Travelling Birds, The (SE)

Nathan Strik
06-06-2003

8.5

Travelling Birds, The (SE) (DVD)

De mens verlangt er al sinds het begin der tijden naar: zo vrij te kunnen vliegen als een vogel. De gratie en schoonheid van deze bijzondere mede-aardbewoners boeit ons al eeuwen lang. Hoe zou het zijn om tussen de vogels mee te kunnen vliegen en de aarde vanuit hun perspectief te zien? Dat is precies waar The Travelling Birds (Originele titel: Le Peuple Migrateur) je als kijker de kans voor geeft. In deze natuurdocumentaire vlieg je letterlijk tussen de ganzen, zwanen, pelikanen en andere vogels mee in hun grote trektochten. Je vliegt mee over Europa, Amerika, Azië en andere continenten en deelt lief en leed met deze bijzondere dieren.

Aan The Travelling Birds is ruim drie jaar enorm hard gewerkt door een groep enthousiaste filmmakers en vogelkundigen. De vogels werden al vanaf het moment dat ze nog in het ei zaten langzaam voorbereid op dit bijzondere filmproject. Het was van uitzonderlijk belang dat de vogels een goede band kregen met de filmmakers en dat ze niet bang zouden worden van de motoren van de door de filmcrew gebruikte vliegtuigjes, boten en auto´s. Dit betekende dat het team van verzorgers de vogels van jongs af aan moest begeleiden. Dankzij deze voorbereidingen konden de filmmakers extreem dichtbij komen met hun vliegtuigjes zodat ze letterlijk tussen de vogels konden meevliegen; de dieren waren immers gewend aan de aanwezigheid van de filmers en hun vliegmachines. En het moet gezegd worden: dit levert enkele verbluffende beelden op. Je voelt je als kijker gewoonweg één met de vogels en dit is dan ook de enige documentaire die je een kijkje geeft op de wereld door de ogen van een vogel. Dit is niet een normale documentaire in de zin dat je veel zult leren, je moet dit meer zien als een natuurervaring. Het commentaar in de vorm van een voice-over is dan ook minimaal gehouden en het grootste gedeelte van de film zweef je tussen de vogels en hoor je de prachtige muziek van Bruno Coulais (Microcosmos, Vidocq). Dit alles maakt van The Travelling Birds een onvergetelijke ervaring die iedereen een keer zou moeten meemaken.

Jaar: 2001
Speelduur: 94 min
Verpakking: Double transparant keep case
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• Making Of
  • Verbluffende Machines
  • De Acteurs
  • Interview met Jacques Perrin
  • Diavoorstelling
  • Internetlinks
  • Schermbeveiligingen

Het beeld op deze DVD is in de verhouding 1.78:1 anamorf vastgelegd op de DVD. Dit wijkt slechts een klein beetje af van de originele bios-ratio die 1.85:1 bedroeg. De transfer is op zich erg goed, de gebruikte print bevat enkele beschadigingen en wat filmgrain, maar dit blijft allemaal keurig binnen de perken. Ook schaduwdetail, kleurverzadiging en contrast zijn erg goed. Waar de beeldkwaliteit van deze DVD helaas erg achterblijft is op het gebied van compressie. De vrij lage bitrate is hier duidelijk één van de grote schuldigen aan. In meerdere gevallen zien we hierdoor Gibb-effecten en compressieblokken opduiken. Op momenten dat bijvoorbeeld het hele scherm gevuld wordt met fladderende vogels doet dit duidelijk afbreuk aan de filmervaring en dat is erg jammer. Ook is er hier en daar wat edge-enhancement aanwezig. De spaarzame Franse voice-over momenten zijn keurig netjes ondertiteld in een goed leesbaar lettertype. De chapterverdeling (15 chapters) is voor een film van deze lengte netjes. Een op zich prima transfer, die helaas punten verliest door de vele compressiefouten.

Op de geluidskwaliteit is gelukkig minder beknibbeld dan op de beeldkwaliteit. De originele Franse track staat in twee smaken op de DVD: een Dolby Digital 5.1 (384 Kbit/s) en een DTS 5.1 (754 Kbit/s) track. En de geluidskwaliteit is in beide gevallen om je vingers bij af te likken. Je hoort allerlei vogelgeluiden en ambiant effecten uit de achterkanalen komen, die vaak in split-surround worden aangestuurd. Ook de prachtige muziek omgeeft je met sfeervolle melodieën. Van tijd tot tijd is er een zeer agressief gebruik te horen van alle kanalen, dit merk je vooral in de lawine-scène met de Indische ganzen, waar ook extreem goed gebruik gemaakt wordt van het LFE-kanaal voor de nodige diepgang in het laag. De DTS track klinkt duidelijk wat beter dan de Dolby-track, wat ook gedeeltelijk wel zal liggen aan de relatief lage bitrate die bij de Dolby track is toegepast. Dit maakt de DTS track net wat opener en beter gedefinieerd. Het geluid op deze DVD klinkt werkelijk fenomenaal en is prima demonstratiemateriaal, naast het feit dat het de ervaring van deze film een factor 10 sterker maakt.

Op de tweede disc van deze Special Edition vinden we een aantal prima extra´s terug die veel toevoegen aan de filmervaring.

Making Of
In deze 52 minuten durende documentaire krijg je een zeer gedetailleerde blik achter de schermen van The Travelling Birds. Je krijgt enorm veel waardering voor de jaren van werk en de extreem nauwgezette voorbereidingen die in deze film zijn gaan zitten. Vooral het gedeelte waarin de vogels werden “opgevoed” en voorbereid op het filmen zijn erg interessant en het is heel mooi om te zien hoe hecht de band tussen de vogels en de filmmakers was.

Deleted Scenes
Hier zie je een selectie van verwijderde scènes. Regisseur Jacques Perrin geeft ondertussen commentaar over het filmen van de scènes en de redenen waarom deze uiteindelijk uit de film geknipt werden.

Verbluffende Machines
Hier zie je een vijftal korte featurettes over de gebruikte voertuigen en vliegtuigen die de filmmakers hebben benut bij het maken van de film. De korte clipjes duren gemiddels zo´n 40 seconden en laten je zien hoe de filmmakers de sterke kanten van elk van deze vervoersmiddelen hebben benut.

De Acteurs
Hier vind je aanvullende informatie over de sierlijke acteurs uit de film. Van roodborstjes, brandganzen, sneeuwganzen, Indische ganzen, Afrikaanse pelikanen, zangzwanen en de witte ooievaar krijg je waardevolle informatie over hun migratieroutes, vlieghoogte/afstand en nog veel meer.

Interview met Jacques Perrin
In dit, pakweg 25 minuten durende, interview met regisseur Jacques Perrin vertelt hij openlijk over zijn visie op deze bijzondere film, die hem duidelijk erg na aan het hart ligt. Een erg open en eerlijk praatje dat veel inzichten geeft in de bedoelingen en gedachten achter deze film.

Diavoorstelling
Hier zijn 37 foto´s te zien van vogels en van de filmcrew. Dit levert erg mooie plaatjes op die het ook niet slecht zouden doen als achtergrond voor een Windows-bureaublad.

Internetlinks
Hier vind je twee links naar de website van The Travelling Birds en de vogelbescherming.

Schermbeveiligingen
Bij het insteken van de schijf in je computer krijg je de keuze om een aantal bureaubladachtergronden (in 800x600 en 1024x768 formaat) te downloaden. Daarnaast zijn er ook enkele schermbeveiligingen voorradig. De kwaliteit van de foto´s is erg goed en zal menig bureaublad verfraaiien.

The Travelling Birds is niet zozeer een documentaire, maar meer een natuurervaring. Je leert dan ook niet veel feitjes en achtergronden over de vogels, maar je vormt meer je eigen ideeën over de enorme prestaties die deze dieren leveren op hun migratietochten. Mensen die wat meer inhoud van hun documentaires verlangen kunnen hierdoor misschien teleurgesteld raken, maar iedereen die op zoek is naar een unieke en wonderschone ervaring, kan ik deze DVD van harte aanbevelen. De beeldkwaliteit wordt erg geplaagd door de aanwezige compressiefouten. Dit is jammer, aangezien de transfer vanaf film op zich erg goed is gedaan. De geluidskwaliteit is van een uitzonderlijk hoog niveau en zowel de DTS, als de Dolby track klinken geweldig. De extra´s maken het geheel mooi af en geven een zeer uitgebreide en eerlijke blik achter de schermen. The Travelling Birds loopt dankzij de mindere beeldkwaliteit een Topper-certificaat mis, maar kan nog steeds een regelrechte aanrader genoemd worden!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.