De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hulp/advies gevraagd!

    hallo,

    ik wil graag een nieuw surround system aan gaan schaffen. Mijn oog is gevallen op een receiver Onkyo TX-SR508 receiver
    (deze staat al vast) daarnaast wil ik speakers kopen. Wat ik eigenlijk wil is 4 zuil speakers (2front en 2rear/surround) een centre speaker zal ik ook wel nodig hebben.

    Mijn eerste vraag is: Zijn 4 zuil speakers to much voor een woonkamer van 40m2? of kan dit goed?

    mijn 2e vraag is: zou het nodig zijn om nog een losse subwoofer te kopen?

    Ik heb mooie speakers van JBL gezien type E80 zijn dit een beetje goede speakers of kan ik beter de Janmo s606 halen?

    Iemand dan nog een tip voor een goede centre speaker? die erbij past?

    alvast bedankt voor het lezen en de reacties.

    Ik heb deze discussie ook geplaatst op het speaker forum. Mocht dit niet mogen dan hoop ik dat de moderators mij dat vergeven en 1 van de discussies verwijderen

  2. #2

    Standaard

    Voor grotere ruimtes heb je grotere luidsprekers en dus ook een receiver met een hoger uitgangsvermogen en al helemaal als je zuilen rondom wilt.

    Kies je voor een receiver als de 508, dan is het verstandiger om bvb zuilen te nemen als 'front' en deze te bi-ampen met daarnaast boekenplank-formaat luidsprekers als surround. Op deze manier zal je de receiver minder zwaar belasten en de set dus beter presteren.

    Wil je grote luidsprekers gebruiken in een grote ruimte, dan is het verstandig om een receiver te kiezen met een hoger uitgangsvermogen.

    Het plaatsen van eenzelfde soort discussie op een ander forum is toegestaan, maar een discussie over hetzelfde onderwerp in een andere ruibriek van hetzelfde forum niet.
    .
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    [QUOTE=Gerco Stuivenberg;1766557]Voor grotere ruimtes heb je grotere luidsprekers en dus ook een receiver met een hoger uitgangsvermogen en al helemaal als je zuilen rondom wilt.

    Kies je voor een receiver als de 508, dan is het verstandiger om bvb zuilen te nemen als 'front' en deze te bi-ampen met daarnaast boekenplank-formaat luidsprekers als surround. Op deze manier zal je de receiver minder zwaar belasten en de set dus beter presteren.

    Wil je grote luidsprekers gebruiken in een grote ruimte, dan is het verstandig om een receiver te kiezen met een hoger uitgangsvermogen.


    Allereerst bedankt voor je input!

    Maar bi-ampen wat is dat?
    Ik vind 4 zuilspealers eigenlijk mooier staan dan 2 zuil en 2 plankspeakers.
    zal de geluidsvervorming of kwalitiets verlies met deze receiver bij een laag volume al optreden of alleen bij een hoog volume?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MaartenFerguson Bekijk bericht
    Maar bi-ampen wat is dat?
    Bij veel Onkyo receivers is het mogelijk om de surround back kanalen die je normaliter gebruikt bij een 7.1 opstelling te gebruiken als extra versterking voor je frontspeakers. Daarmee worden je frontspeakers zwaarder aangestuurd.

    Je sluit je speaker dan met 4 aders aan (HF en LF). 2 aders vanaf de frontspeaker aansluiting en 2 vanaf de surround back aansluiting. Het koperen brugje tussen de speakerterminals haal je er tussenuit.

    Je kunt dan geen 7.1 opstelling meer maken, omdat je dubbele kanalen gebruikt voor je frontspeakers.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MaartenFerguson Bekijk bericht
    Ik vind 4 zuilspealers eigenlijk mooier staan dan 2 zuil en 2 plankspeakers.
    zal de geluidsvervorming of kwaliteits verlies met deze receiver bij een laag volume al optreden of alleen bij een hoog volume?
    Ik heb om dezelfde reden een opstelling gehad met 4 zuilspeakers. Mijn Onkyo TX-SR575X trok dit niet. Op zich had ik geen last van vervorming, maar ik merkte gewoon dat de speaker niet goed los kwam. Met een Denon receiver met meer vermogen en een subwoofer erbij klonk het allemaal prima.

    Dus als je 4 zuilspeakers wilt aansluiten, adviseer ik je ook om een zwaardere receiver te nemen.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 12-01-2011 om 08:09
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Wanneer een versterker geen voldoende uitgangsvermogen en reserves heeft, zorgt dit er vaak voor dat het geluid niet los komt van de luidspreker en dat de luidspreker niet onder controle gehouden wordt. Je kunt dit vaak herkennen aan de bewegingen die de conus maakt en de hoeveelheid lage tonen bij een bepaalde geluidssterkte.

    Zuilen als 'front' en 'surround' is wel mooier om te zien, maar dan zou je ook zo'n zuil als 'centre' moeten gebruiken en daar wringt meestal de schoen. Deze 'centre' moet nl. verticaal geplaatst worden waardoor de tweeter en evt. de squawker(midden-toner) niet meer in het horizontale midden van de luidspreker zitten. Daarnaast krijgen 'fronts' vaak meer signalen, staan ze vaak verder bij de luisteraar vandaan en is het dus niet erg als deze wat krachtiger zijn (en aangestuurd worden) dan de 'centre' en de 'surrounds'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Bij veel Onkyo receivers is het mogelijk om de surround back kanalen die je normaliter gebruikt bij een 7.1 opstelling te gebruiken als extra versterking voor je frontspeakers. Daarmee worden je frontspeakers zwaarder aangestuurd.

    Je sluit je speaker dan met 4 aders aan (HF en LF). 2 aders vanaf de frontspeaker aansluiting en 2 vanaf de surround back aansluiting. Het koperen brugje tussen de speakerterminals haal je er tussenuit.

    Je kunt dan geen 7.1 opstelling meer maken, omdat je dubbele kanalen gebruikt voor je frontspeakers.
    Je verhaal is misschien goed bedoeld, maar voor mij verwarrend.

    Ik heb zo'n Onkyo waar je zowel mee kunt Bi-wiring(wordt daar ook wel Bi-versterking genoemd) als een echt zwaarder(meer/bijna dubbel vermogen) signaal naar de fronts kunt sturen.

    Bi ampen/versterken vind ik persoonlijk een beetje nutteloos, je stuurt gewoon 2x hetzelfde signaal naar de fronts, de fronts krijgen niet meer vermogen, alleen wordt eenzelfde vermogen toebedeeld aan(nadat de brugjes zijn verwijderd) 2 delen van de speaker die is gesplitst doordat de brugjes zijn verwijderd. Vanzelfsprekend heb je voor bi-wiring ook 2 setjes aanvoeren naar speakers nodig. Vind het nutteloos, maar ieder zijn meug, die dradenboeren moeten tenslotte ook eten

    Ik kan ook het (bijna)dubbele vermogen naar mijn fronts sturen, dit gaat gewoon over 1 enkel setje draad naar de speakers. Denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan biwiring, al heb ik het zelf momenteel niet ingebruik vanwege een 7.1 setup en een dubbelvermogen niet nodig heb. Dat "echte" dubbelvermogen....... zit niet op instap, start en middenklasse modellen.

    Ben bijna zover om tot aanschaf van een andere set speakers over te gaan, de fronts daarvan zijn een paar forse zuilen, misschien dat ik die nog eens ga proberen met dubbelvermogen, een setje backrears van dezelfde serie moet wachten totdat er weer een schip met geld binnenkomt, zolang zal ik mijn huidige backrears ingebruik houden, of gebruik gaan maken van het dubbele vermogen die mijn receiver me kan bieden.

    Iig geeft biwiring/biamping/biversterking geen (bijna)dubbel vermogen naar de speakers, een veel gemaakte vergissing is dat velen denken dat dat wel zo is.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je verhaal is misschien goed bedoeld, maar voor mij verwarrend.

    Iig geeft biwiring/biamping/biversterking geen (bijna)dubbel vermogen naar de speakers, een veel gemaakte vergissing is dat velen denken dat dat wel zo is.
    Wellicht is mijn formulering multi-interpretabel geweest. Ik beweer ook niet dat je het dubbele vermogen krijgt door bi-amping via de surround back kanalen. Maar als je de surround back kanalen toch niet gebruikt, kun je 't altijd proberen en kijken of het een verbetering oplevert voor je frontkanalen
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  8. #8
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Volgens mij is het voordeel van bi-amping dat aparte versterkers worden gebruikt voor de lage en hoge tonen en daarmee je het crossover filter in de speaker overslaat. De bassdriver heeft ook meer vermogen nodig dan de midden-/hoge tonendriver en de aparte versterker kan dat dus makkelijker leveren zonder het midden/hoog te beïnvloeden.

    Er zijn ook LS-kabels met 4 of meer aders, waardoor je met 1 kabel toch bi-amping kan gebruiken. Een voorbeeld is W&M Audio Black Magic, opgevolgd door de LS-03.
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    Volgens mij is het voordeel van bi-amping dat aparte versterkers worden gebruikt voor de lage en hoge tonen en daarmee je het crossover filter in de speaker overslaat. De bassdriver heeft ook meer vermogen nodig dan de midden-/hoge tonendriver en de aparte versterker kan dat dus makkelijker leveren zonder het midden/hoog te beïnvloeden.

    Er zijn ook LS-kabels met 4 of meer aders, waardoor je met 1 kabel toch bi-amping kan gebruiken. Een voorbeeld is W&M Audio Black Magic, opgevolgd door de LS-03.
    Ook geen goedkope kabels over het algemeen.....

    Het onderwerp blijft altijd een beetje omstreden, dit omdat er heel veel omstandigheden zijn die eea zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden waardoor een eventueel voordeel al snel teniet gedaan kan worden. De kosten kunnen al snel de baten overschreiden, het beste is gewoon om een versterker/receiver te nemen die voldoende vermogen kan leveren om speaker strak onder controle te kunnen houden.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Ook geen goedkope kabels over het algemeen.....
    Valt redelijk mee. Zijn ca. €10 per meter

    Het onderwerp blijft altijd een beetje omstreden, dit omdat er heel veel omstandigheden zijn die eea zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden waardoor een eventueel voordeel al snel teniet gedaan kan worden. De kosten kunnen al snel de baten overschreiden, het beste is gewoon om een versterker/receiver te nemen die voldoende vermogen kan leveren om speaker strak onder controle te kunnen houden.
    Heb je helemaal gelijk in. O.a. akoestiek van de ruimte is van veel invloed. Ik heb alles geprobeerd, bi-amping, bi-wiring, single-wiring. Mijn huidige configuratie is single-wire met goede bruggen voor de fronts en bi-wiring voor de center en surrounds. Dat geeft bij mij het meest homogene geluidsbeeld. Mijn LS-kabels van mijn fronts zijn ook een klasse beter dan de overige kabels, maar wel van hetzelfde merk.
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  11. #11

    Standaard

    oke bedankt alvast voor de vele tips. Ik heb mijn bestelling geanuleerd want het lijkt mij verstandiger om eerst maar eens goed wat informatie in te winnen. Misschien kunnen jullie mij verder helpen met jullie ervaringen.

    Ik wil een receiver met een 5.1 set. de front speakers moeten zuilen zijn. mijn budget ligt tussen de 800 euro en de 1000 euro.

    alvast bedankt

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Wellicht is mijn formulering multi-interpretabel geweest. Ik beweer ook niet dat je het dubbele vermogen krijgt door bi-amping via de surround back kanalen. Maar als je de surround back kanalen toch niet gebruikt, kun je 't altijd proberen en kijken of het een verbetering oplevert voor je frontkanalen
    Je antwoord is in ieder geval duidelijk en niet voor meerdere uitleg vatbaar

    Biamping/wiring is een omstreden onderwerp met zoveel haken en ogen dat je er zonder duidelijke info beter niet over kunt beginnen aan een beginner op HT gebied, op dit gebied moet ik Gerco toch wel afremmen......... bi-amping/wiring moet je niet zomaar aanraden, de eventuele voordelen zijn maar klein en tegen kosten in bereik en niet altijd beschikbaar, je kan er zelfs in bepaalde situaties op achteruitgaan.
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Biamping/wiring is een omstreden onderwerp met zoveel haken en ogen dat je er zonder duidelijke info beter niet over kunt beginnen aan een beginner op HT gebied, op dit gebied moet ik Gerco toch wel afremmen......... bi-amping/wiring moet je niet zomaar aanraden, de eventuele voordelen zijn maar klein en tegen kosten in bereik en niet altijd beschikbaar, je kan er zelfs in bepaalde situaties op achteruitgaan.
    Voor jou is het zeker een omstreden onderwerp.

    Ik ben het wel met je eens dat het niet altijd zinvol is om gebruik te maken van bi-amping en dat je dan niet 2 maar ongeveer 1,5 maal zoveel uitgangsvermogen hebt. Dit komt door het feit dat je de eindtrappen voor verschillende toongebieden gebruikt. Een voorbeeld van een situatie waarin bi-amping minder zinvol is, is wanneer dezelfde luidsprekers voor zowel 'front' als 'surround' gebruikt worden. Het is dus eigenlijk bedoeld voor samenstellingen waarbij de 'fronts' wat moeilijker aan te sturen zijn of een hogere belastbaarheid hebben dan de 'centre' en de 'surrounds'.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    Mijn huidige configuratie is single-wire met goede bruggen voor de fronts en bi-wiring voor de center en surrounds. Dat geeft bij mij het meest homogene geluidsbeeld.
    Dit is mi helemaal niet zinvol. Je kunt dan nog beter dezelfde dikkere kabel gebruiken en gewoon single-wiring gebruiken voor de 'centre' en de 'surrounds' gebruiken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Ik kan ook het (bijna)dubbele vermogen naar mijn fronts sturen, dit gaat gewoon over 1 enkel setje draad naar de speakers. Denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan biwiring, al heb ik het zelf momenteel niet ingebruik vanwege een 7.1 setup en een dubbelvermogen niet nodig heb. Dat "echte" dubbelvermogen....... zit niet op instap, start en middenklasse modellen.
    Dit heet dan geen Bi-amping, maar BTL. Met de ene eindtrap stuur je de weergever naar voren en met de ander naar achteren. Een luidspreker kan daardoor sneller bewegen met als gevolg dat de weergave van de detailles kan verbeteren. Dit wordt daardoor ook wel 'push-pull' genoemd. Je kunt dan zelfs 3 maal zo veel vermogen krijgen, maar dan met ongeveer de helft van de normale reserves. Je mag bij deze manier van aansturen er daarom geen luidsprekers gebruiken met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 13-01-2011 om 21:44
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Voor jou is het zeker een omstreden onderwerp.
    Dit is mi helemaal niet zinvol. Je kunt dan nog beter dezelfde dikkere kabel gebruiken en gewoon single-wiring gebruiken voor de 'centre' en de 'surrounds' gebruiken.
    Helemaal mee eens Gerco. Dat had ik ook graag gewild, maar dat was een budgetkwestie Misschien in de toekomst, maar nu ben ik erg tevreden met de homogeniteit
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Voor jou is het zeker een omstreden onderwerp.

    Ik ben het wel met je eens dat het niet altijd zinvol is om gebruik te maken van bi-amping en dat je dan niet 2 maar ongeveer 1,5 maal zoveel uitgangsvermogen hebt. Dit komt door het feit dat je de eindtrappen voor verschillende toongebieden gebruikt. Een voorbeeld van een situatie waarin bi-amping minder zinvol is, is wanneer dezelfde luidsprekers voor zowel 'front' als 'surround' gebruikt worden. Het is dus eigenlijk bedoeld voor samenstellingen waarbij de 'fronts' wat moeilijker aan te sturen zijn of een hogere belastbaarheid hebben dan de 'centre' en de 'surrounds'.


    Dit heet dan geen Bi-amping, maar BTL. Met de ene eindtrap stuur je de weergever naar voren en met de ander naar achteren. Een luidspreker kan daardoor sneller bewegen met als gevolg dat de weergave van de detailles kan verbeteren. Dit wordt daardoor ook wel 'push-pull' genoemd. Je kunt dan zelfs 3 maal zo veel vermogen krijgen, maar dan met ongeveer de helft van de normale reserves. Je mag bij deze manier van aansturen er daarom geen luidsprekers gebruiken met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.

    Heb nieuwe speakers besteld, komen hopenlijk eind volgende week, en anders pas de week erop.

    De fronts zijn zware jongens, maar ook daar zal ik geen brugwerking van de receiver op loslaten, denk dat het niet nodig zal zijn, heb een complete set van 7 speakers van 1 modellijn besteld, blijf dus trouw aan het 7.1 gebeuren en zal dus alle kanalen van de receiver blijven benutten. Erg hard zal ik wel nooit kunnen draaien en dat is niet nodig, heb speakers gekocht die op laag volume ook heel lekker klinken.

    Eerst maar eens gaan beleven hoe ze hier gaan klinken....
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek: Welke speakers heb je besteld?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    @DVDProfilersFilmgek: Welke speakers heb je besteld?
    Voor de front plek 2x Focal Chorus 836 V, daartussen de Focal Chorus CC 800 V, rears Focal Chorus 807 V en als backrears de Focal Chorus 806 V, alles in de kleur Ebony.
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Voor de front plek 2x Focal Chorus 836 V, daartussen de Focal Chorus CC 800 V, rears Focal Chorus 807 V en als backrears de Focal Chorus 806 V, alles in de kleur Ebony.
    Toch snel de beslissing genomen. Mooie set gaat dat worden
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    Toch snel de beslissing genomen. Mooie set gaat dat worden
    Snel...... mmmmm, toch wel een paar maanden met het idee rondgelopen, vooral door de leeftijd van de oude speakers en de "angst" dat er iets mee zou kunnen gebeuren heeft mij de knoop doen doorhakken.

    Hoop ook dat het een mooie set gaat worden, en dat het gaat klinken hier zoals ik in gedachten heb, desnoods de inrichting aanpassen al ben ik niet de moeilijkste, je wilt er toch wel uithalen wat mogelijk is.

    Heb zelf kort met het idee rondgelopen om als achterspeakers de 816 V 0f 826 V te nemen, maar plaatsing van zuilen naast een bank is ook niet optimaal en het was toch wel wat een overkill. Ben rondom full range boekenplankers gewend, de 836's worden mijn eerste zuilen.
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •