AudioControl Concert AVR-9 A/V-Receiver - Review

Geplaatst door: Michael Hamers 6 jaren, 5 maanden geleden - (0 comments)

AudioControl is een nieuwkomer op de Nederlandse markt. Het merk heeft in Dimex een fijne importeur gevonden die hun schitterende apparatuur een plekje tracht te geven in Nederlandse huishoudens. De Concert AVR-9 is belachelijk krachtig en biedt ondersteuning voor 4K HDR, Dolby Atmos en DTS:X. Ik had de eer dit beest te mogen reviewen.

AudioControl Concert AVR-9 - Bakbeest

AudioControl is dus een vrij onbekende speler op de Nederlandse markt. Arcam is wat bekender en naar wat ik begrijp laat AudioControl zijn A/V-receivers en processors maken bij Arcam. Dat verklaart ook dat de menu's op het scherm en de afstandsbediening, op de merknaam na, identiek zijn. Verder valt op dat de AudioControl Concert AVR-9 lijkt te zijn gebouwd om een nucleaire winter te kunnen doorstaan. De behuizing klinkt bijna identiek als een winkelwagentje als je er tegenaan tikt. Hij is loeizwaar en behoorlijk diep. De achterkant heeft een lichtgrijze kleur wat ook alweer compleet anders is dan bij andere merken en de voorkant is stijlvol, maar minimalistisch afgewerkt. En zeker de Espresso Black Brushed Aluminum Finish is prachtig. Als jullie andere reviews van me hebben gelezen weten jullie dat ik wel van dit uiterlijk houd. Geen overload aan knopjes, maar gewoon netjes en strak afgewerkt -en- vooral functioneel.

AudioControl Concert AVR-9 - Specificaties en aansluitmogelijkheden

We hebben hier te maken met een behoorlijk krachtige versterker. Het uitgangsvermogen is 7 x 200W bij 4 Ohm of 7 x 120W bij 8 Ohm. Het betreft een klasse H versterker, wat betekent dat de voedingsspanning het ingangssignaal volgt en zo zorgt voor een optimale werking van je eindtrap. Het rendement van een klasse H versterker ligt typisch tussen dat van een klasse AB en een klasse D versterker in. Een mooi compromis dus. En voor de geeks onder ons; kijk je stiekem door de ventilatiegaten aan de bovenkant, dan zie je een schitterende grote ringkerntransformator zitten. Mooi spul!

Qua aansluitmogelijkheden vinden we zeven HDMI-ingangen die volledig compatibel zijn met de HDMI 2.0A standaard. Dat betekent dus volledige 4K HDR support inclusief Dolby Vision. Er zijn ook drie HDMI-uitgangen; twee stuks voor zone 1 en eentje voor zone 2. Ook zijn er genoeg andere aansluitmogelijkheden, zoals zes analoge RCA-ingangen, vier digitale coax-ingangen, twee optische ingangen, een USB-poort en een LAN-poort. En aan de voorkant is nog een 3,5mm Aux-ingang en een 3,5mm koptelefoon-uitgang. Via een uPnP servertje kun je fijn audiobestanden over het netwerk afspelen. Dus bijvoorbeeld rechtstreeks vanaf je smartphone. Handig en zonder poespas. Of je sluit een USB-stick of harddisk aan waarop je je digitale muziek hebt staan.

Er zitten zeven eindtrappen in, wat betekent dat je een 7.1 setup kunt aansturen of bijvoorbeeld een 5.1.2 Dolby Atmos setup. Wil je naar een volledige 7.1.4 Dolby Atmos setup, dan kun je gebruik maken van extra eindversterkers in combinatie met de pre-out op de AudioControl Concert AVR-9. Feit dat alle surround-formaten worden ondersteund, behalve Auro3D, maakt deze A/V-receiver een erg mooie kandidaat voor een krachtige thuisbioscoop. Grote troef daarbij is dat Dirac Live aan boord is voor room- en speakercorrection. Het is een van de beste, zo niet hét beste softwarepakket om akoestische issues zoals staande golven en faseafwijkingen op te lossen of in elk geval flink te verminderen. Daarover zo direct meer.

AudioControl Concert AVR-9 - Gebruiksgemak

De achterkant van de receiver heeft een ruime layout waardoor je gemakkelijk je speakers aan kunt sluiten en je apparaten kunt verbinden. Op de voorkant zijn de meest gebruikte knoppen te vinden. Een powerknop ontbreekt, maar met een draai aan de volumeknop gaat de Concert AVR-9 aan. Het was dus eerst even zoeken voordat ik dat had gevonden.

De afstandsbediening is overzichtelijk en ligt lekker in de hand. Doordat er backlight aanwezig is laat de afstandsbediening zich ook gemakkelijk gebruiken in het donker. Iets wat in mijn ogen standaard zou moeten zijn op een afstandsbediening in deze prijsklasse. Gelukkig stelt AudioControl daarin niet teleur. De feedback van de knopjes is ook prettig.

Het instellingenmenu is exact hetzelfde als bij de receivers van Arcam, mocht je dat al kennen. Geen gelikt menu, maar wel een menu wat duidelijk is. De software laat zich vlot bedienen en alles spreekt voor zich. Prima dus. Geen heel mooi grafisch design zoals bij bijvoorbeeld de Sony STR-DN1080, maar sobere blauwtinten. Functie boven uiterlijk dus. En daar is wat mij betreft niets mis mee.

AudioControl Concert AVR-9 - Dirac Live

Voor hen die Dirac Live niet kennen; het is een software-oplossing die imperfecties in je kamer qua akoestiek netjes aanpakt, alsook het impulsgedrag van je speakers. Via de site van AudioControl kun je de applicatie downloaden voor je PC of Mac. Je sluit vervolgens de meegeleverde meetmicrofoon dan ook niet aan op de receiver zelf, maar op je laptop middels een meegeleverde USB-geluidskaart. Via je thuisnetwerk maak je vervolgens verbinding met de AudioControl Concert AVR-9 en je wordt stap voor stap door het proces geleid.

Nadat er een aantal metingen is verricht, krijg je mooi inzichtelijk in een grafiek de meetresultaten te zien. Je kunt met Dirac Live de gehele frequentiecurve zoals deze is gemeten corrigeren. Van laag tot hoog dus. Ik adviseer je echter niet meer te corrigeren dan de frequenties onder de 750 Hz. Als je daarboven correcties gaat uitvoeren is de kans groot dat het unieke karakter van de speakers die zijn aangesloten verloren gaat. In het bijzonder als het allemaal speakers uit dezelfde serie zijn, is het aanpassen van frequenties hoger dan 750 Hz absoluut niet aan te raden. Je koopt immers bepaalde speakers omdat je van de sound houdt die bij die speaker past. En de grootste problemen treden zowat in elke huiskamer op in de lagere frequenties in de vorm van staande golven. Niet in de hoge tonen.

Verder past de tool de timing aan in je systeem (impulsgedrag) zodat de geluiden uit alle speakers ook op het juiste moment je oor bereiken. Dat is erg belangrijk voor een surroundopstelling. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk de geluiden bij het beeld laten passen en dan is een homogeen geluidsbeeld met goede timing erg belangrijk.

Met Dirac Live heeft AudioControl dus een goede partner gevonden om de installatie en speakers netjes in de ruimte in te regelen.

AudioControl Concert AVR-9 - Testopstelling

Dimex stelde ons, naast deze mooie receiver, ook een mooie set Scansonic-speakers ter beschikking. Het middenkanaal en de voorste kanelen zijn aangesloten met PureCable speakerkabels en de surrounds zijn aangesloten met AudioQuest speakerkabels. De gebruikte speler is de vertrouwde OPPO UDP-203 en het beeld werd vanuit de receiver doorgestuurd naar een LG OLED55E6V televisie. Naast de Scansonics had ik ook nog twee speakers naar het plafond laten stralen voor een Dolby Atmos-opstelling. Er zullen in een later stadium speakers aan het plafond komen, maar voor nu moet ik het hier even mee doen. De gebruikte subwoofer is de Velodyne SPL-1200 Ultra. We spreken dus van een 5.1.2 Dolby Atmos-opstelling.

AudioControl Concert AVR-9 - Luisteren, ervaren!

Het luisteren naar deze combinatie is absoluut geen straf. Je merkt al bij het aanzetten van deze krachtpatser dat we te maken hebben met een heel stabiel apparaat. Geen gebrom. Geen gesis uit de speakers. Gewoon helemaal stil. Na het aanzetten van de film John Wick met de Dolby Atmos-track, is het echter gauw gedaan met de stilte. Mijn huiskamer vult zich met een zeer ruimtelijk geluidsbeeld. Door de upfiring-speakers krijgt het geluid een extra dimensie in de hoogte en dat zorgt voor een zeer overtuigende weergave. De aansturing van de speakers is nauwkeurig. Goed gecontroleerd ook. Door de grote dynamiek in de Dolby Atmos-track van John Wick zouden andere, minder krachtige receivers, zo door de mand kunnen vallen als er ineens van weinig geluid naar heel veel en heel hard geluid wordt overgeschakeld bij een hoog volume. Maar de AudioControl Concert AVR-9 heeft enorme reserves. Ze lijken onuitputtelijk. En echt warm wordt de receiver eigenlijk ook niet. Wat een vermogen en controle! En wat misschien nog wel het allermooist is, is dat het geluid, ook op echt hoge volumes, nergens vervormt of schel gaat klinken. Een verdienste van zowel receiver als speakers in mijn ogen.

Daarna de film Everest opgezet, ook met Dolby Atmos-track. Ook hier valt de ruimtelijkheid positief op. Je bevindt je echt even in de Himalaya als de ijskoude wind langs de hoofdrolspelers raast. Verder valt op dat, ook tijdens wat luidruchtigere scènes, microdetails niet verloren gaan. Ik heb me meermaals verbaasd over de grote dynamiek van de AudioControl Concert AVR-9.

