De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Mysterious Skin (Gregg Araki)



    Gisteren de laatste spruit van Gregg Araki gezien, 'Mysterious Skin' en ik vond het allemaal weer meer dan interessant om te zien wat deze prominente gayregisseur nu weer op het doek getoverd heeft. Een mooi verhaal over[spoiler:c76d7597b8] twee jongens die op jonge leeftijd seksueel misbruikt zijn en daar tot hun 18e (het moment waarop de film zich afspeelt) last van blijven houden.[/spoiler:c76d7597b8] Visueel ziet de film er duidelijk gepolijster uit dan zijn vroegere uit de kluiten gewassen homemovies als 'The Living End' en 'Totally F***ed up' en is daarmee wat toegankelijker denk ik. De hoofdrol van Jospeh Gordon-Levitt (dat ventje uit de TV serie Third Rock from the Sun) is werkelijk te geweldig voor woorden in ieder geval. Het is alleen weer te treurig voor woorden om te zien dat deze film in slechts enkele zalen in heel Nederland draait. Iemand de film al gezien of sowieso een film van Araki in het algemeen?
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  2. #2

    Standaard

    Let een beetje op de spoilers, maikel!

    Voor 'Mysterious Skin' ben ik ook moeten afzakken naar een klein zaaltje in Brussel (B), maar het loonde absoluut de moeite. Joseph Gordon-Levitt is een ware revelatie (die gaat nog grote dingen doen) en Araki schiet mooie beelden, zeer aangename momenten die wel een heel bittere ondertoon hebben. Enorm bedrieglijk. Confronterend, straf. En een 'gayfilm' zou ik het ondanks het feit dat het eerste hoofdpersonage een homo is, niet echt noemen. Ook al is dat waar Araki grotendeels bekend voor is.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Esteban
    En een 'gayfilm' zou ik het ondanks het feit dat het eerste hoofdpersonage een homo is, niet echt noemen. Ook al is dat waar Araki grotendeels bekend voor is.
    Dan ben ik wel benieuwd geworden wat jouw definitie is van een gayfilm? Of in ieder geval waarom deze film niet tot die categorie gerekend zou moeten worden.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  4. #4

    Standaard

    Het woord 'Gayfilm' betekend evenveel als holebifilm. Een holebifilm beschouw ik als een prent waar het holebi zijn en alles omtrent centraal staat. (Get Real, Summerstorm, ...) 'Mysterious Skin', een pijnlijke film die om zoveel meer draait dan het toevallig homoseksueel zijnde hoofdpersonage, hoort niet thuis in zo 'n beknopt vakje. Het gaat bovenal over twee jonge volwassenen die een (al dan niet) verschrikkelijke gebeurtenis uit hun jeugd élk op een eigen manier verwerken of verdringen en de invloed dat het op hun leven heeft. Araki deelt rake klappen uit.

    IMO :wink:

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Esteban
    Het woord 'Gayfilm' betekend evenveel als holebifilm. Een holebifilm beschouw ik als een prent waar het holebi zijn en alles omtrent centraal staat. (Get Real, Summerstorm, ...) 'Mysterious Skin', een pijnlijke film die om zoveel meer draait dan het toevallig homoseksueel zijnde hoofdpersonage, hoort niet thuis in zo 'n beknopt vakje. Het gaat bovenal over twee jonge volwassenen die een (al dan niet) verschrikkelijke gebeurtenis uit hun jeugd élk op een eigen manier verwerken of verdringen en de invloed dat het op hun leven heeft. Araki deelt rake klappen uit.

    IMO :wink:
    OK, daar kan ik zeer mee leven. Ieder hokje is uiteindelijk onzinnig en onjuist, maar de mens schijnt nu eenmaal behoefte te hebben aan dat soort classificeringen. Dus we doen het er maar mee.

