Filmfreak: DVD releases IDFA's Delicatessen
Door Arnold van Oostrum | 15-06-2007 | Bron: Filmfreak Distributie
Filmfreak Distributie heeft het genoegen u de twee nieuwe titels van het
IDFA'S DELICATESSEN label aan te kondigen:
Kim Longinotto box
Releasedatum: 25 juni
Kim longinotto (Londen, 1952) heeft een niet te stoppen drang om
onrechtvaardigheid aan de kaak te stellen. Ze studeerde camera en regie aan de
Beaconsfield film school in engeland. Tijdens haar opleiding maakte ze haar
eerste documentaire, die een kritische kijk gaf op de kostschool waar ze als
jong meisje op zat. (Pride of Place, 1976). Deze film bleek een aanzet tot
talloze andere films over onderdrukking, onrechtvaardigheid en genderkwesties.
Sinds het einde van de jaren ‘70 reist ze naar verre, afgelegen oorden,
trotseert ze kou, hitte, honger, ziekte en andere tegenslagen en is ze niet bang
om bloederige taferelen vast te leggen. Het resultaat is een prachtig en
indringend oeuvre.
Kim Longinotto is een van de filmmakers die met haar unieke stijl thuishoort in het selecte gezelschap van de meesters van de documentaire
Deze
dvd box bevat de volgende titels:
Divorce Iranian style / Engeland, 1998 / kleur /16 mm /1 uur 20 min.
Gaea Girls / Engeland, 2000 / kleur / 35 mm /1 uur 46 min.
Runaway / Engeland, 2001 / kleur / 35 mm / 1 uur 27 min.
The Day I will never forget / Engeland, 2002 /kleur / 35mm /1 uur 32 min.
Sisters in law / Engeland, 2005 / kleur / 35 mm / 1 uur 44 min.
Bij deze box hoort ook een boekje met daarin o.a een interview met de
filmmaakster Longinotto.
Synopses van de 5 films:
Divorce Iranian Style
Iraanse vrouwen die willen scheiden, ondervinden veel tegenstand. Vaak
moeten zij machteloos toezien hoe hun man door de rechtbank in het gelijk wordt
gesteld en de voogdij over hun kinderen krijgt, ook als hij hen mishandelt of
geen enkele waarde hecht aan de opleiding van zijn dochters. Filmmaakster Kim
Longinotto en schrijfster Ziba mir-hosseini observeerden drie rechtszaken in
Teheran. Jamileh wordt mishandeld door haar man, maryam vecht voor de voogdij
over haar kinderen, en de zestienjarige Ziba wil scheiden van haar 38-jarige
echtgenoot. Zij zal daarna door het verlies van haar maagdelijkheid als uitschot
door het leven moeten gaan.
De vrouwen die longinotto laat zien, zijn allesbehalve slachtoffers. met humor,
vleierij, tranen, doorzettingsvermogen en een leugentje om bestwil proberen zij,
vaak met succes, hun doel te bereiken.
Gaea Girls
Stevige meiden zijn het, de japanse gaea girls. Geen romige stootkussens
zoals de sumoworstelaars, maar compacte dames met korte haren en brede
schouders. In de worstelring dragen ze glanzend versierde strakke pakjes, en ze
slingeren hun tegenstandster boven het hoofd en vervolgens tegen de grond alsof
ze een zak aardappelen hanteren. ‘Ze zijn zo vol leven in de ring’, verzucht
leerling-worstelaar takeuchi saika aan het begin van Kim longinotto’s Gaea Girls.
‘Zo wil ik ook zijn!’ takeuchi wil opgemerkt worden en heeft daar wel bloed,
zweet en tranen voor over. Vernedering na vernedering doorstaat ze, terwijl
almaar zichtbaarder wordt dat het haar aan kracht ontbreekt. De engelse
filmmaakster Kim longinotto filmt de nieuwkomer takeuchi in het Gaea
girls-trainingskamp. Ze volgt ook takeuchi’s begeleiders satumora en nagayo tot
in de worstelring, waar een goede gaea girl pas opgeeft als ze bijna dood is.