Wat film betreft zit het dus zeker goed, maar de naam Concert AVR-9 doet vermoeden dat de receiver ook zijn mannetje staat als het op de weergave van muziek aankomt. Om even in de surround-sferen te blijven heb ik de SACD Dark Side of the Moon van Pink Floyd beluisterd. Voor hen die deze SACD niet kennen; het betreft een in 5.1 afgemixte release van het populaire album van Pink Floyd. Het geluid gaat heel natuurlijk door de kamer. Er is geen hoorbare scheidslijn tussen de kanalen en ze gaan naadloos in elkaar over. Blijft een mooi album en op deze wijze zelfs fenomenaal.

Daarna een aantal CD's beluisterd en het stereobeeld en de ruimtelijke plaatsing zijn buitengewoon goed. De timing in combinatie met de Scansonics is erg strak en de gelaagdheid in het geluid is goed hoorbaar bij een goede opname. De kleinste details in de opnames worden blootgelegd. Muziek in pure vorm. Een alleskunner dus!

AudioControl Concert AVR-9 - Conclusie

Wat een eer is het toch om al dat moois te mogen reviewen voor deze site. Met de AudioControl Concert AVR-9 heb ik wederom een powerhouse in mijn huiskamer gehad. Het ogenschijnlijk eindeloze vermogen en de perfecte controle maken deze receiver een absolute aanrader voor de meest veeleisende thuisbioscoopbezitters. En muziekliefhebbers! Het is een echte alleskunner die een flink aantal jaren meekan. Daarnaast zit ie niet volgebouwd met allerlei snufjes waar je toch niks mee doet. En ja, hij is een pak duurder dan de gemiddelde homecinema-receiver, maar daar presteert de Concert AVR-9 dan ook echt naar.

Mooie bijkomstigheid is wat mij betreft de keuze voor Dirac Live. Met dit stukje software haal je het beste uit je installatie naar boven. Dirac Live is echter niet voor iedereen. Daar is het in mijn ogen te ingewikkeld voor. Vraag dan ook gerust je dealer om hulp bij het inregelen van je installatie. En eenmaal goed ingemeten, krijg je er kippenvel en sensatie voor terug. Gegarandeerd.

Fijn om weer een Uitmuntend Award uit te kunnen reiken! En absoluut verdiend!

Pluspunten:

  • audiofiele surroundsound
  • ook zeer goed in stereo
  • prettige bediening
  • enorm krachtige en onconventionele versterker
  • robuust afgewerkt

Minpunten:

  • geen DSD decodering
  • geen draadloze netwerkconnectie
 
De prijs van de AudioControl Concert AVR-9 is te bepalen samen met de betreffende dealer, aangezien de AudioControl primair is bedoeld voor de custom installatie-markt. Naar verwachting ligt de prijs minimaal op die van de, technisch vergelijkbare, Arcam AVR850 van €5500,00.
 
Meer informatie over de importeur Dimex BV: www.dimex.nl
Meer informatie over de AudioControl Concert AVR-9: www.audiocontrol.com/home-audio/receivers/concert-avr-9/
 

 

Volledige specificaties, zoals overgenomen van AudioControl:

inputs

  • Video Inputs: 7 HDMI
  • Audio Inputs: 7 HDMI, 4 Coax SPDIF, 2 Toslink Optical, 6 RCA, 1 USB, Ethernet Client, Internet Radio
  • Nominal Audio Input Sensitivity: 1V-4V
  • Input Impedance: 47 kOhm

outputs

  • Speaker Level Channels: 7
  • Power Output 8Ω / 4Ω:  120W per channel / 200W per channel
  • Minimum Speaker Load: 4Ω
  • Preamp Audio Outputs: 7 main channels, 4 Dolby Atmos Height, 2 subwoofer
  • Main Video Outputs: Dual (2) HDMI (ARC supported)
  • Second Zone Output: 1 HDMI, 1 stereo analog audio
  • Headphone Outputs: 1 1/8″ mini

 performance

  • Signal to Noise (A-wtd ref 100W) normal/stereo direct: 100 dB/110 dB
  • Frequency Response: 20Hz-20kHz ± 0.2 dB
  • Total Harmonic Distortion: -100dB

 control

  • IP Ethernet
  • RS-232 Serial Control: 1 DB-9
  • 12 Volt Trigger Outputs: 1 Main Zone, 1 Zone 2
  • IR Receiver Inputs: 1 Main Zone, 1 Zone 2

 general

  • Power Consumption (standby): <0.5W
  • Power Consumption (idle, typical usage): 100W
  • Power Consumption (maximum): 1500W
  • BTU/Hour Heat Dissipation (idle): 300 (43 BTU/hr/channel)
  • BTU/Hour Heat Dissipation (1/8th power – normal listening): 884 (126 BTU/hr/channel)
  • BTU/Hour Heat Dissipation (maximum): 2068 (295 BTU/hr/channel)

weights & dimensions

  • Dimensions: 17”W x 16.5”D x 7”H (4U)
  • Weight: 48.0 lbs (21.8 kg)