkabel aan op je 'from vcr' aansluiting op je decoder.

    4) Reciever --> TV: sluit je reciever op je TV aan via een s-video of composiet kabeletje (geel tulpje). Dat on-screendisplay van de reciever heb je namelijk na het goed installeren van je set, nauwelijks meer nodig. Voor die paar keer dat je dit nodig hebt (bij nieuwe speakers of toewijzen van extra digitale ingangen), prik je even dat s-video kabeletje of het gele tulpje in de camcorder ingang van je TV (meestal voorop).

    Dan moet het allemaal werken.
    Ga ik zeker proberen, maar leg me eens uit waarom de oude manier van aansluiting nu opeens niet meer werkt ?

    Heeft jouw manier van aansluiten nog meer voordelen t.o.v. de manier zoals ik het eerst had aangesloten ?

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EvdL
    Ga ik zeker proberen, maar leg me eens uit waarom de oude manier van aansluiting nu opeens niet meer werkt ?
    Waarom de oude manier niet meer werkt kan ik je niet exact vertellen. Maar je manier van doorlussen via de decoder was sowieso niet goed. Gooede bronnen zoals je DVD-speler en decoder moet je proberen om rechtstreeks op je TV aan te sluiten (dus via de scartaansluitingen). Dan heb je het minste verlies. Iedere extra schakel zorgt ervoor dat de kwaliteit minder wordt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EvdL
    Heeft jouw manier van aansluiten nog meer voordelen t.o.v. de manier zoals ik het eerst had aangesloten?
    De DVD-speler moet je sowieso proberen rechtstreeks op je TV aan te sluiten omdat je anders kwaliteitsverlies krijgt. Direct op je TV met de QED scartkabel (DVD en TV ingesteld op RGB) levert het mooiste plaatje op.

    De decoder is ook een goede bron, dus deze wil je het liefst ook direct aansluiten op je TV. Dit kan op de andere scartaansluiting.

    Je VCR is kwalitatief al een stuk minder vegeleken met DVD, dus deze kun je rustig doorlussen via je decoder.

    Het on-screen display van je reciever heb je na de reciever eenmaal ingesteld te hebben, eigenlijk niet meer nodig. Vandaar dat je kunt volstaan met een "mindere verbinding" die je alleen gebruikt wanneer je perse in de setup van je reciever moet. Ook omdat het on-screen display alleen maar tekst is.

    Ik heb zelf ook een Denon en geloof mij, als hij eenmaal goed is ingesteld, hoef je die setup niet meer in. Bij mij heb ik er een goedkoop s-videokabelje ingeprikt (in de monitor out uitgang op de reciever). Op het moment dat ik de setup van de reciever wil raadplegen, prik ik het kabeltje in de voorkant (camcorder ingang) van m'n TV.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  15. #15

    Standaard

    Pjotr,

    Mijn dvd speler had ik al sowieso al rechtstreeks aangesloten op mijn tv.

    Maar verder begrijp ik uit je verhaal dat ik dan sowieso wel een extra 1m. scart nodig heb (qed van dvd naar tv, vivanco van decoder naar tv, zijnde av2) die van 'from vcr' van decoder naar video loopt.
    Nou heeft mij vcr een 'gewone' scart ingang een 'decoder' scart ingang welke ik overigens nooit gebruikt hebt.
    Verder heb ik dan dus ook een 3m. lange tulp stekker verbinding nodig omdat mijn receiver een kleine 3m van de tv af staat.

  16. #16

    Standaard

    Ja, naast je QED en Vivanco voor resp. je DVD-speler en decoder naar je TV, heb je er ook nog 1 nodig voor de verbinding tussen je VCR en je decoder. Op je video prik je deze in de scartuitgang die je normaal gesproken op je TV zou aansluiten (video out) en op je decoder op de scartingang (from vcr).

