Vreemd genoeg bestaat er nog geen topic over film noir (althans voor zover ik het vinden kon), dus bij deze. De term film noir is nogal een moeilijke, want er bestaat nogal onenigheid over. Sommigen zeggen dat het wel een genre is, anderen zijn van mening dat het meer een stijl is. Een definitie van film noir is dan ook vrij moeilijk te geven, maar doorgaans bevatten deze films elementen als:
destructieve helden
complexe verhaallijnen zonder duidelijk goed/kwaad onderscheid
femmes fatales
rokerige jazzcafés
cynische toon
zeer veel nachtscènes
low-key belichting waardoor een sterk schaduwspel ontstaat
vreemde, expressionistische cameraposities
duidelijke invloed van misdaadromans
etc.
Hoe je het ook omschrijft, feit is wel dat de films die onder de noemer film noir vallen in de jaren ’40, ’50 en ’60 (en daarna uitlopers) behoorlijk populair waren. Recentelijk zijn films als Blood Simple en L.A. Confidential duidelijke voorbeelden van film noir (oftewel neo noir zoals die wel eens genoemd worden).
Dit topic is bedoeld om jouw favoriete (of essentiële) film noirs te geven. Ik zal maar beginnen met mijn top 10, in chronologische volgorde:
1. The Maltese Falcon (Huston, 1941)
Vaak geciteerd als de eerste film noir en in ieder geval mijn absolute favoriet. Bogey was nooit beter.
2. Double Indemnity (Wilder, 1944)
Hoewel Billy Wilder vooral bekend is vanwege zijn komedies, is deze film noir een van de beste uit het ‘genre’ en een exemplarisch voorbeeld van film noir.
3. Laura (Preminger, 1944)
In tegenstelling tot de meeste noirs gebruikte Preminger juist geen donkere visuele stijl, maar juist een straightforward stijl, maar leverde desondanks een van de klassieke noirs af.
4. Detour (Ulmer, 1946)
Een van de meest klassieke B-films aller tijden en met reden. De film mist misschien de virtuositeit en professionaliteit van andere films in deze lijst, maar maakt dat meer dan goed met zijn inventieve gebruik van zijn lage budget.
5. The Big Sleep (Hawks, 1946)
Howard Hawks voelde zich in ieder genre thuis en dus ook in film noir. Echtpaar Humphrey Bogart en Lauren Bacall was samen nooit beter op dreef.
6. Kiss me Deadly (Aldrich, 1955)
Een van de vele noir films gebaseerd op een boek van pulpschrijver Mickey Spillane. Het einde is een klassieker en is onlangs nog gebruikt in Godard’s ‘Notre Musique’, wat de status van deze klassieker mooi weergeeft.
7. Touch of Evil (Welles, 1958)
Orson Welles heeft veel goede films gemaakt, maar deze film behoort zonder meer tot zijn allerbeste. Visueel onnavolgbaar met zijn expressionistische cameraposities en uiteraard die befaamde openingssequentie.
8. Tirez sur le Pianiste (Truffaut, 1960)
De nouvelle vague was sowieso zeer beïnvloed door de film noir, maar deze ode van Truffaut is toch mijn favoriete. Heerlijk speels en visueel gewaagd en een goede Charles Aznavour.
9. The Long Goodbye (Altman, 1973)
Altman was altijd al goed in het remediëren van bestaande genres, maar dit is een van mijn favoriete Altman’s. Elliott Gould alleen al is voldoende om te kijken.
10. Chinatown (Polanski, 1974)
Briljante update van Roman Polanski, die het traditionele ‘donkerheidsgehalte’ vaarwel zegt en vervangt door het zonnige LA. Jack Nicholson op zijn best ook, evenals die muziek van Morricone.
En dan moet ik nog zoveel films erbuiten laten. Kom maar op met jullie favoriete film noirs!