Far From Home: The Adventures Of Yellow Dog

11-07-2003

4.4

Far From Home: The Adventures Of Yellow Dog (DVD)

Als de 14-jarige Angus (Jesse Bradford) woont met zijn familie op de westkust van Vancouver Island, Canada. Als hij met zijn vrienden een konijntje in het bos achterna jaagt, komt hij een zwerfhond tegen. Angus neemt de hond mee naar huis. Al vrij snel worden Yellow, zoals Angus de hond heeft genoemd, en Angus de beste maatjes. Wanneer Angus met zijn vader (Bruce Davinson) meegaat op de boot om wat spullen weg te brengen, komen ze voor de kust van Britisch Columbia terecht in een storm. De boot kapseist en Angus en Yellow spoelen aan op het land. Bij de zoektocht wordt de vader gered, maar van Angus en Yellow geen spoor. Terwijl zijn moeder (Mimi Rogers) en zijn vader de hoop niet opgeven en het zoeken door blijft gaan, vechten Angus en zijn trouwe vriend Yellow om te overleven in de wildernis.

Far From Home: The Adventures Of Yellow Dog is geen verrassende film te noemen. Het verhaal verloopt tamelijk voorspelbaar en is op de juiste momenten dramatisch. Dat de film toch de moeite waard is komt vooral door de mooie beelden van het Canadese (Britisch Columbia) landschap van cameraman James Gardner. Ook de acteerprestaties van de jonge Jesse Bradford zijn verdienstelijk te noemen. Mimi Rogers en Bruce Davinson zijn beide ook goed voor gedegen maar weinig verrassend acteerwerk.
De Canadese regisseur Phillip Borsos heeft ook zelf het verhaal geschreven. Een paar weken na de première van de film is Borsos aan de gevolgen van leukemie overleden. Borsos was in Canada een bekende regisseur, die zijn filmcarrière in 1976 begon met de door hemzelf geproduceerde en geregisseerde film Cooperage. In 1980 kreeg Borsos een Oscar nominatie voor zijn documentairefilm Nails.

Jaar: 1995
Speelduur: 78 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626013655

De film is op 35 mm vastgelegd. Getuige de ook op deze DVD aanwezige bioscooptrailer is het beoogde beeldformaat 2.35:1 geweest. De film staat echter in een open matted 1.33:1 (full frame) verhouding op de DVD. Dit betekent dat nagenoeg het hele beeld van het 35 mm negatief zichtbaar is gemaakt. Je ziet dus veel meer beeld dan de regisseur voor de bioscoopversie bedoeld heeft (vergelijk screenshot 5 en 6). Nu is het niet onmogelijk dat met het filmen ook rekening is gehouden met de videomarkt en dus dit full frame beeld al voor deze markt bedacht was. Want nergens in de film komt dit full frame beeld als storend over. Ook zijn door het wegvallen van de zwarte balken geen onverwacht storende zaken (zoals een hangende microfoon) in beeld gekomen.
Goed, hoe ziet het er verder beeld eruit? De algehele kwaliteit van het beeld is redelijk goed. Voor een nog zeer recente film valt de kwaliteit eigenlijk wel wat tegen. De kleuren zijn prima, het mooie Canadese landschap wordt mooi en natuurlijk weergegeven. Ook het contrast en het zwartniveau zijn prima in orde. Scherpte en detaillering hadden beter gekund. Dat vond de maker van de DVD transfer blijkbaar ook, getuige de duidelijk zichtbaar toegepaste edge enhancement, wat trouwens op de detaillering een averechts effect heeft. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters. Filmgrain is minimaal aanwezig.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo ‘Spectral Recording’ soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt prima en voldoet zeker aan de film. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Maar dankzij de achterkanalen heeft de soundtrack toch een prima ruimtelijk geluidsbeeld. De achterkanalen worden gebruikt om allerlei omgevingsgeluiden weer te geven met soms een nadrukkelijk effect (vliegtuig dat van achteren aan komt vliegen). De melodramatische muziek van John Scott klinkt dankzij de surroundspeakers ook bijzonder ruimtelijk. Het laag en hoog zijn beide voldoende voor deze soundtrack. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes zonder achtergrondmuziek. De DVD heeft één extra: de bioscooptrailer (2:35 minuten). Hier gepresenteerd in 2.35:1 anamorf beeld.

Far From Home: The Adventures Of Yellow Dog is een hartverwarmend verhaal van de Canadese regisseur Phillip Borsos over de vriendschap tussen een 14-jarige jongen en zijn hond. Beide proberen na een bootongeluk in de bossen van Canada te overleven. FOX heeft deze film uitgebracht in de Big Deal budget serie. De film staat in een full frame (open matted) beeldverhouding op de DVD, de kwaliteit van het beeld is redelijk goed. Het Dolby Surround geluid klinkt prima. Als extra is de bioscooptrailer toegevoegd.