    Daarnaast nog een tulpstekkertje voor je on-screen display van je reciever (op monitor out). Check even achterop de reciever of de monitor out ook in de vorm van een geel tulpstekkertje mogelijk is. Ik weet het even niet uit m'n hoofd. Anders wordt het een s-video kabeltje.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  17. #17

    Standaard

    Die 3 meter kun je gewoon overbruggen met een Vivanco tulp, omdat het alleen gaat om de setup van je receiver. Sterker nog, volgen mij kun je de setup van je receiver ook gewoon op de display van je receiver zelf doen zodat je die 3 meter helemaal niet nodig hebt.

  18. #18

    Standaard

    Oh wacht eens even.
    Waarschijnlijk kan ik dan de videokabel gebruiken die eerst liep van de scart 'to tv' van de decoder liep (gele uitgang van de scart stekker) naar de receiver ?
    Nu zit ik me opeens af te vragen waar dan de zwarte kabel (s-video kabel, ? hoe kan ik dat zien of hoe zit dat eruit ?) die liep van de scart van de vcr naar de monitor out van de receiver ?

    Is de Vicanco trouwens van een mindere kwaliteit dan de qued.

    Moet/kan de evt. te kopen scart tussen decoder en vcr van een qed kwaliteit zijn ?
    Moet die nu dan op de gewone video out scart of de decoder scart ingang op de vcr ?

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Sterker nog, volgen mij kun je de setup van je receiver ook gewoon op de display van je receiver zelf doen zodat je die 3 meter helemaal niet nodig hebt.
    Helaas lukt de setup niet als je de monitor out niet gebruikt. Die verbinding moet je dus (helaas) wel maken. Bij mijn vorige reciever (Onkyo) kon dit allemaal via het normale display, maar bij Denon gaat dit dus niet.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  20. #20

    Standaard

    @Pjotr, mijn Yamaha heeft dat gelukkig niet, alles gewoon via de AB op het display ingesteld.

    @EvdL, QED is een merk met zeer hoge prijs-kwaliteit verhouding. Vivanco is niet veel meer dan een merkloze kabel die niet meer merkloos is :wink: . Ik moet wel zegen dat Vivanco ook dure kabels heeft maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar je kan wel stellen dat Vivanco niet de kwaliteit van QED haalt, waarschijnlijk niet eens in de buurt komt.

    Het is dus aan te raden om de bronnen die rechtstreeks vanuit de bron naar je TV gaan met QED te bekabelen, zoals dus je DVD en Decoder. Andere bronnen die via-via gaan (VCR via decoder) zouden met wat mindere kabels kunen, echter als je ook daar het maximale uit wilt halen zou je ook daartussen QED moeten doen.

    Een S-Video kabel heeft een soort mini DIN aansluiting, ofwel een plugje met daarin ik d8 5 aansluitingen.
    Een CINCH is gewoon een Tulp, die je gewoon kan gebruiken voor Receiver ->TV (evt via de VCR).

    de Scart tussen VCR en decoder moet aan de VCR kant in de video uit, de decoder in ingang wordt gebruikt als je je VCR alleen via de COAX aansluiting op je TV aansluit, zodat dan het decoder signal wordt doorgestuurd.

    Ik begrijp overigens uit verhaal dat je dus eigenlijk een scart breakout gebruikt, daar kan nou net het probleem in zitten wat je nu hebt. scart breakoutboxen kunnen wel eens sluiting maken binnenin, nog niet zo vaak scartverdeelboxen maar toch.

  21. #21

    Standaard

    Ik gebruik geen scart break out box, is dat zo'n verdeelkastje als je te weinig scart aansluitingen hebt ? Misschien dat je denkt dat ik dat gebruik omdat ik verschillende opties c.q situaties door elkaar gebruik.
    Zal anders vanavond dat nog eens op een rijtje gaan zitten in een aparte reaktie.
    Is zo'n scart verdeelbox sowieso een optie om te gaan gebruiken ?

    Verder begrijp ik Edgar helaas niet het verhaaal wanneer je de scart (decoder) ingang op je vcr gebruikt.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •