Dat is een geval van interpretatie. Jij vindt, ik vind...Wat?? Is Crash op geen enkele wijze als mainstream te beschouwen?! Tenzij je de Cronenberg film bedoelt is de film echt gewoon volledig mainstream te noemen.
De film draait niet meer in de bioscopen, in tegenstelling tot de andere genomineerden. Commercieel niet handig... Natuurlijk zal een aantal mensen nu meer geneigd zijn de dvd te huren/kopen. Maar als je het zo bekijkt is geen enkel festival/prijs commercie proof. Berlijn niet, Venetië niet en Cannes zeker niet. Ik kan 10 films bedenken die commercieel een stuk interessanter zouden zijn voor de oscars, maar ze zijn niet genomineerd...En hoezo kan Crash op geen enkele wijze meer profiteren van het winnen van de Oscars? Meer mensen gaan die film nu kijken vanwege de extra publiciteit en dus profiteert de film daar van. Dat lijkt me zo klaar als een klontje.
Ok, ik dacht dat je het anders bedoelde, excuus. Maar toch, zie ook mijn bovenstaande opmerkingen, als het echt alleen maar om het geld ging dan waren er 100% zeker commercieel meer interessante films genomineerd én bekroond. Je zal mij niet horen zeggen dat commercie geen enkele rol speelt. Het gaat me alleen te ver om het als een volledig commercieel circus af te schrijven. Dat is veel te zwart/wit en doet veel hollywood producties te kort. Crash is een oprechte film die volgens mij met de beste intenties is gemaakt. Ik blijf erbij dat gezien het thema, de uitvoering en verfilming Crash geen mainstream film is. Je kunt Crash niet vergelijken met Fantastic 4, Cheaper by the Dozen of whatever.Als ik zeg een politiek spel dan heeft dat niet heel veel te maken met het feit of een film politiek geengageerd is of niet (hoewel in een geval als BM wel), het gaat veel meer om de commerciele belangen die op een politieke wijze worden uitgespeeld. Met andere woorden: het gaat allemaal om filmmaatschappijen en welke film het best in de markt gezet kan worden. Het is allemaal een grote show, puur voor het geld.
Nogmaals, het woordje 'enkel' geeft een asboluutheid aan die geen tegenspraak duldt, gevolgd door een denigrerend waarde-oordeel over iemand die een andere mening heeft. Sommigen zouden dat arrogant noemenIk heb geen idee wat er arrogant is aan die opmerking, maar vermoedelijk heb jij een ander idee over arrogantie dan ik. Maar daar gaat hier niet over. Er ik ben ook helemaal geen liefhebber van een ander soort film, ik ben gewoon een liefhebber van het fenomeen film. Dat ik daarbij uiteindelijk meer geinteresseerd ben in andersoortige films dan de commerciele Hollywoodcinema is niet zo interessant, want ik kijk alle Hollywood cinema wel gewoon. Ik diskwalificeer dus nergens een ander filmgenre. Ik diskwalificeer enkel een daaraan gekoppeld evenement omdat het daar helemaal niet over de film gaat, maar enkel om de centen. Dit ontkennen lijkt me een behoorlijk naieve houding.
Anyway, de hele uitreiking is een gelikte, strakke show die je misschien wel als 'amerikaans' kan typeren (hoewel Cannes, Berlijn etc. er langzamerhand niet meer voor onderdoen). Maar de Academy Awards zélf zijn wat mij betreft niet terzijde te schuiven als een simpel commercieel kunstje.
En zoals altijd, je hoeft niet te kijken