    Summerstorm draait sinds kort ook in Nederland, het schijnt ook een leuk filmpje te zijn. Maar er is nog zoveel dat ik zien moet...
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  6. #6

    Standaard

    Sorry dat ik het zeg maar waarom heet een film waarbij de hoofdpersonage gay is een gay-film? Behalve dan dat het hoofdpersonage homofiel is wil dat toch nog niks zeggen over de film? Zou ik die toch echt op het vrouwelijk geslacht val deze film dan niet meer kunnen zien omdat dit alleen voor het homofiele gedeelte uit Nederland alleen kijkbaar is? Vind het een erg rare term want een film moet op zich bekeken worden en niet of een hoofdpersonage nu "gay" is of niet.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Sorry dat ik het zeg maar waarom heet een film waarbij de hoofdpersonage gay is een gay-film? Behalve dan dat het hoofdpersonage homofiel is wil dat toch nog niks zeggen over de film? Zou ik die toch echt op het vrouwelijk geslacht val deze film dan niet meer kunnen zien omdat dit alleen voor het homofiele gedeelte uit Nederland alleen kijkbaar is? Vind het een erg rare term want een film moet op zich bekeken worden en niet of een hoofdpersonage nu "gay" is of niet.
    Ik ben het volledig met je eens, maar helaas zijn niet alle mensen zo openminded. Daarom krijgen we de hokjes en kwalificaties. Overigens zijn talloze gayfilms uit de zogenaamde New Queer Cinema van begin jaren '90 (waar Araki een belangrijke exponent was) duidelijk anders juist omdat ze gemaakt zijn door homoseksuele regisseurs, waardoor er een andere kijk kwam op bepaalde zaken dan tot dan toe meestal het geval was geweest. Hiermee wil ik verder niet zeggen dat alleen homo's goede gayfilms kunnen maken of andersom, maar soms is de gay-instelling de reden dat een bepaalde film opvalt tussen het overwegend heteroseksuele aanbod. Ik wil hiermee overigens verder niet generaliseren.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  8. #8

    Standaard

    Goed deze topfilm, die ik iedereen aan kan raden gaat bij mij in mijn kast belanden, weet iemand toevallig welke distributeur de rechten in handen heeft?

  9. #9

    Standaard

    Cinéart hier in Belgie, dacht ik. Wat betekend dat A-Film wss de DVD zal uitbrengen. Prachtig! 8)

  10. #10

    Standaard

    Total Film brengt de dvd uit die hier op 22 november zal verschijnen.

    Wat specificaties:

    Beeld: Kleur 16:9
    Speelduur: 105 minuten
    Geluid: Dolby Surround 2.0 Engels gesproken
    Nederlands en Frans ondertiteld

    Extra:
    • Interview met regisseur en hoofdrolspelers,
    • Trailer

    Ik denk dat ik dan echter voor de Tartan Release (R0UK) kies die een zowel een DTS track heeft als een DD 5.1. Deze release zal denk ik geen engels subs hebben ondanks wat Play vermeldt (Dit hadden eerdere Tartan releases namelijk ook niet)

  11. #11

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Esteban
    Total Film = A-film ?
    Volgens mij niet

  13. #13

    Standaard

    gisteren gezien en inderdaad een uitstekende film. vond vooral de eerste helft erg sterk, de tweede helft stagneerde hij een beetje en had ik wel wat meer diepgang willen zien ipv het wat voorspelbare einde. het acteerwerk van vooral joseph gordon-levitt is erg sterk, daar gaan we nog wel meer van horen. heerlijke soundtrack ook.

  14. #14

    Standaard

    Mysterious Skin - Gregg Araki (2004)

    Er zijn van die films die je weten te verrassen, en Araki's 'Mysterious Skin' was voor mij een onverwacht overrompelende kijkervaring. Araki, net als Gus Van Sant en Todd Haynes een filmmaker van de New Queer Cinema, levert met dit meesterwerkje een confronterende, intelligente en gevoelige film af. Inhoudelijk is de film ijzersterk en verrassend subtiel en oprecht voor een Amerikaanse productie. De film zit vol emotionele scenes die op geen enkel moment vervallen in goedkope sentimentaliteit. Bovendien behoudt Araki zijn gevoel voor humor en probeert hij nergens moraliserend over te komen, wat gezien het onderwerp - dat ik hier bewust onbelicht laat - even verrassend als verfrissend overkomt. De jonge cast is werkelijk uitmuntend. Brady Corbet overtuigt als Brian, maar het zijn Chase Ellison en met name Joseph Gordon-Levitt die de respectievelijk jonge en adolescente Neil op een verbluffende wijze weten te portretteren. Het geheel is door Araki knap in beeld gebracht en al even treffend gemonteerd, waardoor dit confronterend stukje cinema een emotionele dreun uitdeelt die nog lang zal blijven nazinderen.

    9/10
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •