New Best Friend

Nathan Strik
17-05-2003

4.5

New Best Friend (DVD)

Alicia Campbell (Mia Kirshner) is een beetje een buitenbeentje. Ze studeert hard, maar is afkomstig uit een arm gezin en wordt niet geaccepteerd door veel van haar mede-studenten. Haar klasgenote Hadley Ashton (Meredith Monroe) daarentegen is rijk, populair en houdt van feesten, drank, drugs en seks. Als deze twee tegenpolen gedwongen moeten samenwerken voor een school-project ontstaat er eerst nog wat wrijving tussen de twee meiden, maar al snel wordt Alicia opgenomen in de vriendenkring van de populaire Hadley. Dit introduceert Alicia in een nieuwe wereld vol met spannende feesten. Maar op een dag gaat het mis: Alicia krijgt een overdosis cocaïne binnen en belandt in coma in het ziekenhuis. Haar moeder vermoedt dat er sprake is van een misdrijf en de decaan van de school vraagt de plaatselijke sheriff om hulp om het hele zaakje uit te zoeken. Is Alicia slachtoffer geworden van haar nieuwe, wilde vriendenclub?

New Best Friend is opgebouwd uit meerdere flashbacks, waarin de sheriff aan de hand van gesprekken met de kennissen en vrienden van Alicia probeert te achterhalen wat de precieze omstandigheden waren die tot haar coma hebben geleid. In de flashbacks zien we Alicia van een verlegen meisje langzamerhand uitgroeien tot een wild feestbeest. De film heeft op zich een vrij recht-toe-recht-aan verhaal. Het is in essentie een Cluedo-achtig “wie heeft het gedaan?”-verhaal. Het einde komt helaas niet geheel als een schok, omdat de oplettende kijker door de vele hints allang kan raden hoe de vork in de steel zit. Het acteerwerk is aardig, met name van Mia Kirshner en Meredith Monroe (die ongelooflijk op Gwyneth Palthrow lijkt soms). Sommige scènes, zoals de lesbische vrijpartij tussen Mia Kirshner en Dominique Swain, zijn enigszins overbodig voor het verhaal en voelen aan alsof ze erbij zijn geplakt. Al met al een aardige film om een avondje te huren, maar zeker geen film die het verdient om keer op keer bekeken te worden.

Jaar: 2002
Speelduur: 87 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609033519

• filmografieën

Het beeld op deze DVD is vastgelegd in de originele bioscoopverhouding van 1.78:1 en is anamorf opgeslagen voor een 33% hogere resolutie bij TV´s met een 16:9 weergave. De scherpte van de transfer is redelijk, maar er is nogal wat filmgrain aanwezig, wat in sommige scènes storend kan werken. Ook is het beeld soms kunstmatig verscherpt met edge-enhancement en zijn er hier en daar wat beschadigingen te zien. Contrast en helderheid zijn allebei prima in orde en het teruggehouden kleurenpalet oogt rustig. De wat minder verzadigde kleuren zijn waarschijnlijk een bewuste keuze van de regisseur geweest. Problemen met compressie komen hier en daar voor, met name in de achtergronden waar de filmgrain nog weleens voor problemen zorgt. Gelukkig is dit niet al te opvallend. Kortom een aardige transfer, maar we hebben wel eens beter gezien van Columbia. De ondertitels staan netjes onder in beeld en de chapter-verdeling is zeer ruim met 28 hoofdstukken.

Het Dolby Digital 5.1 geluid (448 Kbit/s) klinkt warm en ingetogen. De dynamiek is niet vreselijk agressief, maar in sommige scènes wordt er wel wat gespeeld met hard/zacht verschillen. De surrounds worden de meeste tijd gebruikt voor de aanwezige popmuziek en verder is de film voornamelijk dialooggeoriënteerd. Het LFE-kanaal ondersteunt sommige scènes (wederom veel bij de popmuziek) met een prima laag. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. Verwacht van deze track niet al teveel bombarie, gewoon een goed bij de film passende en netjes klinkende track.

De stilstaande menu´s zonder achtergrondmuziek bieden toegang tot een paar aardige, maar niet wereldschokkende extra´s:

De voornaamste extra op deze DVD is het audiocommentaar van regisseur Zoe Clarke-Williams. Ze vertelt vooral achtergronden bij het filmen van deze film en over haar eigen ervaringen tijdens het maken hiervan. Zo vertelt ze onder andere dat ze, als vrij jonge regisseur, veel had aan de ervaring van haar cameraman en verder vertelt ze vooral veel anekdotes. Ze gaat niet vreselijk diep in op de achtergronden van het plot, behalve dat ze zegt dat ze zichzelf goed kon vinden in zowel de rol van het rijke meisje, als die van het arme meisje. Een rustige commentaartrack die voor liefhebbers van de film zeker nuttige informatie bevat, maar we hebben wel eens betere audiocommentaren gehoord.

Naast de trailer voor de film zelf vind je ook nog vijf promotionele trailers terug van The Sweetest Thing, Enough, Not Another Teen Movie, The Forsaken en Urban Legend.

Filmografieën
Hier staan tekst-schermen met filmografieën van regisseur Zoe Clarke-Williams en acteurs Mia Kirshner, Taye Diggs, Meredith Monroe en Dominique Swain.

New Best Friend is een film die zeker leuk is om een keer te kijken, maar die je na één keer ook wel hebt gezien. Dit komt vooral door het ietwat voorspelbare plot. Beeldkwaliteit had beter gekund, wat voornamelijk ligt aan de filmgrain. Gelukkig zijn er nergens echt grote problemen gevonden. Het geluid zal je niet uit je stoel blazen, maar is gewoon een netjes klinkende 5.1 track die prima bij de film past. De extra´s bieden weinig inzicht in de film, met uitzondering van het audiocommentaar, maar dat concentreert zich voornamelijk op de anekdotes achter de schermen. Een redelijke film op een DVD die nergens echt verrassend is te noemen.