'Allo 'Allo!, The Best Of

Paul Ranft
12-07-2003

6.3

'Allo 'Allo!, The Best Of (DVD)

Het Normandische plattelandsdorpje Nouvion gaat tijdens de Tweede Wereldoorlog gebukt onder de bezetting van het Duitse leger. Kolonel Von Strohm en zijn assistent Kapitein Hans Geering maken misbruik van hun machtspositie en vullen hun zakken met waardevolle Franse kunstvoorwerpen die ze in het geniep verbergen om ze later, als de oorlog eenmaal voorbij is, onder het mom van 'gevonden voorwerpen' te verzilveren. Het Duitse oppercommando heeft de manke Gestapo officier Herr Flick en zijn nog mankere adjudant Von Smallhausen naar Nouvion gestuurd om de kunstwerken veilig te stellen en deze naar Berlijn te sturen. Echter, het schilderij “The Fallen Madonna With The Big Boobies” van Van Klomp, het meest prestigieuze kunstwerk van de collectie, is verdwenen als gevolg van heimelijke inspanningen van de twee Duitse officieren.

Het Franse verzet, onder leiding van de mooie Michelle, maakt gebruik van het dorpscafé van Nouvion en beschouwt "Café René" als hun hoofdkwartier waar Britse piloten tijdelijk kunnen onderduiken en waar snode plannen worden gesmeed om de Duitsers dwars te zitten. René Artois, de eigenaar van het goed draaiende etablissement, hinkt op twee gedachten. Enerzijds verdient hij flink veel geld en spullen aan de Duitsers en anderzijds keurt hij de oorlog en de Duitsers af omwille van het leed dat zij het dorp en haar inwoners hebben aangericht. Tegen zijn zin in helpt hij samen met zijn vrouw Edith en zijn beide serveersters Yvette en Maria, die beiden zijn maîtresse zijn, het Franse verzet om Britse piloten naar Engeland te ontsnappen wat hem tot lokale volksheld maakt. De Duitsers vermoeden dat hij samenwerkt met het verzet maar ondernemen geen actie tegen hem vanwege de "diensten" die hij hen verleent.

Café René is de centrale plaats waar zich tal van kolderieke taferelen afspelen. Naast de genoemde figuren zijn er stereotype karakters die geregeld het café bezoeken en het Franse verzet helpen. Zo zijn er Monsieur Alphonse, de puissant gefortuneerde doodgraver die een duel met René niet uit de weg gaat als er om Edith, de zingende nachtegaal, gestreden moet worden. Als zij zingt stopt iedereen een stuk kaas in de oren om het gekras niet aan te horen. Een andere vaste bezoeker is Roger Leclerc. Deze uit de gevangenis ontsnapte meestervervalser werkt voor het verzet en is vaak onherkenbaar door zijn vele vermommingen. De manier waarop hij zich bekend maakt met de alleszeggende tekst "It is I, Leclerc" is karakteristiek voor zijn optreden. Na zijn ontsnapping uit de gevangenis wordt hij herenigd met zijn lang verloren geliefde Fanny, de schoonmoeder van René. Fanny is stokdoof en bedlegerig en heeft een afschuwelijke hekel aan de Duitsers. Haar bed maakt onderdeel uit van een ingenieus radiosysteem om mee te kunnen communiceren met de Britten. Een andere graag geziene gast is de Britse under cover agent Crabtree die als een vermomde politieagent het verzet assisteert, maar niet altijd begrepen wordt omdat hij zo slecht Frans spreekt. Zijn "Goodmeuning" werkt bijzonder aanstekelijk. De Duitse luitenant Hubert Gruber heeft een gevoel voor artisticiteit en heeft een zacht karakter. Daarnaast heeft hij een bepaalde "neiging" die hij het liefst op René zou willen uitproberen. Met zijn kleine tankje weet hij grote indruk te maken. Last but not least is er de Duitse Helga. Zij is onderofficier en is één van de slimste samenzweerders en valt op Herr Otto Flick.

De pilot van deze door de BBC gemaakte productie werd eind 1982 voor het eerst op televisie uitgezonden en in 1984 herhaald als inleiding voor de eerste serie episodes. In totaal werden 9 series gemaakt en daarnaast nog een aantal specials. Warner heeft voor de Nederlandse consument een aantal episodes gebundeld en deze in een 3-disc DVD box uitgebracht: The Best Of 'Allo 'Allo!. Dit zijn twaalf episodes die per aflevering ongeveer dertig minuten duren. De volgende episodes zijn op DVD gezet:

Disc 1
1. The British Are Coming (34:50 minuten)
2. The Poloceman Cometh (28:51 minuten)
3. Swiftly And With Style (28:55 minuten)
4. The Duel (29:05 minuten)

Disc 2
5. Herr Flick's Revenge (29:01 minuten)
6. The Gateau From The Chateau : Christmas Special (47:54 minuten)
7. The Nicked Knockwurst (33:47 minuten)
8. Gruber Carpeted (33:54 minuten)

Disc 3
9. The Sausage In The Wardrobe (34:00 minuten)
10. Flight Of Fancy (43:57 minuten)
11. Pretty Maids All In A Row (34:06 minuten)
12. The Great Un-Escape (33:56 minuten)

Naast de pilot uit 1982/1984 zijn dit de episodes uit Serie 2 (1985) en Series 3 (1986). "The Poloceman Cometh" is de derde episode uit serie 2. Kenners van ’Allo ’Allo! weten dan dat afleveringen met de in scène gezette begrafenis van René uit Serie 1 (1984) niet op de DVD zijn terug te vinden. In Serie 2 en de daaropvolgende series is René namelijk de broer van de overleden René! Dus om deze verzamelbox de titel "The Best Of" te noemen is niet geheel terecht. Aan de andere kant is het vrijwel onmogelijk om afzonderlijke episodes uit verschillende series te tonen omdat elke episode afhangt van de gebeurtenissen uit voorgaande afleveringen.

In de episodes zoals hier zijn vastgelegd draait alles om het schilderij “The Fallen Madonna With The Big Boobies” van Van Klomp die in een grote worst is verstopt en die verborgen wordt gehouden in de kelder van Café René. De hilarische situaties die het met zich meebrengt om de worst met schilderij in veiligheid te brengen en uit handen van Herr Flick te houden zijn om te gillen. Daarnaast zijn de taferelen om de als uienverkopers vermomde Britse piloten de grote oversteek naar Engeland te laten maken dijenkletsers van jewelste. Je ziet o.a. hoe zij in een met zijden damesslipjes gerepareerde hete luchtballon proberen te ontsnappen. Als dat natuurlijk mislukt en ze bij Fanny in bed belanden proberen ze het later nogmaals, maar ditmaal met een antiek vliegtuigje dat is uitgerust met de gestolen motor van de grasmaaier van Generaal Von Klinkerhoffen. De gebeurtenissen in en rondom het café zijn kolderiek en teveel om hier op te noemen.

Wat ’Allo ’Allo! zo leuk maakt is de kracht van de herhalingen en de typetjes met hun eigen trekjes. Wie kent nu niet het "Listen very carefully, I shall say this only once!" van Michelle, de serveersters Yvette en Maria, die als ze even alleen zijn met René, hem omarmen en met hem willen trouwen. De rrrrrollende "R" van Maria, de zingende Edith die er voor zorgt dat iedereen kaas in de oren stopt, de vermommingen van Roger Leclerc, de Hitlergroet "KLOP" van Kapitein Hans Geering (eigenlijk zegt hij geen KLOP maar TLER, maar het klinkt als KLOP) en zeker niet als laatste kunnen we het "You stupid woman!" van René aan Edith noemen als hij gearmd staat met een van de serveersters.

We kijken nu al uit wanneer de overige episodes op DVD zullen verschijnen want ’Allo ’Allo! is Britse humor op zijn best en is keer op keer fantastisch om te zien.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1984
Speelduur: 412 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Portugees
EAN: -

• Pilot Script
  • Biografieën van de acteurs
  • Foto gallerij (4 minuten)
  • Originele Toegangskaart
  • Voorbeeld reconstructie
  • Listen Carefully (easter egg)

Het verbaast ons in het geheel niet dat het beeld is vastgelegd in de beeldverhouding van 4:3. Per slot van rekening waren de afleveringen die midden jaren tachtig werden gemaakt bestemd voor televisie-uitzendingen. In één van de extra’s van de derde disc is een bonus vastgelegd waar het oorspronkelijke materiaal wordt vergeleken met het gerestaureerde beeld. Duidelijk zijn de verschillen tussen het oorspronkelijk materiaal en het door de BBC opgeknapte beeld waar te nemen. De beeldkwaliteit is ondanks de restauratie-inspanningen behoorlijk wisselend wat er op duidt dat het bronmateriaal zich in een slechte toestand bevindt. De scherpte van het beeld varieert van soft tot scherp. Het zwartniveau is niet altijd even stabiel en de kleuren zien er op sommige momenten enigszins flets en gedateerd uit. Het schaduwdetail is voldoende. Met name in de oudere episodes zijn redelijk veel beschadigingen te zien. Soms is er ook wat chroma noise en beeldruis waar te nemen. Aliasing komt wel voor maar is niet verontrustend. Alle drie de discs zijn van het DVD-9 type. Niet dat het bijzonder storend is, maar de laagwisseling bij elke disc valt precies in een scène. Compressiefouten zijn marginaal aanwezig en vallen nauwelijks op. De Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld gepositioneerd. Concluderend kunnen we zeggen dat het beeld voor een productie uit 1985 bevredigend is en wellicht, gezien de staat van het bronmateriaal, niet veel beter zal kunnen.

Het geluid bij ’Allo ’Allo! is vastgelegd middels een Dolby Digital 2.0 track waarvan de bitrate 256 kb/s bedraagt. Het monogeluid is niet spectaculair maar voldoet prima bij deze serie episodes. Buiten de openingsmuziek die aan elke episode voorafgaat, is er alleen maar dialoog te horen. Deze klinkt zuiver en komt, ook wanneer de Prologic decoder is ingeschakeld, netjes uit het midden. Het geluid klinkt, ondanks wat scherpe kantjes in het hoog, goed en wordt zonder bijgeluiden weergegeven.

De DVD box bestaat uit een drietal discs die zijn gebundeld in een Digipack. Het menu dat in 4:3 wordt weergegeven is gebaseerd op een originele toegangskaart voor het bijwonen van een show in het Television Centre van de BBC. Elke disc heeft twee extra's aan boord:

Disc 1
Pilot Script
Het volledige script van de pilot episode wordt hier getoond terwijl in een kleine box aan de linkerzijde de episode wordt getoond.

Biografieen van de acteurs
In deze extra wordt een korte omschrijving gegeven van de karakters van de belangrijkste personen in de serie.
De besproken karakters zijn die van Rene, Edith, Yvette, Maria, Fanny, Michelle, Roger, Herr Flick, Helga, Gruber, Von Strohm en Geering en de twee Britse piloten

Disc 2
Foto gallerij (3:46 minuten)
Hier kun je een filmpje bekijken dat gevuld is met foto’s van de acteurs uit ’Allo ’Allo!. De begeleidende muziek is de herkenbare openingsmuziek die aan elke aflevering voorafgaat.

Originele Toegangskaart
Het ontwerp van het keuzemenu van deze DVD is gebaseerd op een originele toegangskaart voor een show in het Television Centre van de BBC. Hier zien we nogmaals de kaart.

Disc 3
Voorbeeld Reconstructie (1:55 minuten)
In deze bonus wordt in één en hetzelfde beeld aan de bovenkant van de zichtbare diagonaal het oorspronkelijke beeld getoond, terwijl aan de onderzijde van de diagonaal het gerestaureerde beeld getoond wordt. Aan het einde van de extra worden de beelden nog eens vergroot waardoor de verschillen nog beter zichtbaar worden.

Listen Carefully
Dit is een easter egg. Als de juiste code eenmaal gevonden is, zie je twee filmpjes. In het eerste filmpje zie je een dansduet tussen Otto Flick en Helga. In het tweede filmpje zie je Luitenant Gruber met een kunstgebit zijn tekst opzeggen.

’Allo ’Allo! is één van de beste en succesvolste komische televisieseries die er ooit is gemaakt. De dolkomische en hilarische momenten, ten tijde van de Duitse bezetting in een Frans dorpje, kan je wel 100 keer bekijken zonder dat het gaat vervelen, al zullen er zeker mensen zijn die de typisch Britse (flauwe) humor niet kunnen waarderen. De 12 episodes die op de drie DVDs zijn vastgelegd dateren uit de beginperiode van de in totaal negen series. De kwaliteit van beeld en geluid, met in achtneming van de staat van het bronmateriaal, is bevredigend te noemen. De extra's zijn aardig om een keer te bekijken. Deze DVD box vraagt om nog een uitgave met de andere episodes want met ’Allo ’Allo! blijf je lachen.