Net als in eerdere documentaires van Longinotto over de normen en regels in
aparte (sub)culturen, blijft ze ook in Gaea Girls op respectvolle afstand van
haar onderwerp en observeert zij zonder commentaar het dagelijkse reilen en
zeilen in het trainingskamp. Haar sobere portret van deze bijna fascistische
leefwereld, waarin ieder moment van zwakte tot een vernedering leidt, is er niet
minder schokkend om. Om hun moment van glorie te bereiken blijken de
worstelaarsters eerst een ware hel te moeten doorstaan.
Runaway
De regisseuses Kim longinotto en Ziba mirhosseini, die al eerder
samenwerkten voor de gedenkwaardige documentaire Divorce iranian style, zijn
terug in Teheran. Deze keer bezoeken ze een opvangcentrum voor meisjes die van
huis zijn weggelopen. Door de hoofdrolspeelsters te behandelen met veel respect
en begrip, weten de filmmaaksters door te dringen tot hun problematische levens.
De filmploeg is er kennelijk in geslaagd het volle vertrouwen van de meisjes te
winnen, want we zien ze loskomen zonder zich te storen aan de camera.
Hoewel de maatschappij en hun familie hen geleerd heeft altijd te gehoorzamen en
nooit brutaal te zijn, hebben deze meisjes de moed gevonden om op te komen voor
hun vrijheid. Door weg te lopen van huis willen ze hun leven een nieuwe wending
geven. maar wat zijn hun kansen? als officieel instituut in de Iraanse
samenleving is het opvangcentrum gedwongen zich aan de wet te houden. Desondanks
vindt de charismatische en kordate mevrouw shirazi, die het centrum leidt,
altijd wel een manier om de relatie tussen de ouders en de weglopers opnieuw te
bespreken. Zonder voyeuristisch te worden volgen de filmmakers enkele gevallen,
van het moment dat de meisjes binnenkomen in het centrum totdat ze terugkeren
naar huis. Het tussenliggende verhaal gaat over de pijn, vernedering en woede
van Iraanse meisjes die tegengewerkt worden door hun dierbaren.‘
The day I will never forget
Na de veelgeprezen documentaire Divorce Iranian style en Runaway, reist Kim
Longinotto naar Nairobi. In de Keniase hoofdstad richt ze zich op het onderwerp
vrouwenbesnijdenis en dat levert een confronterende en verhelderende
documentaire op. De vrouwen die in the Day I will never forget aan het woord
komen, nemen geen blad voor de mond en spreken zonder eufemismen over hun
besnijdenis. In groepsdiscussies gaat het er fel aan toe: veel vrouwen hebben
geen zin meer in seks, een enkeling vindt dat je je juist moet bevrijden van
‘dat vieze ding’ zodat vrouwen niet meer vreemdgaan. Longinotto krijgt zelfs
toegang tot de rommelige kamer waar een oude vrouw twee tegenstribbelende,
hartverscheurend kermende meisjes onder het mes neemt. De oude vrouw die de
besnijdenissen uitvoert, vertelt tot in detail hoe het eraan toegaat (‘de wortel
moet je laten zitten anders gaat het te veel bloeden’) en gaat er prat op heel
gelukkig te zijn na elke operatie. De mannen vinden het allemaal best: het is
een traditie die teruggaat op de idee dat ieder mens geboren wordt met een
vrouwelijk en mannelijk geslachtsorgaan, en pas schoon is als een van de twee is
verwijderd. Longinotto volgt ook een verpleegster die zich tegen dit idee
verzet. Met scherpe vragen prikt ze de drogredeneringen door en probeert ze
vervolgens echtgenoten, vaders en moeders te overtuigen van het recht op
zelfbeschikking. Maar vooralsnog daagt slechts een handjevol dappere jongens en
meisje hun ouders voor het gerecht.
Sisters in law
'Ik ben bang dat [de beklaagde] een eeuw gemist heeft. Dit is de eeuw waarin
de rechten van de vrouw gerespecteerd worden’, merkt rechter hortense Bam op. In
Sisters in law volgen Florence Ayisi en Kim Longinotto de strijd van
west-afrikaanse moslimvrouwen om hun wettelijke rechten, die in de praktijk niet
al te serieus worden genomen. Met haar hand-held camera manoeuvreert Longinotto
handig door de opgewonden drukte in en rond de rechtszaal van Kumba, een stadje
in Zuid-west Kameroen, waar zich dikwijls hilarische taferelen afspelen.
Openbaar aanklager verangassa bepleit er met verve haar zaken, waarop rechter
Beatrice Ntuba haar vernietigende oordelen velt. We zien de 6-jarige Grace, die
door een tante werd mishandeld en Amina, die jarenlang is geslagen en aangerand
door haar man. Longinotto heeft een barmhartig cameraoog en het buitengewone
vermogen om op het juiste moment op de juiste plek te zijn; altijd actueel,
discreet, cultureel bewust en gevoelig. Coregisseur florence Ayisi denkt dat de
film de mensen voorbij de stereotypen van Afrika zal leiden: ‘het laat de moed
van vrouwen zien, hun kracht en vastberadenheid om zich los te maken van een
leven vol geweld, met steun van hun zusters in het rechtssysteem.’ Sisters in
law toont zo een emotionele, menselijke plek, vol hartverscheurende verhalen,
humor en hoop op wezenlijke verandering.
Engeland, 1998-2005, 469 minuten
Productgegevens: Cat.Nr.: FFDOC20D, EAN code: 9789058493538
DVD specificaties: 16:9 Anamorf Widescreen, Dolby 2.0, Nederlands, Engels ondertiteld
winkelprijs: 54,95 euro
ODESSA...ODESSA! (Michale Boganim)
Releasedatum: verkrijgbaar
Odessa Odessa.. het is een titel die klinkt als een liedje. In werkelijkheid is het een intrigerend documentairedrieluik over de legendarische havenstad Odessa aan de Zwarte Zee. Vertrekpunt is deze stad in de Oekraïne. Van daaruit treedt de kijker in het voetspoor van de vele Russische Joden die hun thuis verlieten en emigreerden naar Amerika en Israël.
Regisseur Michale Boganim toont de Russische melancholie en het Joods verlangen naar een thuis met behulp van een zelfverzekerde en filmische aanpak. Als in een soepel gestileerde speelfilm, glijdt de camera tijdens alledaagse situaties langs de vele markante personages. Het resultaat is gedistantieerd en betrokken tegelijk. Dezelfde herinneringen, dromen en illusies keren overal terug.
Boganim gebruikt verschillende kleuren per locatie en accentueert daarmee tegelijkertijd de verschillen: van het verval in de Oekraïne en het bruisende Brooklyn tot het gepolitiseerde Israël. Overal echter grijpt men met dezelfde passie elke halve gelegenheid aan om te zingen over de glorie van Odessa.
Israel / Frankrijk, 2005, 102 minuten
"het diep melancholieke Odessa Odessa ! is een film om te koesteren... Odessa Odessa is een zeer trefzekere film." **** Het Parool
"Boganim weet die nostalgie goed te vangen." Trouw
Productgegevens: Cat.nr: FFDOC18, Eancode: 9789058493613
DVD specificaties: 16:9 anamorf, Dolby 2.0 stereo, 35 mm, Nederlands, Engels, Frans en Duits ondertiteld
winkelprijs: 17,95 euro
Recente artikelen
- Nieuwe releasedatum voor Knox Goes Away - vanaf 9 mei in de bioscoop
- The Apprentice in premiere op filmfestival Cannes
- Tegenstroom Filmfestival opent met 3 kortfilms
- Bekijk hier de eerste trailer van de comedy hit man met Glen Powell en Adria Arjona
- Opnamen Nederlandse actiethriller Full Moon afgerond in Thailand
Inloggen