Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
De resultaten 76 tot 100 van 142 worden weergegeven.

Discussie: CD dood?

  1. #76

    Standaard

    Heb sinds vorige week Spotify premium en de kwaliteit vind ik serieus verbluffend goed voor streaming audio... Rechtstreeks ingeprikt via mijn Onkyo, playlistjes aanmaken via de site en gáán...

    Mooi stevig laag en zelfs de variant via de iPhone in de auto klinkt erg prettig.
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  2. #77

    Standaard

    Dts hd master is zelfs nog beter dan Dolby true HD, dus er is al iets dat beter is op de markt, je kunt het zo rippen van een blu-ray.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Kleine Bekijk bericht
    Loop tegen deze discussie aan. Het gaat wel veel over downloads (om te behouden). Ik ben inmiddels uitgebreid drie online muziekdiensten aan het testen: spotify, music unlimited en deezer. Ik beluister de muziek op 320 kbps kwaliteit. Qua kwaliteit hoor ik weinig verschil met cd's. Heb bij wijze van proef paar cd's vergeleken met 'dezelfde' online muziekalbums via de M1HPA versterker en Beyerdynamic T1. Que kwaliteit hoor ik weinig verschil met cd's. Ik vind de cd's nog steeds - net iets - beter klinken. Als de muziek mij heel goed bevalt, koop ik toch de cd. Het grote voordeel is wel dat je nu eerst kunt testen of je de muziek wel goed vind.
    De maandkosten bedragen maximaal €9,99 per maand bij elke aanbieder. Waar ik wel tegen aanloop zijn wat technische kinderziektes. Spotify heeft met de ipod en pad apps grote problemen. Windows loopt heel goed. Music unlimited (sony) heeft met ipod app ook problemen. Trefwoord: bufferen van muziek. Deezer loopt heel goed op windows en ipod/ipad.
    Overigens komt er weer iets nieuws, waar de cd niet tegen kan, online muziek beluisteren met codec dolby true hd. Onkyo komt hiermee.

  3. #78

    Standaard

    Wat een ontzettend leuk toppic.
    Ik denk dat iedere muziek, film en boekenliefhebber hierop of hiermee wat kan.
    Elk medium heeft hier zo zijn raakvlakken.

    Ik weet nog het moment dat de LP minder werd en de CD sterk in opkomst dat ik “verketterd” werd met de opmerking dat met name toen het geluid van de LP beter was dan de CD.
    Nu moet je al duizenden euro’s uitgeven aan een goeie platenspeler om dat te kunnen evenaren met een goedgeperste CD. Zoals boven al eerder aangegeven, de tikken gaan mij ook irriteren hoewel bij livesessies of Jazz heeft het zijn charme.

    Voor een aantal jaar heb ik gewerkt in een kleine cdwinkel waar de mainstream verkocht werd maar ook heel veel Jazz/Jazzrock, Iers en Blues. En wat werd er het meest verkocht: Inderdaad, alles behalve de mainstream. Dit is net hoe je je profileert. Mensen kwamen ook van heinden en ver om bij ons een cd te kopen. Ze wilden de uitleg, de rust van het luisteren en wat de eigenaar heel goed kon was inschatten. Daar kwamen ze ook voor. Je luisterde naar iets of vertelde wat je nog meer leuk vond en hij haakte daarop in met nieuwe of andere muzikanten. Dat was de kracht. Helaas was hij door gezondheidsredenen genoddzaakt te stoppen, maar hij gaf al aan dat wanneer dit niet noodzakelijk was de handdoek in de ring had gegooid, maar dan hooguit 5 jaar later. Hij zag ook in dat het als kleine onderneming moeilijk is te vechten tegen schreeuwmarkten en internet. Daarnaast ook kwamen er minder vertegenwoordigers (kostendrukken) vanuit de maatschappijen dus zelf op onderzoek uit. Naar mijn idee werken maatschappijen het ook in de hand dat er minder cd’s in de detailhandel ligt.

    Wat de maatschappijen ook slecht deden altijd was een langverwachte cd uitbrengen van artiest/band in een normale “jewel case”, die kochten alle fans dan direct en een paar maanden later kwam dan een deluxe cd in sleeve of book met een 2e cd met bonus/live tracks. Schofterig naar de fans toe.

    Maargoed, ikzelf: ik download heel veel. Toen ook al. Koop heel veel. Toen ook al.
    Als ik een recensie lees download ik gelijk de cd. Als de cd mij iedere keer “roept” om nog maar eens gedraaid te worden, dan verdiend deze het ook om gekocht te worden. De cd’s die dit minder hebben koop ik niet en het meeste gooi ik dan ook bewust weg.
    Tevens heb ik nagenoeg alle cd’s op de harddisk (en een andere disk als backup) staan die tevens origineel in mijn kast staan. Gewoon als backup.

    Ik koop wel steeds minder cd’s, behalve van mijn held Elvis. Dat blijf ik allemaal kopen. Andere artiesten ook, maar in minder maten.

    De cd zal naar mijn idee niet binnen 10 jaar dood zijn. Het wordt wel minder. De winkels zullen wel uitsterven, maar dat komt omdat mensen uitwijken naar internet. In het buitenland vind je veelal dezelfde cd maar dan voor euro’s goedkoper. Ooit zelf eens een cd gekocht via play.com voor 12 euro terwijl hij voor 22 in de winkel lag. Tja…..

    Maar mensen kopen hun hifi installatie nu ook meer bewust. Ik ook. De mijne heeft dan weer een bluetooth ontvanger (toen nog geen netwerkaansluiting of voor mij te duur) en usb. Kan alles wat ik digitaal heb via Mediaplayer of iets anders van mijn NAS afstreamen naar mijn Marantz receiver en heerlijk luisteren.

    Voor de liefhebbers zeg ik dan ook: blijf kopen, maar denk om je eigen portemonee. Je kan het maar 1x uitgeven.
    Wat het naar mijn idee weer een mooie hobby maakt, want je leert op deze manier het kaf van het koren te scheiden.
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 01-06-2012 om 08:35
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  4. #79

    Standaard

    Het gaat helaas om wat de massa koopt en doet. Die bepalen de markt. Cd is voor de (kleine) ondernemers al lang dood. Kleine ondernemers op het internet gaan het ook niet redden omdat het marktaandeel van de gevestigde orde al veel te sterk is. Liefhebbers pur sang worden telkens meer tot een niche markt gedwongen omdat de massa goedkoop en gemakkelijk goed genoeg vind. Digitaal krijgt nu al de overhand en wordt gewoon de standaard omdat de jeugd van nu het al de normaalste zaak van de wereld vind om voor weinig te kunnen scoren. Nee, cd blijft wellicht nog even maar het is over en voorbij met cd voor de massa of je het nu wil of niet.
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  5. #80

    Standaard

    http://www.whathifi.com/news/digital...ds-and-records

    De CD gaat gewoon verdwijnen..........gaat wel langzaam maar het gebeurt.

  6. #81

    Standaard

    je ziet in de winkel ook steeds minder cd staan
    en de jongere generatie kent het downloaden ook alleen maar

  7. #82

    Standaard

    Geef mij maar gewone Cd in mijn handen.

    Download je een digitaal album, en krijg je bv probleem met je pc, waardoor je hem niet meer kan opstarten, dan ben je je ''album'' kwijt.

    Dan liever een echt exemplaar.

    Heb liever iets tastbaars in mijn handen.

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    Geef mij maar gewone Cd in mijn handen.

    Download je een digitaal album, en krijg je bv probleem met je pc, waardoor je hem niet meer kan opstarten, dan ben je je ''album'' kwijt.

    Dan liever een echt exemplaar.

    Heb liever iets tastbaars in mijn handen.
    +1

  9. #84

    Standaard

    Je kan ook backups maken geautomatiseerd hoor.
    Gewoon naar een externe harddisk of NAS.
    Zo doe ik het. Op 2 of 3 locaties. Crashed iets ben je het nog niet kwijt.

    Van bepaalde (een stuk 0f 3) koop ik nog blind een nieuwe release. De rest download ik en aan de hand van de kwaliteit (draai ik het zeker meer dan 5x) koop ik het alsnog.

    Maar ik verwacht dat het er langzaam uit zal gaan.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  10. #85

    Standaard

    Volgens mij staan tegenwoordig veel betaalde downloads ook in de 'çloud' opgeslagen en kun je ze opnieuw downloaden, al zit er vaak wel een beperking aan het aantal keer dat dat mag.

    Ik heb bijna alleen de radio aan staan en dat wordt ook steeds minder, maar als ik echt wat wil hebben dan koop ik een CD. Meestal wel in het buitenland want daar zijn ze stukken goedkoper.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  11. #86

    Standaard

    +1

    Radio alleen nog maar op het werk aan voor de vitaminen.
    Thuis mijn receiver verbonden met mijn nas en lekker spelen via de Ipad.

    En heel af en toe nog een cd in de speler. Maar dat zijn nagenoeg alleen maar de op 1 hand te tellen nieuwe cd's. Daarna belanden ze in de kast (na ze op de nas gezet te hebben) en speel ik ze alleen nog maar digitaal.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  12. #87

    Standaard

    Iets verliezen omdat het op je computer staat ligt echt aan jezelf en hoeft echt niet. Zat alternatieven zoals Peptalk aangeeft. Je kunt al veel voorkomen door de schijf in partities in te delen en nooit belangrijke spullen op de c: schijf te zetten.....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  13. #88

    Standaard

    Een fysieke CD of fysieke CD blijft hoe dan ook fijner, beter, mooier en makkelijker dan een download.

    Maar zal een van de weinige zijn wellicht die dat vindt hier.

  14. #89

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    Een fysieke CD of fysieke CD blijft hoe dan ook fijner, beter, mooier en makkelijker dan een download.

    Maar zal een van de weinige zijn wellicht die dat vindt hier.
    Als je goed leest dan weet je dat bovenstaande niet klopt. Waar wij op reageren is op je niet steekhoudende argument:

    Download je een digitaal album, en krijg je bv probleem met je pc, waardoor je hem niet meer kan opstarten, dan ben je je ''album'' kwijt.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  15. #90

    Standaard

    Misschien heb je gelijk hoor, maar leg deze zaken eens uit?
    Hoezo makkelijker? Download een cd binnen 1 minuut, moet als ik hem wil hebben of lang wachten totdat deze via een webshop geleverd wordt of ben een half uur kwijt om hem bij de te dure winkel te halen. Indien ik hem heb gekocht is mijn rip binnen 5 minuten op de NAS.

    Mooier: geen opmerking over, je hebt 100% gelijk. Nadeel is wel, mijn hobbykamer raakt overvol door al mijn cd's dat "probleem" heb je met downloads niet.

    Fijner en beter weet ik niet precies wat je bedoelt. Indien je de kwaliteit bedoelt dan heb je in mijn geval ongelijk. Meeste zijn 1:1 copie en indien mp3 is het de hoogste kwaliteit haalbaar.

    Maar over bereikbaarheid van je muziek collectie digitaal: ik heb een synology nas. Daar staat oa al mijn muziek op. Met een app op mijn telefoon en ipad kan ik dit dus overal ter wereld beluisteren zonder de evt beperkingen van de cloud waar Peptalk het over had. Wifi is wel makkelijk ivm datalimiet
    Maar scheelt wel op vakantie. Fysieke cd's mee of alleen mijn ipad/telefoon en die te koppelen aan de stereo installatie.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  16. #91

    Standaard

    Ik begrijp dvd watcher wel en geef hem ook wel gelijk omdat een fysiek origineel nu eenmaal (iets) mooier is dan de download. Hoe zeer je voor het origineel nog gaat staat en valt wel met de kwaliteit van je installatie en in hoeverre je voor de hoogste kwaliteit wil en kunt gaan. Ikzelf bv was een aardige audiofiel (Apogee Magnetostaten enz.) maar koop al jaren geen cd's meer en download niet eens muziek omdat ik genoeg heb aan alle tv / radio zenders. Persoonlijk denk ik dat ik nu gewoon bij de overgrote meerderheid hoor die aan een redelijk klinkend alternatief genoeg heeft...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  17. #92

    Standaard

    CD's zijn ooit bedoeld omdat ze veel praktischer waren dan LP's. Dat heeft de CD ook tot een succes gemaakt denk ik. De gemiddelde consument geeft bijzonder weinig om kwaliteit. Het mooie van een digitale bron is dat het op een goedkope/gemiddelde installatie vaak beter klinkt dan een analoge bron. Op dergelijke systemen klinkt een redelijke MP3 niet eens slechter dan een CD. CD's zijn als medium nu helemaal niet meer het meest praktisch dus voor het grote publiek zijn CD's denk ik niet meer interessant. Voor de audiofiel is een SACD (helaas ook nagenoeg dood) of een LP veel interessanter. Waarschijnlijk worden CD's nog voornamelijk gekocht door niet audiofiele digibeten. Afgelopen jaren heb ik nog zoveel mogelijk SACD's gekocht maar nu overweeg ik op termijn toch een platenspeler te kopen.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  18. #93

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart Bekijk bericht
    Waarschijnlijk worden CD's nog voornamelijk gekocht door niet audiofiele digibeten.
    Wat is dit nou voor kort-door-de-bocht stelling? Ik koop nog steeds CD's, maar ik beschouw mezelf toch heus als een liefhebber van goed geluid en meen ook het nodige van digitale media e.d. te weten...
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  19. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart Bekijk bericht
    CD's zijn ooit bedoeld omdat ze veel praktischer waren dan LP's. Dat heeft de CD ook tot een succes gemaakt denk ik. De gemiddelde consument geeft bijzonder weinig om kwaliteit. Het mooie van een digitale bron is dat het op een goedkope/gemiddelde installatie vaak beter klinkt dan een analoge bron. Op dergelijke systemen klinkt een redelijke MP3 niet eens slechter dan een CD. CD's zijn als medium nu helemaal niet meer het meest praktisch dus voor het grote publiek zijn CD's denk ik niet meer interessant. Voor de audiofiel is een SACD (helaas ook nagenoeg dood) of een LP veel interessanter. Waarschijnlijk worden CD's nog voornamelijk gekocht door niet audiofiele digibeten. Afgelopen jaren heb ik nog zoveel mogelijk SACD's gekocht maar nu overweeg ik op termijn toch een platenspeler te kopen.
    Goh, kort door de bocht is nogal een understatement voor dit samenraapsel aan vage, ongefundeerde zgn feiten en meningen...
    CD is wel decennia lang DE mainstream drager geweest van muziek en van CD zijn miljarden exemplaren verkocht. Dus om het succes alleen maar toe te schrijven aan het praktische gebruik vind ik wel dat je dit medium te kort doet. Bedenk dat dvd en bluray een indirecte afgeleide is van een CD (plus nog andere producten zoals VideoCD en CDi), dus dit medium heeft niet minder dan een revolutie teweeg gebracht in de manier waarop muziek, video en andere media wordt overgebracht op het publiek.
    Daarnaast vind ik je mening over de gemiddelde consument wel erg magertjes en totaal niet onderbouwd. Wat is je onderbouwing dat de gemiddelde consument niet van kwaliteit houdt? Daarnaast ben ik ook wel heel erg benieuwd naar je onderbouwing waarom een digitale bron beter zou klinken dan een analoge bron.... Daarnaast spreek je jezelf wel tegen want je stelt dan een digitale bron beter klinkt maar nu wil je je digitale bronnen (SACD's) de deur uit knikkeren om een platenspeler te kopen.... ????
    MP3 is idd praktischer, maar ik dek niet dat jij het aantal mensen de kost wil geven, alleen al in NL, die naast hun MP3 gebruik mog met grote regelmaat een CD kopen.... Dus om dit medium nou geheel af te schrijven is denk ik wat voorbarig....

  20. #95

    Standaard

    Het toverwoord uit de ene losgerukte zin is 'voornamelijk'. Ik koop ook nog wel eens cd's maar dan moet het echt wel iets speciaals zijn voor de verzameling. Daarmee behoor ik dus zeker niet tot het grote publiek. Het gros van de mensen pakt de muziek uit de iTunes store of Spotify (als ze het al legaal tot zich nemen). De gemiddelde leeftijd van de CD koper is de laatste jaren rap hoger worden denk ik.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  21. #96

    Standaard

    @TylerDurden Het is ook maar net wat je wil lezen. De cd heeft zeker een revolutie betekend daar doe ik ook niets aan af, maar het medium heeft nu zijn tijd gehad.
    Wat de gemiddelde consument betreft, ik heb er geen onderzoek naar gedaan. Maar de enorme populariteit van MP3's die zeker in het begin vaak een vrij lage bitrate hadden (anders paste er te weinig op een 256mb mp3 speler) en de all in one wokkie tokkie setjes die niet aan te slepen zijn, geeft mij niet de indruk dat kwaliteit bovenaan staat.

    Verder moet je ook goed lezen: "Het mooie van een digitale bron is dat het op een goedkope/gemiddelde installatie vaak beter klinkt dan een analoge bron." Of, andersom gezegd, om het potentieel uit een analoge bron te halen moet je gewoon betere apparatuur neerzetten. Als je die betere apparatuur neerzet, dan gaat het beter klinken dan wat je met de beste cd-speler voorelkaar kunt krijgen.

    Verder wil ik helemaal niet mijn SACD's de deur uit knikkeren. Die dingen klinken namelijk stukken beter dan CD's. Alleen SACD's hebben geen opgang gemaakt omdat je ze niet kon kopieren en omdat je dezelfde muziek voor een paar euro minder op CD ook had. Om van de volledige kwaliteit van een SACD te kunnen genieten moet je hem met analoge interlinks aansluiten, en dat kan met de meeste cd spelers niet eens meer. Gevolg, SACD is al dood en kun je dus nog maar sporadisch kopen. Nieuwe worden niet(?) of nauwelijks nog uitgebracht. Wil je dus als audiofiel iets beters kopen dan een CD zul je dus terug moeten vallen op LP's
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  22. #97

    Standaard

    Tja, uiteindelijk zullen alle fysieke dragers er ooit een keer aan gaan, maar verwacht dat de cd nog wel enkele decennia meegaat (in wat voor vorm dan ook). Ik denk overigens zelf dat DVD en Bluray eerder nog zullen verdwijnen dan audio-cd's. Videodiscs zijn een veel vluchtiger medium, VHS en DVD werden binnen 10 jaar alweer vervangen door een opvolger, cd's gaan nu al 30 jaar mee. De vinyl-LP (meer dan 50 jaar oud en na nog geen 25 jaar 'vervangen' door de cd) is ook nooit weggeweest in de afgelopen 25 jaar en voor cd's is zelfs een nichemarkt nog vele malen groter dan voor vinyl (en cd's zijn ook veel goedkoper om te maken dan vinyl-LP's).

    Ik vind Spotify etc. zeker interessante ontwikkelingen (hoewel ik het zelf niet gebruik), maar fundamenteel anders dan aanschaf van een cd (of zelfs een mp3). Je koopt immers enkel het gebruiksrecht (bij Spotify nog niet eens, je schaft een abonnement op de Spotify-dienst aan, niet op specifieke muziek). Het kan dus zomaar opeens gebeuren dat een artiest besluit zijn muziek weg te halen bij Spotify (zoals Paul McCartney laatst heeft gedaan) of de dienst zelf kan worden overgenomen met forse prijsstijgingen als gevolg, of veranderingen in de voorwaarden. Daar zit je dan met je dure HD abonnement als Paul McCartney-fan... En Spotify biedt lang niet alles aan (ik houd zelf nogal van bijzondere versies, mixen en b-kantjes, en die worden maar mondjesmaat aangeboden of helemaal niet).

    Bij iTunes heb ik vooral bezwaar tegen de monopolipositie. Alle nummers kosten 99 cent. Yeah, right. Vooralsnog is iTunes ook duurder dan fysieke aanschaf op cd. En er is sprake van regionale afscherming, je kunt alleen in de NL-iStore kopen als Nederlander.
    Laatst aangepast door Oakey : 09-07-2012 om 02:33

  23. #98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik denk overigens zelf dat DVD en Bluray eerder nog zullen verdwijnen dan audio-cd's. Videodiscs zijn een veel vluchtiger medium, VHS en DVD werden binnen 10 jaar alweer vervangen door een opvolger, cd's gaan nu al 30 jaar mee.
    DVD's of BR's koop ik persoonlijk vaker dan CD's. Voor films zijn er weinig legale alternatieven. Wanneer je download zoek ik me vaak het ongans naar de versies waar de dts tracks e.d. niet weggehaald zijn.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  24. #99

    Standaard

    @jollykart: ik kan heel goed lezen, maar ik vat je bericht gewoon anders op dan dat jij ogenschijnlijk bedoelt. Dat heeft ook niks te maken met "willen lezen" want ik reageer gewoon puur op de tekst en hoe die op mij overkomt. Ik interpreteer het als dat een digitale bron beter klinkt dan een analoge op een gemiddelde installatie, terwijl jij bedoelt dat een analoge bron nog beter kan klinken met betere apparatuur.
    Je reactie post is een stuk uitgebreider en geeft meer toelichting. Had dat gewoon in je eerste post gezet want met dat ben ik grotendeels wel eens..

  25. #100

    Standaard

    Ben momenteel Qobuz.com beetje aan het uittesten (gratis maand).
    http://www.qobuz.com/nl-nl/offers/mu...g-subscription
    Tot nu toe de enigste waarvan ik weet dat ze ook FLAC doen.Normaal 15a19 eur p.m voor de FLAC denk beetje te hoog voor mij om het doorlopend te nemen.
    Voor de rest dezelfde formule as Spottify maar FLAC komt dus al aardig richting cd niveau dacht ik (min of meer gelijk).Werkt ook rechtstreeks op de site zonder de desktop app te downloaden (uitgezonderd window explorer wel rechtstreeks (stream) met firefox of Opera browser)
    De desktop app was eerst Franse tekst maar dat springt naar Ned zodra het abonnement loopt.
    Iets om mee te spelen in December.
    Laatst aangepast door vista-vision : 21-12-2014 om 16:00

Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •