De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Bert Haanstra:krijgt hij ooit nog een eerbetoon op DVD?

    Ik heb van Bert Haanstra alleen Fanfare en Glas gezien, maar deze twee films waren echt supergaaf. Fanfare zeker! Maar wat ik me nou afvraag: komt er ooit nog eens een DVD-collectie van zijn films? Ik bedoel, Fons Rademakers heeft ook zo'n serie uitgaven van z'n films gekregen. Waarom Bert Haanstra dan niet??
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  2. #2

    Standaard

    Goede vraag! Zo heb ik bijvoorbeeld al een aantal jaren (1997) een VHS-box (2 banden) "Het Beste van Bert Haanstra" met daarop 12 van zijn film(pje)s!
    Dit lijkt me bij uitstek een mooi project om op DVD te releasen.

    Inhoud van de VHS:
    - Spiegel van Holland
    - Panta Rhei
    - Strijd zonder einde
    - En de zee was niet meer
    - Rembrandt
    - Glas
    - Zoo
    - Delta Phase 1
    - Nationale Parken: noodzaak
    - Nederland
    - Chimps onder elkaar
    - Monument voor een gorilla

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Goede vraag! Zo heb ik bijvoorbeeld al een aantal jaren (1997) een VHS-box (2 banden) "Het Beste van Bert Haanstra" met daarop 12 van zijn film(pje)s!
    Dit lijkt me bij uitstek een mooi project om op DVD te releasen.

    Inhoud van de VHS:
    - Spiegel van Holland
    - Panta Rhei
    - Strijd zonder einde
    - En de zee was niet meer
    - Rembrandt
    - Zoo
    - Delta Phase 1
    - Nationale Parken: noodzaak
    - Nederland
    - Chimps onder elkaar
    - Monument voor een gorilla
    Ik ken alleen maar Glas en Fanfare :wink: Maar bedankt voor het compliment . Weet je toevallig ook of je met een of andere distributeur, bijvoorbeeld H.O.M Vision ofzo, contact op kan nemen of ze de films ooit nog eens uit gaan brengen ofzo? Als er op DVD.nl meer Bert-Haanstra fans zijn denk ik dat dat misschien best mogelijk is.
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  4. #4

    Standaard

    En dan graag ook zijn film Alleman uit 1963 erbij.
    Bestond vorig jaar 40 jaar was een prachtig moment geweest om hem op dvd te zetten. Het programma Netwerk heeft er toen nog wel een versie voor deze tijd van gemaakt.

  5. #5

    Standaard

    De VHS is indertijd uitgebracht door Polygram. Op de box staat ook een internetadres... www.polygram.nl ... maar dat bestaat dus niet meer omdat Polygram een aantal jaren geleden is overgenomen door Universal, waar je terecht komt via www.polygram.com

    Je kent alleen Glas en Fanfare?
    Alsjeblieft... een lijstje: Bert Haanstra op IMDb

  6. #6

    Standaard Just Entertainment brengt dvd-box Bert Haanstra Compleet uit.

    Ik ontving van Just Entertainment de volgende nieuwsbrief:

    Just Entertainment brengt dvd-box Bert Haanstra Compleet uit.


    Dinsdag 1 mei heeft Just Entertainment een contract getekend met de familie Haanstra en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor de release van een dvd-box met het werk van Bert Haanstra. Half september brengt Just Entertainment een negen dvd's tellende box uit onder de noemer Bert Haanstra Compleet. Bij de box hoort een exclusief boek over Haanstra en zijn werk dat werd geschreven door Haanstra-kenner Klaas Vos.
    Er is nog altijd veel belangstelling voor werk van Haanstra. Het gaat om uniek materiaal. Haanstra toont in zijn films een beeld van Nederland dat niet meer bestaat. Voor jongeren is het interessant om vroeger tijden te beleven en voor ouderen is het een stuk nostalgie. Het werk van Haanstra is kwalitatief zo sterk is dat het een lust is om naar te kijken.
    In dit herdenkingsjaar (tien jaar na Haanstra’s overlijden) gaat er naast de release van de dvd-box veel meer rondom de wereldberoemde filmer gebeuren. Tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht is er veel aandacht voor hem. Ook Beeld en Geluid brengt een retrospectief. Daarnaast komt er een toer met zijn werk langs verschillende theaters. In Overijssel, waar Haanstra werd geboren, wordt zelfs een speciaal festival georganiseerd.
    Bert Haanstra (1916-1997) was een vooraanstaand Nederlands maker van documentaires en speelfilms. In 1959 kreeg hij een Oscar voor zijn korte film Glas, 1958. Zijn speelfilm Fanfare, 1958 en lange documentaire Alleman, 1963 waren zulke bioscoopsuccessen dat ze nog steeds in de top 10 van bestbezochte Nederlandse films aller tijden staan. Fanfare trok bijvoorbeeld 2,5 miljoen mensen naar de bioscoop. De oeuvreprijs van het Nederlandse Fonds voor de Film is naar hem vernoemd. Haanstra hoort volgens Just Entertainment, met Joris Ivens en Paul Verhoeven, tot ‘de wereldberoemden' van de Nederlandse film.

    In de box Haanstra Compleet worden onder meer de volgende titels uitgebracht:

    1. Fanfare (speelfilm)
    Glas (korte film)
    Spiegel Van Holland (korte film)
    Panta Rhei (korte film)

    2. De Zaak M.P. (speelfilm)
    Rembrandt, Schilder Van De Mens (documentaire)
    Nederlandse Beeldhouwkunst In De Late Middeleeuwen (documentaire)
    De Muiderkring Herleeft (Haanstra's eerste film)
    God Shiva (documentaire)

    3. Alleman (lange documentaire)
    Zoo (korte film)
    Nederland (documentaire)

    4. De Stem Van Het Water (lange documentaire)
    En De Zee Was Niet Meer (documentaire)
    Delta Phase 1 (documentaire)

    5. Bij De Beesten Af (lange documentaire)
    Strijd Zonder Einde (documentaire)

    6. Dokter Pulder Zaait Papavers (speelfilm)
    Retour Madrid (documentaire)

    7. Een Pak Slaag (speelfilm)
    Vroeger Kon Je Lachen (speelfilm)

    8. Chimps Onder Elkaar (documentaire)
    Monument Voor Een Gorilla (documentaire)
    Nationale Parken: Noodzaak (documentaire)
    Kinderen van Ghana (Haanstra's laatste film)

    9. Dijkbouw (documentaire)
    Olie Productie - Ontstaan En Vergaan (documentaire)
    Olie Productie - De Opsporing Van Aardolie (documentaire)
    Olie Productie - De Verkenningsboring (documentaire)
    Olie Productie - Het Olieveld (documentaire)
    Over Glas Gesproken (documentaire)

    Daarnaast worden per dvd de nodige extra's opgenomen.
    Laatst aangepast door RobertS : 07-05-2007 om 18:43

  7. #7

    Standaard Hommage aan Alleman

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Maarten van Krimpen Bekijk bericht
    Ik heb van Bert Haanstra alleen Fanfare en Glas gezien, maar deze twee films waren echt supergaaf. Fanfare zeker! Maar wat ik me nou afvraag: komt er ooit nog eens een DVD-collectie van zijn films? Ik bedoel, Fons Rademakers heeft ook zo'n serie uitgaven van z'n films gekregen. Waarom Bert Haanstra dan niet??
    Het is inmiddels vijftig jaar geleden dat de film Alleman uitkwam van Haanstra. Een mooie aanleiding om deze bijzondere film te eren met een hommage: #Alleman. De originele film is destijds grotendeels met een verborgen camera gefilmd vanuit een auto, #Alleman wordt live gecreëerd met beelden afkomstig van Google Street View. Commentaar tekst is van de hand van Sylvia Witteman. De premiere is op 24 november op IDFA. Meer informatie op www.alleman.nu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •