De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: Anamorfe DVD maken

  1. #1

    Standaard Anamorfe DVD maken

    Hallo,

    ik ben in het bezit van 2 korte films die ik zelf geschoten heb in 16:9, maar elders gemonteerd en afgewerkt heb. Nu wil ik deze 2 films anamorf op een DVD zetten, maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken.
    Het zijn momenteel nog .avi bestanden (met 16:9 beeldverhouding).
    Ik ben in het bezit van Nero Burning ROM SE, maar weet niet of dat voldoet, en om nou meteen willekeurig dingen op DVD te gaan zetten vind ik ook een beetje overhaast.

    Zou iemand me hier kunnen helpen?

    Dank U.
    "God schmod. I want my monkey man!"

    Mijn Schijfjes

  2. #2

    Standaard

    Met TMPGEnc Plus kun je 16:9 MPEG-2 streams encoderen.

    Klik hier voor de pagina van de fabrikant.

  3. #3

    Standaard 16:9 anamorf

    Mijn (helaas nog) analoge Sony videocamera heeft 3 beeldstanden:
    4:3, 16:9 en 16:9 fullscreen. Deze laatste neemt het volle 4:3 beeld UITGEREIKT op - gebruikt dus het volledige aantal beschikbare beeldlijnen. Bij afspelen op de tv (via camera of opgenomen op dvd) dien je de beeldinstelling van de tv naar 16:9 te zetten en voila: anamorf 16:9, opgenomen met 576 beeldlijnen in plaats van met pakweg 400.
    Het beeld is overduidelijk aanzienlijk scherper dan gefilmd in 'gewoon' 16:9 waarbij de boven- en onderkant van het beeld wordt 'afgeknipt'.
    Ik weet helaas niet hoe een en ander in een digitale camera geregeld is maar ik denk dat dit daar ook mee kan.

  4. #4

    Standaard

    @ asebay1

    De 16:9 opnamen zijn er al.
    [quote]

    @ mark raps:
    Als je de Ultra Edition hebt van Nero Burning ROM heb je ook Nero Vision Express erbij gekregen.
    Anders heb je MPEG2 encoder software zoals TMPGEnc DVD nodig om de AVI's te converteren.
    In dat programma moet je de instelling kiezen voor de juiste aspect ratio. TMPGEnc DVD maakt ook nog eens de juiste DVD map structuren en dergelijke aan.

  5. #5

    Standaard

    Als je geen 'echte' anamorf video geschoten hebt, zul je mijns inziens alleen 'normale' 16:9 op je schijfje kunnen krijgen - dus zonder het voordeel van anamorf: de hogere resolutie door gebruikmaking van alle beeldlijnen die door 'indrukken' van het tv-beeld weer de juiste verhoudingen geeft - alleen ca 30% hogere vertikale scherpte.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    @ marc raps:
    Als je de Ultra Edition hebt van Nero Burning ROM heb je ook Nero Vision Express erbij gekregen.
    Anders heb je MPEG2 encoder software zoals TMPGEnc DVD nodig om de AVI's te converteren.
    In dat programma moet je de instelling kiezen voor de juiste aspect ratio. TMPGEnc DVD maakt ook nog eens de juiste DVD map structuren en dergelijke aan.
    Nero Vision Express had ik er inderdaad bij, maar als ik m'n .avi rechtstreeks inlaad brandt Vision Express een uitgerekte 4:3 versie op DVD. Dat betekent dat ik m'n televisie handmatig om moet schakelen naar breedbeeld. Dat kan ik zelf wel, maar anderen misschien niet.

    Ik heb TMPGEnc gebruikt, en dat werkte prima. Dank daarvoor. Nu alleen nog een versie "verkrijgen" die langer dan 14 dagen gebruikt kan worden (daar zal ik het op dit forum maar bij laten).

    Overigens waren de opnamen oorspronkelijk al anamorf opgenomen, juist met het oog op een anamorfe DVD-transfer. De lui die de DVD voor me gemaakt hebben, hadden de films er alleen in letterbox opgezet.
    "God schmod. I want my monkey man!"

    Mijn Schijfjes

  7. #7

    Standaard

    Na lange tijd probeer ik nu weer een anamorfe DVD te maken.

    Ik ben weer met TMPGEnc aan de slag, maar nu krijg ik telkens een zwart scherm in mijn MPEG bestand. Wel audio, geen video.

    Vorige keer is 't toch gelukt, maar ik kan me absoluut niet meer herinneren hoe ik dat toen goed heb gekregen.

    Enig idee?

    EDIT: Hoera! Ik heb 't weer gevonden.
    Nou ja, voor de mensen die misschien hetzelfde probleem hebben dan (en zodat ik 't zelf weer terug kan vinden):
    De bovenste AVI file reader in "Environmental Settings" -> "VFAPI plug-in" ondersteunt in de meeste gavallen geen video van DV afkomstig. Effe uitzetten en je kunt aan de slag.
    "God schmod. I want my monkey man!"

    Mijn Schijfjes

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •